stackars min hund
hej
jag har nyligen tagit hand om en hund som "sett lite för mycket"hos sin förra ägare och nu är jätte rädd för precis allt.jag skulle uppskatta hjälp och tips om hur man stärker hans självförtroende och förtroendet.Jag jobbar på för fullt med honom förstås men nya ideer och infallsvinklar är alltid bra.//czas

Hur länge har hunden bott hos dig?
Hur gammal är hunden?
Vad är det hunden är rädd för?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hunden är 5 år gammal och har bott hos mig i ungefär 2 månader.En del saker har blivit bättre,men andra inte.Han har lite svårt med andra människor än familjen.Han är rädd för andra hundar än min andra hund.Han är rädd för plötsliga ljud och rörelser och höjda röster.Han är LIVRÄDD för knivar.Men samtidigt är han om han slipper allt det där nu till slut väldigt lugn och sansad.

Min hund var också ganska harig av sig när han kom fast det var inte så mycket så det jag gjorde för att förstärka hans självförtroende var t.ex att balansera på stockar gå balans gång över, sen utsatte jag han för de grejer han var rädd för och det kunde vara tex vägskyltar då gick jag bara fram så han fick lukta på dom..
Men din hund verkar ha det värre.. Önskar er lycka till och att ni får bestyr på denna rädsla.

hehe…ja vägskyltar ska vi inte prata om…dem tycker han han INTE om.Min andra hund som är supertrygg ser ut som ett stort frågetecken när han håller på.Ja han har det inte så roligt även om det blivit bättre.Han minns kanske inte exakt vad han var med om,men han är helt klart rädd för situationer som liknar det han upplevde på minsta sätt..

Nu har jag aldrig vart med om att ta över en misshandlad hund, men min hund har varit rädd för det mesta under sin uppväxt trots att hon aldrig blivit misshandlad.
Det råd jag fick då som har varit till stor nytta är att träna mycket balansövningar, bakdelskontroll och liknande för att det hjälper till att stärka hundens självförtroende + samspelet mellan hund och förare.
_**/Mvh Anne

jahaaa…å vilket bra tips.det ska jag tänka på.kan tänka mig att det stärker förtroendet för matte också.Han har inte blivit misshandlad dock,han har bara varit vittne till en oerhört traumatisk händelse.

#7 okej, jag misstolkade ditt första inlägg som att hunden blivit misshandlad, ber om ursäkt för det missförståndet.
_**/Mvh Anne

Jag har tagit hand om flera hundar som haft det svårt, och mitt råd är att du själv är positiv och orädd! Gör ingen stor affär av hans rädslor. Är han exempelvis rädd för knivar så lägg knivar lite varstans och ignorera knivarna själv, lek med honom , var passiv osv alltså precis som om de inte fanns där….
Du har säkert stor hjälp av din andra hund som ju är lugn, jag tror att om du ger det lite tid och du själv är positiv och vänligt bestämd så kommer han att bli lugn och fin med.
Utomhus måste han utsättas för det obehagliga, även om han inte vill, där måste du vara bestämd utifrån hur mycket han klarar av, svårt att precisera, men som exempel om han är rädd för soptunnan, gå fram med raska bestämda steg, när ni är vid soptunnan så stanna där fem minuter tills du ser att han är helt avslappnad, ge lite godis eller annat beröm först när han är lugn och avslappnad fortsätt med alla jobbiga grejer allt eftersom Glöm inte att även när han är lugn vi ex soptunna gå dit några gånger till för att säkert befästa att han är helt lugn.
Så lugn , bestämd och positiv så kommer det att gå framåt i raska steg. För varje farlig grej som han besegrar så kommer det nog att gå fortare med nästa grej då han ju stärker sitt självförtroende.
Lycka till!

Ja jag försöker att inte göra så stor affär av hans rädslor och har som sagt god hjälp av min andra hund som inte är rädd för något alls.Ute när han blir rädd så vägrar han helt enkelt gå.Om jag försöker tvinga honom smiter han ur halsbandet och går hem helt enkelt om jag inte passar mig.Det känns så hemskt också att tvinga honom,det känns inte som att jag är någon trygg ledare då.Hundar lever ju i nuet sägs det,men han är ju ändå rädd liksom.
Vi ska ta upp detta med balansövningar som jag fick tips om,och vi kämpar med att låtsas som det regner när han blir rädd ute.Jag hoppas verkligen att han blir bra till slut för det är verkligen en mycket trevlig hund när han inte är rädd.När allt är lugnt här hemma är han en väldigt mysig social kille.
10,tvinga aldrig honom till någonting…..blir han rädd gå fram och undersök saken,locka pocka men går det inte så låt bli….när han sen blir starkare i sitt självförtroende så pröva igen…..finns ingen som helst anledning att tvinga hunden till något…allt ska vara på eget bevåg det växer dom på.
Hoppas det funkar med balans övningarna det tror jag på…och jobba mycket med kontakten,gå upp i skogen och göm dig låt hunden leta rätt på dig och massor med beröm.