Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1161 ggr
pippa__
2009-05-25 01:45
0

Osäker Attack!

Slänger in min fråga här också!

Nu måste jag ha lite ventilering här inne me er.

Jag var på stranden idag med Locca. Vi hade jättetrevligt och lekte och höll på. Det var dags för mat, och Locca står och äter. Helt plötsligt kommer en kvinna vandrandes på stranden (utan hund). Locca morrar till, vänder sedan om och springer i full fart mot kvinnan. Jag ropar på hunden utan resultat…Går mot hunden och säger att detta inte är ok och Locca återgåt till sitt ätande i 1 sekund. Kvinnan börjar gå igen och Locca springer återigen mot kvinnan och börjar hoppa runt henne. :O

Vad göra i en sådan här situation?

Till detta hör att kvinnan var JÄTTERÄDD för hundar, vilket Locca säkert kände och Locca är en osäker liten tjej i vissa situationer.

Snälla funderingar av alla slag välkomna! =)

AnneN
2009-05-25 01:51
0

Jag skulle nog rekomendera att ha hunden kopplad på allmänplats för att undvika olyckor iallafall tills ni lyckats jobba bort problemen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
2009-05-25 02:04
0

Men räknas en hundstrand som allmän plats?

Vet inte var jag ska börja jobba med problemet heller, alla tips mottages! =)

AnneN
2009-05-25 02:10
0

#2 Jo jag tror faktiskt att den kan räknas som allmänplats, brukar finnas regler för vad som gäller även på hundstränderna och att ha en osäker hund kopplad är nog till fördel inte bara för andras säkerhet utan även för hundens säkerhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
2009-05-25 10:33
0

2,Det brister i eran kontakt,dvs eran inkallning,jobba först med det problemet hemma för jag antar att det finna även annars också.Först när det sitter kan du pröva ha den lös i ett sånt läge.

En fråga blir från mig,hur gjorde du när du fick tag i hunden och sade att det inte var ok?.

Du har rätt där Anne,det räknas som allmän plats.

Är man på en hundbadplats så ska man även där ha full kontroll på sin hund om den är lös,vi har en fin sådan här men jag släpper aldrig mina om vi inte är helt själva,även fast jag har full koll på dem…..vill dom bada så går jag ut en bit i vattnet och släpper där så dom får simma runt ett tag.

pippa__
2009-05-25 14:41
0

Ok då vet jag att det är en allmän plats.

Spikes: Jag gjorde fel när jag sa till henne att det inte var ok. Eftersom kvinnan blev rädd så var jag ännu mer angelägen om att få min hund att sköta sej. Satte ner Locca på baken vänd från kvinnan, så fick hon sitta där tills både hon och framförallt kvinnan hade lugnat ner sej.

Hur göra annars?

pippa__
2009-05-25 14:47
0

Kan också tillägga att tjejen är nu 10, snart 11 månader och har kommit in i sin trots/tonårsperiod. Hon beter sej som hon aldrig har gjort innan med massor av saker!

Ingen ursäkt till felaktigt beteende, men kanske en orsak?

spikes
2009-05-25 15:20
0

5,men det var ju i så fall rätt gjort av dig,men kan det kanske vara så att du sade till skarpare än vanligt pgr av kvinnans rädsla?…..som sagt hon är i trots åldern så du får hålla ett mera vaksamt öga på vad hon företar sig,man får alltid försöka tänka ett snäpp längre än hunden….men det är inte så lätt alla ggr;-).

pippa__
2009-05-25 15:33
0

Japp, jag sa till hårdare än man ska göra. Man "skäms" ju för hundens dåliga uppförande, och då kvinnan står i total chock så går det inte att förklara varför hunden gör som den gör heller.

Så det är tillräcklig tillsägning att sätta henne vänd från kvinnan? Inget fyande och så va? Har aldrig använt mej av fyyyy och sånt utan endast kroppsspråk och lite kortare mer upplysande ljud.

spikes
2009-05-25 16:10
0

8,men så länge du inte har tagit i hunden eller så,så fixar den en ordentlig tillsägelse också,om det inte är en extremt kuvad hund;-).

