Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1838 ggr
jessi_twini
0

Biter när man tar tag i honom...

Morris biter när man tar ta i honom.. Typ om jag tar tag honom i nackskinnet och trycker ner honom när han inte lyssnar eller gjort något dumt så bits han. Och sen så är det när jag ska klippa klorna.. Då bits han oxå och stretar emot hela tiden. Finns det något man kan göra åt det?

AnneN
0

Varför överhuvudtaget ta tag i nackskinnet och trycka ner han? Vad vinner du på det?

Antagligen så biter han då i självförsvar.

Att han stretar emot vid kloklippningen kan jag bara komma på en lösning, mycket tålamod, lugn och ro då det ska klippas. Rasta hunden och kör lite hjärngympa innan så hunden är trött då ni ska klippa klorna, då brukar de ha lättare för att slappna av. Låt det ta den tid som behövs för att hunden ska känna sig lugn och trygg med det ni ska göra just då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Man kan aldrig tvinga sig på en hund och för guds skull sluta tryck ner hunden….du kommer aldrig få ordning på den i så fall….

har du problem vid kloklippning så beror det på att du gjort fel från början och då får du börja om och göra rätt,som man gör med Valpar och vinna tillbaka förtroendet för din hund,för den har bara ett försvar och det är att bita när den blir rädd eller trängd,den kan inte prata som vi…..

Läs Anders Hallgrens böcker och återvinn förtroendet mellan er så snart som möjligt…innan det är försent.

jessi_twini
0

#2 jag har inte haft honom från början så jag vet inte hur dom som hade honom innan har gjort.. Men aa jag ska läsa hans böcker.

spikes
0

3,jättebra tveka inte att fråga om du behöver….du kan pm,a också om du vill.han är lättläst och lättförståelig ocksåFlörtlycka till…

AnneN
0

Vill även rekomendera denna artikel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tina-A
0

Har du läst kontaktkontraktet av eva bodfält? Den tycker jag alla hundägare ska läsa :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Och just för kloklippning..! Har du provat att klicka in det? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

liee
0

Jag tror förtoendet fattas, träna hunden i grundlydnad och bygg ett förtroende till din hund, kloklippningen kan va besvärlig för endel hundar, du får testa dej fram, annars går det fila klorna för ofta är det ljudet de inte tycker om. . .

Ta inte tag i han innan ni har ett förtoende band sins emellan, sen om du vill göra den uppfostran med att ta tag i hunden får du göra det, men annars finns det andra saker man kan testa när hunden gör fel. . .

Alltid svårt när man inte haft hunden från början, jag har två sådana hundar, de kräver lite mer tid i början, och man får läsa av dem så bra man kan och därav komma fram till va de förra ägarna gjort för fel. Hur länge har du haft han?

Lycka till =)

tessa
0

Ang. kloklippning kan jag bara råda dig med att vara lugn och trygg, oavsett vad Morris känner. - Det är viktigt att veta varför han reagerar som han gör och vad beteendet egentligen betyder.. Hantera Morris och tassarna mycket och ofta, även när det inte gäller just kloklippning. - Så att han blir van vid att någon berör och pysslar med tassarna. Min Hei-Lie som kom till mig som ettåring var extremt rädd om just sina tassar och hon gillar fortfarande inte när man klipper klorna - men jag försöker att göra det så positivt för henne, som möjligt. Vissa gånger är enklare än andra och då nöjer jag mig kanske med x antal klor och avslutar när hon är lugn och det har blivit rätt. Så mitt tips är att du pysslar och klipper OFTA men korta stunder där ni slutar när det går bra. Avdramatisera det hela för jag vet att det är lätt att kloklippningen blir till något stort när både hund och matte vet att det är något väldigt jobbigt.

Val av klotång är också viktigt, att den är vass och av bra kvalitet. Mina hundar gillar inte en av klotängerna eftersom den låter högt när man knipsar. Det kan vara något att tänka på..

Dra dig inte för att söka råd och hjälp hos något väldigt kunnig och erfaren om du känner att det du beskriver, är svårt att lösa på egen hand. Alltid bra att ta tag i bekymmer så tidigt som möjligt, innan de blir till riktiga problem - lycka till! =)