Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 966 ggr
Salladshataren
0

Dilemma...

Har varit medlem här länge, men detta är första gången jag skriver en tråd här.

Vi har en blandrashund, foxterrier korsning med smålandsstövare. Han blir 14 år i november.

Han har typ blivit sämre på kort tid. Idag kan jag inte gå med honom en vanlig runda utan att han blir så trött så han måste återhämta sig. Och jag har honom lös när han är trött så han får gå i sin takt.

I mars i år så kunde han springa 40 min utan att bli trött.

Han har magrat av också, vet inte om han har mask eller att det är "ålderssympton".

Skulle ni ha avlivat eller låtit honom vara kvar så länge som han har viljan till att leva?

Känns elakt att ha honom kvar men samtidigt så vet vi ju inte om han har ont eller så.

Veterinären säger att det är ingen idé att lägga ner fler pengar på honom. Han har dock varit hos veterinären en gång under hela sitt liv.

Pappa tror inte att han kommer leva detta året ut… Kommer sakna honom när han försvinner…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

AnneN
0

Personligen så skulle jag ha gått till en veterinär som får kolla upp vad felet är och om det då är något enkelt fel som kan åtgärdas med en snabb kur så kan hunden få några lyckliga år till och om veterinären istället bedömmer att det inte finns något att göra så skulle jag för hundens skull låta han/hon somna in istället för att gå och ha ont/må dåligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Juliette-
0

Han låter som han fått ålderskrämpor med all rätt i hans ålder.. Om det inte är något fel på honom får man nog inse fakta att eran älskling är gammal och trött och kanske inte orkar så mycket mera.. Jag skulle inte dra ut på det för länge för livsglädjen ska finnas kvar när man låter dom somna.. han är ju gammal och oavsätt har han ju troligen inte jätte långt kvar

alphinna
0

Jag kan bara instämma med de övriga skribenterna. Ta honom till en veterinär så får ni veta hur det ligger till med honom och därefter ta ett beslut……Han är 14 år och åldern börjar ju ta ut sitt rätt naturligtvis….

Karizma
0

Svårt o bara gissa dels är han itne överdriven gammal men tillräkligt gammal för att känna sig lite stel,trött o inte alls samma ork. Jag skulle ta han till vetrinären för llite koll, han får inte bli mager o det är mycket som kan spela in här så gissar gör jag inte. Så länge han är pigg o rör sig utan att ha ont så tycker jag det är ok att låta en gammlig få ta det lugnt. Själv haft (uppväxt) en gammal pudel som vart 17 + år ändå var han pigg men hörde o såg illa samt vart lite stel, vi valde avliva han pga ålder o dessa fel.

TinaH
0

Tyvärr så har nog åldern tagit ut sin rätt….Rynkar på näsan
Men ta honom till en vetrinär, och råda med h*n.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Salladshataren
0

Hans lungor orkar inte så mycket till och upptäckt knuta på hans huvud…

Vi ska inte avliva honom idag, men lär nog göra det mycket snart Gråter Under sin sista tid så ska han få vara lös på gården, och vara lycklig…

Juliette-
0

#6 Jag beklagar men ge honom nu ett fint slut.. gör det han tycker bäst om

Salladshataren
0

#7 Det bästa han vet att få vara ute och göra det han vill göra! Så han får både komma in och vara lös på gården.

Fast tråkigt att det är snart slut :(

spikes
0

känner med dig…han har haft ett fint liv och snart får han vara utan värk och leka med de andra bakom regnbågsbron….

TinaH
0

Gör det han älskar, och ge honom det han tycker är gott att äta.

Låt han få sina sista dagar underbara, innan det är dags att ta bron över…

Tänker på Er!

Mvh TinaH

Salladshataren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är han borta…

R.I.P

19941102 - 20090529

AnneN
0

#11 Beklagar sorgen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

alphinna
0

*11….Beklagar verkligen sorgen. Nu har han det bra bland dom andra hundarna på andra sidan Regnbågsbron…..

Zheverez
0

så tråkigt, du får trösta dej med att nu har han det bra.

hans sissta tid låter som om han hade det bra med lösgående på gården.

han lever ju kvar i ditt hjärta å ni har fina minnen att ta fram vid behov.

första tiden utan honom blir jobbig men man kommer över det också.

livet har en massa prövningar.efter regn kommer solsken

Frankbot
0

beklagar sorgen :( han var väldigt fin! en riktig luffsen :)

TinaH
0

oj vad tråkigt…får värkligen beklaga sorgen.
Välligt söt!
/Mmen tänk på en sak. Ni har fina minnen att tänka på när du längtar efter honom, och att han har det bra nu och är krämp fri.

En liten klen tröst.

Tänker på dig!

Mvh TinaH

Juliette-
0

Vila i frid

spikes
0

Känner med digGråter,men nu är han på andra sidan regnbågsbron och springer med de andra,och har det bra….

Kram!

Eija
0

Va söt han var…..beklagar sorgen och jag hoppas att det gick odramatiskt för eran skull….tänkte skriva när jag läste om honom att det bästa vore ju att ta honom till vet, och ta bort honom där om det inte fanns något annat att göra….för jag har varit med om en hund som avled hemma, och det vill jag inte vara med om igen….

Visst gick det fort, men ändå….dessa kramper och andningskippningar som kom efter….nä det var inte kul, den bilden kommer alltid att finnas där i mitt huvud….

Jag har tagit bort min förra hund hos vet, och det gick så lungt o fint alltihopa….hon hade cancer och blev 10 år….

Så jag sänder tröstekramar till dig och hoppas att du kan gå vidare, ni fick ju så många fina år tillsammans……nu har han det ju gott där i sin hundhimmel….

ChallisQ
0

Beklagar verkligen sorgen! 

Kram