Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1865 ggr
wasp
0

Ointresserad och sticker

Vi har en blandrastik på 9 månader (omplacering, har haft henne i lite mer än en vecka) som inte går att aktivera. Hon är 75% siberian husky och 25% schäfer så hon borde ju vara arbetsvillig.

Hon är helt ointresserad av pinnar, bollar, gossedjur mm. Tuggbenet går dock bra. Men förutom det så är det enda hon tycker om att göra är att springa lös i skogen. Den första veckan gick det väl bra, men nu har hon börjat sticka och kommer inte på inkallning…

Kan det hänga ihop? Att hon känner sig understimulerad och när hon väl får springa så är det så kul att hon inte vill komma tillbaka till tråkiga oss…

Tacksam fö hjälp.

alphinna
0

Börja och träna kontaktövningar med henne, så att ni får en bra kommunikation med varandra…..Sen tar det ju tid för en hund som är omplacering att landa i det nya hemmet. Jag har en själv här hemma som kom för 3 månader sen och han har inte landat helt än….

wasp
0

Vilken typ av kontaktövningar?

alphinna
0

Här kommer en länk som du kan läsa om kontaktövningar…..

http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7ad8e1b8-a910-47e4-babe-f602adbc18f9

KindredCold
0

Det kan ta mellan 12-18 månader innan en omplacering landar och känner sig helt hemma med nya ägare och nytt ställe.

Kontaktövningar är bra.
Pröva också att ha en löplina så ni kan ha henne "lös" men under kontroll.

Hoppas du hittar övningar som passar dig!

-Ett tips
-_Du behöver godis, och oömma kläder _
Hon springer iväg.
Du slänger dig ner på marken, och börjar gräva lite i marken.
Kommer hon till dig, ignorera henne då.
Låtsas äta och lämna lite godis kvar på marken åt henne..
Gå vidare..

Nästa gång hon sticker iväg gör du samma sak.
Gör detta några gånger efter varje -första gång- också.
Lämna lite godis varje gång.

Uppfattningen hunden får är.
-Matte är skitduktig på att hitta käk, bäst att hålla koll!

När hon hajat att du hittar käk, beröm henne och lek med henne efter ett tag. Då blir det roligt att komma till matte.

Det funkade på vår förra tik, som hade samma problem som du har med din tik. Glad

MiaMaria
0

Kontaktsövningar som sagt men även passitivitets övningar.

Har själv liknande problem, eller hade, de blir bättre och bättre, våran slog dövörat till o varken hörde eller såg något, om jag så va bara 3 meter bort.

Ha henne bara lös när du verkligen vet att hon är i fokus i början, gärna lite trött och genom arbetad (genom tex någon annan form av träning, Agility, lydnas osv). Se till så du bara släpper iväg henne 2 meter till en början innan du kallar in, belönar (godis/klicker ja vad du nu använder) o släpper iväg henne sen, längre o längre bitar eller upprepa de kortare om hon inte lyssna helt ok. Fungerar inte de så sätt på henne en spårlina så du kan stoppa henne om hon inte lyssnar o gör samma övning, då har du ändå lite er säkerhet i linan.

När ni är ute o går, hur långt sticker hon då o hur länge är hon borta? Kommer hon hem själv eller får ni ut o söka?

MiaMaria
0

#4 Vilket smart tips! Hann inte läsa de innan jag skrev, blev tvungen o springa i möte mitt i

Eija
0

#4, vilket bra tips, något att tänka på….fast det enda man kanske får vara rädd för är att han börjar gräva oxå, och det överallt…Förvånad

Glad….har nämligen en omplacering jag med som älskar att gräva, (har fått plantera lite blommor där han har grävt sen han kom hit…kan ju bli en riktig blomsterträdgård till slut..Skrattande…och sen är han är precis en sådan där som struntar i att komma, hur mycket jag än ropar….men jag har berömt honom i överflöd när han väl kommer in…..(jag har min tomt inhägnad, så båda mina hundar kan springa lös där ute)

Och nu har det visat lite resultat åt det rätta hållet…man ser att han gillar beröm…men han är svårmutad med godis….tar inte emot vad som helst eller när som helst…har haft honon nu snart i 2 mån.

#0, så du får nog ha tålamod du med, du har ju inte haft hunden mer än en vecka så nu är  han nog mest intresserad av alla dofter runt om som han måste lära känna och andra intryck….så vi är många med dig som kämpar med våra omplaceringar….och mycket beror oxå på vad som har hänt i deras förra liv med….

vänligen

Eija

Tina-A
0

#0: Tänk på att hunden hela tiden har ett val och en vilja. Vad erbjuder ni henne när hon kommer på inkallning? Är det bättre än den belöning hon får av att springa runt och göra som hon vill? Tänk över era belöningar.

Sen har ni bara tränat i 1 vecka! Hur väl har ni lärt in inkallning på bara en vecka? Träning tar tid. Inkallning är också något man kan lägga ner mycket tid på. Träna så att hon verkligen vill komma och verkligen vet vad inkallningen innebär.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

TinaH
0

# 0

Där har husky slagit igenom.
Då huskyn inte är en renodlad sällskaps hund utan släd hund, så är dem inte mycket för detta med lydnad, och gå fin och så. Tyvärr.

Trust me!

