Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 816 ggr
[nataschaj]
0

Bra tips??

Hej!.. har en fråga..

bra tips för hundar som haltar, min ena hund haltar och jag har tänkt att avvakta med vetrinär i några dagar, men nu tänkte ja om man kunde hjlpa med att stödja benet el så?..

Jag tror bara han har sträkt nån sen el bara vrikat sig rejeält, men han gnäller inte så utan han stödjer inte ena benet riktigt bara, han kan gå på de så de e inte brutet el svullet. el liknande..

AnneN
0

Har du kollat så att han inte fått en sticka eller nått sår i tassen? Har han haltat länge? vad gjode han i samband med att haltandet började?

Det jag kan rekomendera fram tills dess att hunden slutat halta eller att ni vart hos veterinär är:

• Endast korta promenader för att rasta och att hunden då är kopplad.
  • Inte springa.
  • Inte hoppa.
  • Inte busa/leka.
  • Hunden ska vara så lugn och stilla som möjligt för att inte göra skadan värre och för att inte överbelasta de andra benen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[nataschaj]
0

Alla tassar är kollade, inga sticka el sår vad jag kan se.

De börja med igår, så vet inte va de kan ha varit, men ja tror nog att de va samband med lek. Så därför tror ja han har vrikat sig el så. Men grejen e att de e typ 3 tassar han haltar på, så ja fattar inget. men de e ena framtassaen som han håller upp.

Dem andra tipsen vet ja, så han får bara vara inne ida å bara kissa bajsa snabbt. Jag får ta fram Deras bur så han kan lägga sig i.

spikes
0

2, lugna korta prommisar rekommenderar jag,för att vila benet så mycket som möjligt,man ska inte försöka sig på att stödja ett ben om man inte är utbildad för det,är det något invändigt så kan det läka ihop fel, och skadan blir bestående i så fall….

[nataschaj]
0

#3 de e inget som e brutet… han har bara vrikat strekt en sena.. å lagt bangag så de har ja gjort innan,, har ja lärt mig å de, men har inget sånt hemma. Men han får ligga i sin bur å bara få komma å kissa av sig.. diirekt ont visar han inte att ha. Och ja åker in te vet om de inte blir bättre på några dagar. så får vänta å se å hoppas de blir bra innan nästa v.

spikes
0

4,jag skulle inte äventyra det utan en röntgen om det är så illa att hunden måste ligga i sin bur?,en hund visar inte alla ggr hur ont den har.

Är det inte så farligt så förstår jag inte varför hunden inte kan få gå som den vill?,du vet också att man inte får ha hundar i burar mer än mycket korta stunder enligt lag idag va?,hoppas hunden piggar på sig snart;-)

[nataschaj]
0

#4 han kan gå ut om han nu så gärna vill det, men han ligger kvar där.. Och han kan fortfarnade gå på sina ben å ja kommer oavsett inte åka in till vertinär om han inte blir bättre, blir de värre klart ja åker in.

Som sakt han får gå så mkt han vill..

spikes
0

6,ok hoppas det blir bra snart:-)

[nataschaj]
0

#7 det hoppas ja med.. han e ju pigg å glad får sina ryck ute så de går inen nöd på honom ännu…

Tack för alla svar=)