Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 3716 ggr
[Wera]
0

Får hem min valp från Mallorca.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jätte glad nu Glad 23 juni kommer min kusin från Mallorca och han tar med sig en av sina valpar han har hemma - en tik som jag ska få.
När jag var där och kollade på valparna - när hon var två veckor gammal, så vart jag kär i lille tiken, hon har också en kullbroder som vi funderade på att ta också men en annan ska ta han istället.
I samma kull kom det 3 andra Valpar som dog någon dag senare, bland annat en hel vit, jätte fin enligt min moster.

Vi håller på att ordna alla papper, pass, vaccinationer och allt det där nu… om inte vi hinner göra det tills 23 juni kommer tiken upp med min moster som åker bil senare i sommar hit kanske (tsm med hennes 2 hundar)

Mamman är chiuhahua som hittades på gatan. Ca 2-3kg.
Pappan är en terrier korsning. Ca 5kg.
Så hon blir ju inte stor. Hon fick namnet Luna!

Vi har haft hund tidigare, en rottweiler/samojed/gråhund/björnhund/jämthund blandis som vi sålde för hon krävde mer än vad vi kunde ge hon. Så det är inte vår första hund. Men vår första valp.

Undrar nu, man börjar gå korta små promenader runt omkring gården/huset första veckorna va? Vi bor på landet utan grannar.
Och valpkurs då? Vill gärna gå någon kurs med hon. Jag bor 23km från Edsbyn, vet någon om det finns kurser där eller vart kan man hitta kurser? Det tar ca 1 timme till Bollnäs annars. Och vad brukar kurser kosta?

Kommer ha Luna till sällskap/kel bara.

Luna är den mörka, brodern är den ljusa. Hon är 6 veckor nu tror jag - har tyvärr inte fått någon bild på hon…

Mamman. Hon är namnlös, hehe Tungan ute

Pappan, Bethoven - han är dock rakad på bilden.

AnneN
0

Grattis till valpen, hoppas att allt ska gå bra…Har inte så bra koll på vilka regler som gäller för införsel av valp från Mallorca, men för att vara helt säker på att allt går rätt till så kan ni kontakta jordbruksverket om det inte redan är gjort.

Valpkurser brukar vara populära så jag skulle rekomendera att ni redan nu tar kontakt med brukshundsklubben eller annan hundklubb i närheten av er och anmäler er till valpkurs.

Första tiden bör ni ta det ganska lugnt, bara vara inne eller ute på gården och lära känna eran nya familje medlem och låta henne vänja sig vid sitt nya hem och sin nya familj. Leka in olika kommandon som tex sitt, hit, ligg, mm.

Har du fler frågor så var inte rädd att fråga Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Wera]
0

#1 Tack för svar Anne! Glad
Ska börja leta lite klubbar här i närheten, är lite ny på sånt här. Vi har en katt också så den får vänja sig vid han också. Han brukar vara lite så där busig på hundar, (dra fram klorna, och jaga dom lite, men inget allvarligt) vi har också kaniner - så hon fpr vänjas vid dom också, vill att hunden ska kunna gå bra med våra kaniner. Vår tidigare såg dom som leksaker (normalt, jag vet men var inte spec. säkert för dom)

Har inte kontaktat jordbruksverket ska ta och göra det!

AnneN
0

#2 här kan du klicka runt och se vad som gäller för införsel av hund

_**/Mvh Anne

[Wera]
0

#3 Tack ännu en gång Tungan ute Hittat en klubb nu i Edsbyn - har mailat så vi får se Glad

Ser att jag skrivit chiuhahua istället för chihuhahua - men gud ordet är så krångligt haha! Skrattande

AnneN
0

#4 ja ordet chihuahua är det lätt att stava fel, men huvudsaken är ju att folk förstår vad det ska stå ändå Glad

_**/Mvh Anne

KindredCold
0

Vilka sötnosar, men mamman såg mer ut som en tibetansk spaniel än en chihuahua, men hon är kanske blandras?

Lycka till med valpen, och allt som hör valp till Glad
Kurser kan kosta lite olika.
Vi har vart på kurser som kostat allt från 400 - 1200/gång.

