Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1222 ggr
sokka
0

LC- bana för blandis?

Behöver få nys om en LC-bana eller liknande där jag kan släppa min Amstaff/Whippet korsning då hon hur mycket motion jag än ger aldrig blir riktigt slut, jag bor i Göteborg!

sighni
0

Kontakta vinthundsklubben västra avd. Det är Svenska vinthundsklubben som ansvara för lure-coursingen.

En hund behöver mental stimulering också. Att arbeta med hjärnan brukar trötta ut en hund mycket. Det kan vara nosarbete, balansering, problemlösning t.ex.

alphinna
0

Fysisk träning brukar inte räcka utan det måste nog till mental träning också…då blir dom trötta på ett bra sätt….Glad

Emelie-tex
0

Du kan höra med vinthundsklubben.

Det du får förbereda dig på är, att de koncentrerar sig på de renrasiga hundarna först, då det är de som ska tävla och har företräde. Men hör av dig till klubbar så får du veta om du får komma. Ofta i mån av plats, så bli inte förvånad eller ledsen om du blir nekad.

Att aktivera mycket mentalt är annars ett bra tipps. Och beroende på vilken av rasernas "kropp" din hund har kanske wheigt pull skulle vara något.

sokka
0

Ja ni har tänkt helt rätt, men vi försöker få utlopp genom långa promenader och sen har jag hundarna med mig i stallet flera gånger i veckan och springer efter hästen,  det borde räcka långt men min ena hund är helt däckad är den lille energisk fortfarande, tänkte att hon kanske kunde må bättre om hon får ut sina instinkter då hon jagar mycket?

Psykiskt tränar vi också hur mycket som helst ioch med "se katterna inte hälsa" Kanske är det bara stress, men tror en bana hade varit bra för henne faktiskt :)

spikes
0

4,det är bra att aktivera i lugn och ro också,om det nu är stress relaterat;-)

sokka
0

putt

alphinna
0

Nu måste jag få blanda mig in här alltså……aja jag ska inte ifrågasätta någon hehehe utan jag skulle bara bli glad för om någon vänlig själ kan förklara inlägget ovan mig……där står det bara *putt*….

Därifrån jag kommer så betyder ordet putt att man är sur *skrattar* men jag förstår att så inte är fallet här utan betyder nått annat….men vad??

AnneN
0

#7 då man skriver *putt* i trådar på forumen så brukar det betyda att man puttar upp tråden så den hamnar högre upp i inläggslistan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

alphinna
0

ahaaaaaaaaaaaaa…….tack Glad

sighni
0

#4 och 5 Sokka. Din hund kanske inte behöver mer stress utan tvärtom. Den behöver avstressande aktiviteter. LC är annars väldigt roligt men en sönderstressad hund är inte kul. Om det är så kan ju LC komma senare. Att "inte hälsa på katten" är inte riktigt samma sak som nosarbete och liknande. Varför springer de efter hästen? Är det när du rider? Har du hundarna med dig då?  Vad gör hunden om den får vara ifred i stallet och hemma? Whippet är en mycket lättskött ras och den brukar inte ha några större krav. Det enda är att få vara lös en stund varje dag. Whippet kan ha stor jaktinstikt men det brukar inte vara svårt att ha dem lösa.  Amstaff vet jag ingenting om mer än att det är en helt annan typ av hund. Jag har två whippettar nu och har haft ytterligare en tidigare.

#7 Putt betyder sur här också.

alphinna
0

10* visste väl att jag inte var helt ute och cyklade eller bodde på månen……..putt är sur, så det så *flinar*

sokka
0

?

sokka
0

# 4,5 Det jag först tänker mig är att en hund med mycket energi och speciellt överskottsenergi har svårt att ta till sig uppgiften att låta bli något utan det blir då svårare för hunden. Jag utgår mycket från Cesars sätt, att låta bli något hon är besatt av är en mycket svår uppgift, om hon åtminstone då har lite energi och speciellt inte överskottsenergi är det då desto lättare att få henne att "ge med sig" vid träningstillfällerna?

Han pratar också om instinkterna måste få komma fram, man kan inte träna bort dom och om man ber henne låta bli katter hemma men ger henne ett alternativ till jakt så hade jag en idé om att det gör det lättare för henne, liksom? men jag vet inte det var bara vad jag trodde om jag förstod vad Cesar menade på TV.

Sist men inte minst så har jag häst, det tar mycket tid och jag och min sambo jobbar skift, så man har inte så mycket tid över till långproemander, det blir det såklart också, men kanske inte dagligen. Därför tycker jag stallet är kanon då är dom med ja, ligger lugnt och vilar när jag gör ordning hästen och efter, och när jag rider och dom är med rider vi ut i skogen i lagom tempo, så får man ut både häst och hund, och sparar tid plus att dom älskar att komma ut och vara lösa och ha lite mer tempo än vad jag orkar hålla själv. :)

sokka
0

Obs, detta var menat till nummer 10!

sokka
0

.

pippa__
0

En amstaff är ju en väldigt energisk ras och behöver mkt hjärnjympa oxå. Vet inget om whippeten, men det var det ju andra som gjorde. Sen är det ju upp till individen oxå. Min "pitbull" visar oftast inte att hon är trött förrän hon kommer hem och däckar. Att springa ut med hästarna i skogen kan vara stressande för din hund om möjligt?

Prova på spår eller sök av någon form inne eller ute, smidigast inne om du inte känner att du har tiden. Jätteuppskattat av hunden och det tröttar ut =)

sokka
0

ok ska prova det tack! :)

sighni
0

Jag håller med #16.

sokka
0

Japp!

Gluskap
0

jag kan rekomendera Weightpull, krävande både psykiskt och fysiskt.  Det spelar ingen roll vilken kroppstyp din hund har, då vi tex i min klubb har allt från små chihuahuor och andra småhundar till nuffar och goldens som är med och drar! Visst, marioteten är kampraser.