Man ska aldrig skämmas för sin hunds uppförande,eftersom för dem är det fullt normalt,man skulle däremot önska att hundrädda personer läser på lite mera om hundens beteende,speciellt om dom befinner sig på ett hundbad …men det är ett önsketänkande:-).

Alltså att du satte hunden vänd från kvinnan bevisar ju att,nu har du fått nog och nu tittar du inte åt det hållet mera,utan pekar nosen åt ett annat håll,det är i sig inget som gör kvinnan mindre rädd,ej heller något som skadar din hund.

Man kan ju använda sig av ett skarpt fy eller nej,man behöver inte skrika,men åndå låta skarp/kort i rösten vid extrema tillfällen,eller ett av dina ljud du brukar använda som betecknar att det inte är ok.

Jag använder mig av ett skarpt lågt nej eller fy om det är extremt viktigt att dom lär sig något,vi kan ta ett ex….snodden käkade bär som valp och fick i sig så mycket en gång så han blev full,och det är extremt farligt för en valp…där använder jag sådana ord,och han har aldrig gjort om det sedan dess…

pippa__
2009-05-25 16:40
0

Nä, kuvad är hon inte, så lite tag tål hon allt. Anledningen till att det blev fel var att jag var frustrerad och rädd att det skulle hända kvinnan något eftersom hon var så rädd.

En osäker hund är ju en av dom farligaste :O Säger då personen (kvinnan) att hon är rädd också då förstärks ju hela senariot. Min hund osäker + kvinna som är rädd = MKT hemsk situation… :/

Inte nog me att det var en hund som kom emot henne, det var till råga på allt en "kamphund" också =)

Men jag ska åta mej den äran att ligga steget före varje gång nu.. =) Hon är ju så in i nordens snabb bara :P

Gluskap
2009-05-25 19:34
0

Inte ska du skämmas! Du fick ju en möjlighet att lära henna att det inte var okej att göra så.

pippa__
2009-05-26 01:25
0

#11 Mmm jag vet, men eftersom människan var hundrädd och allt så blev allt mkt större än vad det borde ha blivit. Min hund är VÄLDIGT signalkänslig och reagerar på grejer som en vanlig människa inte kan se. Jag har lärt mej nu att tyda henne efter en väldans tid, men det är svårt som tusan! =)

spikes
2009-05-26 10:32
0

12,det är snodden också….men alla hundar reagerar före människan,så visst är det svårt…men man lär sig med tiden;-)…

Mischa
2009-05-26 23:41
0

träna med långlina, då kan hon få utrymme samtidigt som du har en säkerhet.

≧◔◡◔≦

pippa__
2009-05-27 19:53
0

#14 Mm har funderat på det, men använder den när jag spårar. Kan jag använda den även i annan träning?

Karizma
2009-05-28 02:07
0

#15 jag anndvänder lina på inkallningsövningar och även andra övningar ( han får sitta man inkalla stanna inkallar igen såna övningar) o stanna ligg sitt på håll o komm. Nu tränar inte vi spårning men det tror jag inte ska försöra iaf

TinaH
2009-05-28 10:53
0

Jag håller med folk i allmänhet här inne för dem tips du har fått.

Det är alltid ditt ansvar som hundägare att ha koll på din hund, oavsett om det är på en hundstrand eller mitt inne i stan.

Håll hunden kopplad tills du har en sådan tillit på hunden och ni har byggt upp ett förtroende till varandra.
Om det är i vanligt koppel eller i spårlina, har ingen betydelse.

Men på allmäna platser så SKA man ha hunden kopplad.

Det är inte heller konstigt att hunden gjorde utfall, då han vaktade sin mat. Men det är inte aceptabelt, eller att det beror på hans ålder.
Utan träning, träning och åter träning.

Det finns aldrig några ursäkter för hur hunden är, det är ägarens ansvar i alla lägen.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~