Mat tråd
Jag startar en ny mat tråd eftersom jag blev ombedd att ta bort en annan.
Jag ger mina hundar sin mat en gång om dagen,eller snarare kvällen,dom äter vid 19,00 tiden och då äter dom allt på en gång…dom är allra hungrigast då så maten behöver inte stå,även om dom inte kastar i sig maten heller,sedan har man ju oftast varit ute och tränat och annat klart med dom då.
För mig funkar det utmärkt,hur gör ni?…
Jag ställer fram hälften av hans ranson på morgonen och så får han äta det när han är hungrig, lite då och då under dagen. När det är slut (ungefär 15, 16 på eftermiddagen) ger jag honom andra halvan av dagsransonen och så får han äta det när han vill. Oftast äter han det på kvällen eller på natten.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Gör ungefär som Tina-A
På morgonen efter morgonpromenaden, sen på kvällen runt 17-18-tiden
50/50 alltså
Kul att se hur olika det kan vara;-),jag fick frågan om mina hundars matsmältning funkar som den ska om jag ger allt på en gång på kvällen….tror det var pippa som frågade och det funkar alldeles utmärkt eftersom dom tar det lugnt resten av kvällen och hundarna får smälta maten i lugn och ro på natten.
Men som sagt alla hundar funkar på olika saker;-)

Mina brukar få sin frukost framställd efter morgonpromenaden, exakt tidpunkt varierar. Vid sena eftermiddagen (ca 15-16) får de mat igen och sen en sista gång vid 22-tiden.
Ingen av hundarna är värst matintresserade så om de inte äter på ca 20 minuter plockar jag upp skålarna igen.
Silver brukar få på morgon tid varierar, och kväll vid 19 tiden. Men han är lite si så där med sitt ätande. Äter oftast ingenting på morgonen. Han äter bäst på kvällen, och då äter han hela dagsransonen om han inte ätit på morgonen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Velvet får halva ransonen på morgonen och andra halvan på kvällen, hon äter upp allt direkt det ställs ner.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Spikes: Japp det var jag :D Tänkte bara på att om inte hundar fungerar som vi med vår matsmältning att vi måste ha ett regelbundet födointag annars störs rytmen?
Locca får klockan 12.00 ungefär och klockan 19-19.30 ungefär.
7,ok;-)….men det är hur man vänjer dom och hur dom själva vill ha sin mat….och återgår vi till vargen så kan det ta ett par dygn mellan att dom hittar ett byte att käka, och en del går ju tillbaka och äter mera om bytet är tillräckligt stort,annars äter dom det ju på en gång om det inte är så stort….så bägge sätten är nog nedärvt på ett sätt.

Ok, bara nyfiken då jag intre är så insatt i hundens matsmältningssystem =)
9,helt ok,man ska vara nyfiken annars får man inget veta;-)

True true! :D

Här hemma så får dom mat efter morgonpromenaden och sen suger det i mattarmen vid 17 tiden…..
Hundar är ju som människor i det fallet att alla kan inte äta på morgonen, en del är konstant hungriga, äter bara på kvällen, och en del ska en nästan sitta och mata
…..så jag förstår att utfodringstiderna blir väldigt olika.. Bara dom får i sig det dom behöver och mår bra….
Agnetha och de fyrfota

två a mina äter frulle före morgonrundan dpm andra två eft rundan.ett litet mellanmål mitt på dagen,råa ben å nån grönsak eller frukt.middag samma där två före rundan å två eft rundan…..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag har aldrig haft tider på mina hundar.
Då hunden lätt kan bli beroende" av tiden.
Man kan ju tex heltplötsligt när man är ute på kvällspromisen vid 19-tiden, hamna hos bästa vänninan på kvällskaffet. =)
Man bär ju inte med sig maten i fickan, "ifall att"…..
Speciellt inte jag, som ger färskmat, blir liite kladdisgt.
Så nån gång på morgon/fm, tja inte senare än 9.30
Sedan på kvällen nån gång.
Ska vi iväg på kurs kl 9 på morgonen, så ger jag dem inte något innan, jag har märkt attdem blir mer "triggade"/lystrigare om dem är lite halv-hungrigare och arbetar bättre för att få EV. en korv bit. =)
Däremot så när vi kommer hem, så får dem 1½portion. =)
Jag som ger färskfoder kan ju vara rätt flexibel,skulle det visa sig att man drar på maten någon timma så gör ju inte det något….men blir jag borta länge som när jag åker mellan Skåne och Västmanland,så har jag ju maten i en frysväska,och den håller ju minst 3 dygn i kylen,resten åker i frysen igen,och det är inga problem….
Det kan bli körigare om man ska vara ute och tälta tex…men då får man se till att åka till macken och byta kylklabbar en gång om dagen,så kan man vara borta ett tag ändå;-).Ville bara förklara för alla,att det inte är så krångligt fast dom äter färskfoder;-).
Man kan ju har jag hört köpa små kylskåp tex….:-)
Eftersom jag är helt ny hundägare och har en omplacering på 2 år så fundera vi på hur ofta ska man ge mat :P en sån enkel fråga hade vi missat o kolla av hur ofta han fick sin mat. Vi gör iaf så här delar upp på 2 gg men han äter bara sin mat vid 17 tiden. Så nu ger jag han den då han gluffsar inte utan tar det lugnt men stolt när han ätit o visa att kolla nu har jag ätit fördigt :) Sen har han lite torrisar kvar om han blir lite sugen och han äter inte så mycket som han ska.