En valpkurs är mycket nyttigt och roligt för både hund och ägare.
Dock ska man vara noga med att vara nöjd, och känns sig trygg med sin kursledare.
Är ni inte nöjda, eller känner att något är fel, byt då till en annan.

Gå gärna flera gånger, eller på olika kurser, man kan lära sig så mycket! Skrattande

[Wera]
0

#6 Ingen aning. Enligt min moster säger hon att hon är rasren för blandraser har ljus/rosa mun, och rasrena svarta (vilket hon har) men haha jag vet inte alls om det är "påhitt" eller sant.

Men hon har iaf. sånna där stoora utstickande ögon som chihuhahuor brukar ha.

spikes
0

Hahaha vilken sötTungan ute bild och fina hundarSkrattande

KindredCold
0

#7 Att rasrena har ett utseende, och blandraser ett är rent påhitt, blandraser kan se ut hur som helst, och renraser har ett speciellt utseende, givetvis, annars skulle man ju inte skilja på ras och ras Glad

Blandraser kan se ut som en renras, eller just en blandras.
Man kan anta att en renras är blandras ibland för att den inte är just rastypisk, men det din moster sa, stämmer inte Glad

Hon kan mycket väl vara en chihuahuablandning, hur som helst är hon väldigt söt!
Oavsett ras önskar jag lycka till Kyss
Båda föräldrarna är jättefina, och valparna kommer nog också att bli det Skrattande

Slänger in en bil på en rasren chihuahua också Oskyldig

[Wera]
0

#9 Tror jag formulerade mig lite otydligt där, menar att rasrena ska vara svarta i munnen (gomen) och blandraser är rosa i gomen.

KindredCold
0

#10 Det stämmer inte heller Glad

Min tik är svart i gommen och hon är allt annat är rasren.
Så att man skulle kunna avgöra om en hund är rasren V.S. blandras i gommen är inte sant.
Tog bara henne som exempel nu.. Även om hon hade vart rosa, så stämmer det inte, min hane är också svart, och blandras.

Trollhassel
0

Det finns ju inga regler eller standrad som säger att blandraser ska se ut på det ena eller det andra viset. Alla är olika. Om båda blandisföräldrarna är svarta så får ju troligen valparna de generna. Allt handlar om gener och anlag. Om en renrasig hund får Valpar med en annan ras och båda är kolsvarta så försvinner ju inte generna bara för att valparna blir blandras. Färgen i munnen på hundar hänger mycket ihop med pälsfärgen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Wera]
0

#11 Okej, ja hon är ju inte den mest hundkunniga människan :P
Söt liten tös du har där :)
Men jag vet inte alls vad hon kan vara för ras då, hon kan ju vara chihuhahua blandis också… men tibbar brukar inte vara vanligt alls i Mallorca tror jag.
Jag tycker också hon verkar något stor för att bara rasren chihuhahua… men alla är väl inte "rastypiska" heller.

KindredCold
0

#13 Tack så mycket. Hon har troligtvis chihuahua i sig, men inget vet alls vad hon är för blandning.

Är det en gatuhund så kan det vara precis vad som helst i mamman till din valp Glad

Trollhassel
0

#13 Det är väldigt svårt att säga om hon ä blandad eller en otypad chihuahua men jag tycker att det ser ut att vara tibbe, pekingese eller liknande plattnosing i henne.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Karizma
0

nämen åh vilka små bollar :)

[jakke94]
0

i mamman tror jag det är tibetansk spaniel eller pekingnese i .. kan ju mycket väl vara chihuahua också men ej en renrasig chihauhau

[Wera]
0

Okej tack för svar! Spelar inte någon roll vad för ras mamman är.. men jag tror som er, antagligen tibbe i hon kanske ^^

Fick veta lite info nu av min moster. Blri ju aldrig som jag tänkt mig Obestämd får inte hem hon för än MINST en & en halv månad. För hon måste vaccineras mot Rabies när hon är 8 veckor och då måste man tydligen vänta minst en månad sen kan hon få åka till Sverige Obestämd
Tjaa, vi får väl se vad som händer…