Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1065 ggr
Trollhassel
0

Några valpfrågor. *Prillan*

Lilla Prillan är exemplarisk och helt underbar! Jag är jättenöjd med henne och hon uppför sig jättebra.

…men hon är ju liten och alla Valpar har ju sina fixidéer och egenheter. Nu behöver jag nog lite råd.

1. Prillan tvärstannar ibland på prommenaderna. Hon sätter sig på sin lilla bak och stannar där…länge! Jag spelar apa, lockar med favoritleksaken och tar fram godispåsen (hon gillar inte godis). Inget hjälper! Vad ska jag göra? Hon är oftast jätteduktig och jag använder alltid en glad och uppmuntrande röst oavsätt hur stresad eller trött jag är.

2. På kvällarna när jag ska kvällskissa lilla Prillan så är hon rädd för allt. Hon är kaxig och orädd på dagarna men på kvällen är hon harig. Va kan det bero på?

3. Jag har svårt att få ordentlig kontakt med Prillan. Det är svårt att leka inkallning och motivera henne när hon inte gillar godis. Tips?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

spikes
0

Lilla prillan verkar vara en osäker liten valp,hon behöver massor med kontakt med dig efter vad du beskriverFlört.

1,En valp stannar antingen för att vila eller för att den inte vill gå,eller för att den känner sig tryggast just där den är,Den känner direkt av om du är stressad eller trött där går det inte att lura dem….ta det alltid lugnt på prommisarna och gå alltid till samma ställe varje gång,så söker den sig utåt självmant när den är mogen för det.

2,Detta kommer sig av dålig kontakt med dig,och att hon är mycket osäker,det enda som hjälper är kontakt övningar både ute och inne.

3,börja med kontakten inomhus och utöka den med ute sedan,hon har med sig kontakten ute sen,och det gör att ju mera hon litar på dig ju mera blir hon intresserad av dina leksaker eller till och med gottanFlört,träna den alltid i lugn och ro….

Trollhassel
0

Det jag tycker känns konstigt är att hon oftast är så tvärsäker och världsvan. Det är bara ibland hon är såhär. Jag skulle nog inte säga att hon är "en osäker valp" för hon är förövrigt den modigaste småhundsvalp jag träffat. Kan det vara mig hon inte gillar? *snyft* Vad kan man isåfall göra åt det? Jag gör allt jag kan för att hon ska känna sig trygg och glad med mig.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

2,Jamen det kan dom vara ändå,sedan är det vissa saker som gör dem osäkra….du behöver inte oroa dig för att hon inte gillar dig,däremot måste du jobba med hunden varje gång detta uppstårFlört

alphinna
0

Hejsan

Skickar en länk till dig där du kan läsa om lite tips om vad man kan hitta på för roligt under en promenad med sin hund. Länken är till en tjej som är instruktör och har egna kurser. Gick för henne i höstas och hon är en immiinstruktör, jätteduktig…..Tipsen är för att du ska få bättre kontakt med din hund…..

Hoppas du gillar det du läser

http://www.hundlycka.se/0a1a3327-1313-4305-8baf-c66d0d8f6e23-29.html

Trollhassel
0

#3 Jag ska örsöka jobba med henne så mycket jag kan. Nu har jag hittat ett godis som hon älskar också :)

#4 Tack så jättemycket!

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

5,vad braFlört