Färgfråga
Nån här som är bra på färggenitik. Planerar att para min black and tan tax och undrar om det över huvud taget är möjligt att få fläckiga Valpar (ex. med en fläckig jack russel) eller är det så att det behövs två anlag för fläckigt?
Har Valpar med min röda tax nu, som är parad med en pekignese, som är gul/vit. Men alla Valpar är mörkbruna, så dom blir väl röda som mamman.

Jag har väldigt dålig koll på det där med genetiken, men jag tror att valparna har störst chans att få den färggen som är mer dominant, men om det är taxens black and tan eller jack russels fläckiga vet jag inte.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2372173
å här kan man läsa å sen klicka sig vidare å läsa mera..
kram…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Vet inte hur det är med hundar… men med kaniner räcker det med ett anlag. Kanske helt olikt med hundar?

#4 Jo kaningenetiken kan jag, då dottern föder upp. Men jag tror inte det är samma med hundfärger.
#5 Är du samma person som #0 ?
#6 Oj då, det blev lite tokigt, det var visst dottern som var inloggad, när jag skrev inlägget, uppmärksammade inte det.
Vitt är dominant hos JRT och black and tan och tror att rött är dominant hos tax (om det är kort och långh), vet inte vad du menar med "fläckigt" med det beror ju även på vad din hund och JRT tikens hund har bakom sig.
Om du absolut ska para din hund hoppas jag fokuset ligger mer på hälsa än utseende.
≧◔◡◔≦
#8 Jo men givetvis är hälsan viktigast, men det var ju inte det jag undrade över.
Hos taxen är rött dominant, det stämmer parar men rött med blaxk and tan blir det röda Valpar.
Men fläckigt menar jag som på en JRT vit med fläckar, det kanske heter nåt annat, men jag tror att det måste finnas två såna anlag för att få fläckiga hundar.
#9 "fläckar" och fläckig hud har dom flesta JRT, speciellt som Valpar, min blev misstagen för en dalmatiner när hon var valp pga magen var fläckig och den fläckiga huden lyste igenom, men det mesta försvann vid vuxen ålder.
Som nämnt är enda kravet hos JRT att vitt skall dominera av praktiska skäl, sen får pälsteckningen se ut hur den vill.
≧◔◡◔≦