Jag har själv en husky blandning, men har haft en hiskeligt tur.
Då den inte har slagit igenom alls.
Där emot han andra raser som är pointer/vorsteh.
Men jag har har stått på apellplanen på brukshunds klubben och slitigt mitt hår, gråtigt och sagt att jag ska sälja hunden på blocket, då instruktörena jämte har klappat mig på axlen och sagt "du gör ett häst jobb med honom, han utvecklas hela tiden, ge inte upp!"

Du har fått jätte bra tips här. =)

Om du vill ha han "lös" men ändå inte helt lös, så ha en spårlina på honom på dina promenader.
Koppel när ni går, och koppla om till den när du vill att han ska ha mer frihet.

Där kan du även ha inkallningsöveningar när du har spårlinan på.
Du bestämmer ju själv hur långt han ska få gå i spårlinan och då får han ju sin fir het.

Men så fort han kommer och så fort han gör det du vill han ska göra, så belöning i massor och godis. =)
Så som att han skulle ha vunnigt VM=)

Lycka till! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
0

9,En undran…..hur menar du att han ska kunna få sin frihet om han har spårlinan och föraren ändå bestämmer hur långt han får gå?…tycker det talar emot lite förklara gärna.

alphinna
0

*9…..a men hallå här nu Glad Jag har haft en Huskey/Grönlandshund blandning och han var en klippa på lydnad och då också inkallning så visst går det. Momenten i lydnadsklass 1 satt som en smäck….*skrattar* Han var duktig han, den lilla pojken

spikes
0

11,javisst går det med allaFlört

Cerrolyn
0

Självklart går det. Jag har sett när en huskey tog 1a pris i lydnads klass 2.

(Har även hört om de som kör rapport med dem.)

**MVH Cerrolyn

spikes
0

till ts….hunden har ju inte varit hos dig så länge så börja med att träna kontaktövningar i massor,testa sedan att släppa lite i taget…..Flört

MiaMaria
0

#9 nu tar du väl i lite mkt, husky är lika bra som alla andra hundar på lydnad, de blir vad du gör dem till. Såklart att en renodlar draghund som sitter i hundgården år ut o år in o bara får komma ut när de är drag inte är så väldresserad, frånsett när de gäller just drag. Men om du har en husky som "vanlig" hund då är den precis som alla andra hundar. Alaskan Husky inte lika mkt jakt i sig ofta som en sibbe, så lite skillnad e de ju, men alla hundar e vad du gör den till!

Som våra vänner som har 2 husky (alaskan) de är världens travligste o Lasse han går både Agility, rallylydnad o vanliga träningar. Visst han vill hellre va ute o dra ( för de gör han oxå, släde, skidor, cykel, eller enbart matte på en promenad Flört) men när de e träning då e de träning. Deras granne har slädhundar o dom är grymt lydiga, om de är han som äger dem som säger till, de är enmanshundar, men säger han en sak, ja då e de så.

spikes
0

9, jag väntar fortfarande på ett svar på min undran?..

15,helt klart är det såFlört

Cerrolyn
0

Håller med, hur kan en hund få frihet när den är kopplad?

Ska bli intressant att se hur hon igentligen menar. Men jag tror att det är så enkelt att hunden kommer lite längre ifrån matte. Men det kallar jag inte frihet.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

Det jag syftar på är det SPHK själva skriver om rasen.
Men GIVETVIS blir hunden vad man gör den till.
Men SPHK har väll givetvis fel, eller nått?Obestämd

LÄNK

[

](http://www.siberianhusky.se/omrasen.htm)

Mvh TinaH

spikes
0

17,nej precis min mening också….

18,men det är ju fortfarande inte svaret på och andras undranObestämd,en rasbeskrivning finns det ju till alla raser…..

Cerrolyn
0

1. SPHK????? vad är det?

2. Vad har det med en undran som #19 ställde i #10?

Du svarade inte ens på det vi undrade.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 20

Läs länken…..

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Vad har det med undran att göra. Sedan (tycker jag personligen) att om det är första gången i en tråd om en förkortning kommer upp så skriver man ut hela.

Det finns många som inte är så haj på verken datorer eller förkortningar som kan ha svårt för det.

Men när kommer svaret?

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Tydligen får vi inget svar så det talar ju för sig.Obestämd Eller?

**MVH Cerrolyn

spikes
0

23,tja uppenbarligen…..vi lär nog inte få nått heller som det ser ut,länken har ju inte svaret på det vi undrade….

wasp
0

Tack för alla svar o tips! Skrattande

#5. Det är det som är så lustigt. Första veckan stack hon inte alls, men under andra veckan började hon o försvinna. Först var det 5-10 min, sen 20, och nu senast 4,5 tim! Men hon kommer alltid hem, så vi behöver inte leta…

#8. När hon kommer tillbaka så belönar vi henne med godis och beröm i överflöd. Ibland båda delarna, ibland bara (jätte)mycket beröm. 

Men vi får kämpa vidare… Allt prat om huskysar som är duktiga på lydnad få mig att se ett ljus i tunneln. Sen får vi ju inte glömma att hon bara är 9 månader (och vad jag har läst o hört typ tonåring, och vi vet ju hur dem är Flört ) och precis omflyttad. Men jag vill så gärna kunna ha henne lös för det är så tradigt o gå med koppel i skogen…

Cerrolyn
0

Lycka till!

**MVH Cerrolyn