OT: Varg
Jag gillar vargar.
Dem är ju våra vänners stamfädrar.
Tycker inte igentligen att man inte ska utrota dem.
Eller…?!?
Jag vet inte efter jag hittade dessa starka bilder på nätet…
Hur dem gör mot våra familje medlemmar.
Kan tala om att jag svalde klumpar och grät…..
Jag vet ej om jag gör fel när jag stter ut detta här, Anne plocka bort i sånna fall.
OBS! TITTA INTE OM NI ÄR KÄNSLIGA!!!
OBS! TITTA INTE OM NI ÄR KÄNSLIGA!!!

Blandade känslor. Vargar är vackra och ska finnas här. Jag tycker definitivt inte att vi ska utrota dem, det är helt fel. Vargar är ett av våra få rovdjur som kan skada oss och våra boskap/husdjur.
I andra länder finns giftormar, stora kattdjur, kryp och annat som kan döda och skada. Det är smällar man får ta.
Visst är det hemskt att se, men det är en del av livet. Det är så jag resonerar.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag kan hålla med…och jag kan inte hålla med…
Så länge dem sköter sig, så är dem OK.
Vi har gift ormar i landet åsså ,-)
Men utrota ska vi definitivt INTE göra…men något annat…men vad…

Jag anser absolut inte att vi ska utrota vargen, inte heller sätta den i inhägnader, däremot så kanske man på något sätt kan hålla koll på vart de befinner sig och då ge 17 i att släppa våra hundar i de områdena!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker definitivt att vargen ska finnas kvar. På bilderna är det mest jakthundar som har blivit attackerade och det beror oftast på att hunden har sprungit efter och betett sig hotfullt, följt efter och skällt på vargen, och vargen har helt enkelt gjort sig av med den hotfulla inkräktaren. Man måste hålla koll på sin hund i vargrika områden, om en människa finns i närheten flyr vargen.
Till sådana med boskap och får är det att rekommendera att skaffa högre stängsel (helst med el i) som även ser till att det blir svårt att ta sig under. En eller två riktiga vakthund som t.ex pyreneisk mastiff lär sköta biffen också
Man har ju till och med hundar som skyddar mot lejon i afrika och det funkar.
Många av attackerna kan undvikas om man tänker till lite.

men samtidigt det"släppa hundar i dem områderna"…
Det lät som att jägarna får "skylla sig själva"…
Jägaren måste kunnafå jaga i lugn och ro, ochhasinahundar med sig.
Det hade varit bra typ att Sövnings skjuta vargen, så ärr man sätta på dem något typ av pejlings chips.
Så vet man lite bättre vad dem håller till.
Håller med anne här,och ja jägarna får skylla sig själva det är min absoluta åsikt!,vet man att det finns varg i området så kopplar man hunden,jägarna är bara rädda att dom inte ska få jaga som dom vill,och då tjuv skjuter dom vargen och till och med förgiftar dom,jagar ihjäl dem med skoter och annat,trots att det är parnings säsong och vargvalpar blir lämnade att dö,för att dom tar bort tken för dem….i min livs filosofi så är döden en del av livet,även vi är rovdjur och dessutom av värsta sort!…..

Jag kan inte påstå att jag tycker att jägarna få skylla sig själva, men de är väl medvetna om riskerna. De riskerna tycks de i allafall ta.
Vi lever inte i en ofarlig värld. Vargarna agerar helt naturligt och anledningen till att de river flera får än vad de äter är att de KAN göra det. Fåren kommer ingenstans. I naturen skulle flocken ha hunnit springa långt medans vargen dödade sitt första byte.
Man kan tycka att det är en grym värld vi lever i.
Med Vänliga hälsningar
Jag väljer att inte titta på bilderna, jag kan tänka mig hur de ser ut. Men, jag älskar vargen (kanske kan listas ut med mitt ifokusnamn) och tycker det är hemskt att folk vill utrota dom! De har också rätt att finnas, vi har inte ensamrätt till den här världen. Och jag håller med spikes om att vi är rovdjur av värsta sort.
Världen ÄR farlig, men det finns då saker som är grymt mycket farligare än vargen.

Många av de hundar som fälls av varg är ju som sakt jakthundar. Om jag hade en hund skulle jag INTE släppa ut den lös i skogarna där det finns varg. Jag förstår inte riktigt hur jakten kan vara viktigare än hundens säkerhet. Det är ju inte bara varg som är farligt för jakthundar. Trafik, grävlingar, björnar, vildsvin och andra djur skadar många jakthundar om året.
Med Vänliga hälsningar

# 9
Är det bättre att man får mycket mer vilt än vad vi redan har?
Som kan orsaka trafikolyckor, etc?
Att vara jägare är e gammal tradition, då man jagade för att få till föda på bordet.
Många gör detta idag med, förutom ett intresse, så jägar man inte kanske av samma orsak som förr i världen, men för att minska det vilda så att det inte orsakar problem.
Vad anser du då om älgar/vilt som kommer till stan?
Jag vet ett par tillf. där dem har fått skjuta av älg mitt i stan. Är det bättre att låta allt vilt vara kvar och dem blir helt förvildadae/snurriga, och kommer till stan i stället tex. som kan orsaka människors död och liv…
Jag tror inte problemet är så stort, vargarna dödar inte så mycket annat än älg och rådjur egentligen.
Enligt wikipedia så: "Under 2002 dödades ungefär tio hundar av varg i Sverige.". 10 hundar på ett år anser jag inte vara så mycket och därför inte heller ett så stort problem. Det rör sig om små siffror. Vargar jagar och dödar främst älg (kalvar och ungdjur) och även rådjur och harar.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#10 Jag säger inget om att jaga. Tycker det är helt ok. Jag äter själv gärn vilt och jag vet hur viktig jakten är för att hålla bestånden nere. "Älgar i stan" är ganska ovidkommande i detta ämne eftersom detta knappast förekommer till följd av för stora bestånd. Det jag menar är att jägarna knappast kan bli speciellt förvånade av att det går åt lite hundar då och då. En jägare känner ofta till att jagandet kan vara farligt för deras hundar och det är där jag tycker att prioriteringen är lite skev då det går att jaga utan hund.
Med Vänliga hälsningar
Jag tycker inte vargarna ska utrotas, men däremot kanske man kan fånga in och sätta sändare på dom? Då vet man efter ett tag vart dom håller sig för det mesta. Och då låter man bli att släppa hunden där 
Eller så gör man ett JÄTTE STORT varg reservat 
Jag tyckte det var hemskt att se bilderna, men dom ska inte utrotas. Dom är otroligt fina djur. Man kanske kan sätta bättre/högre stängsel till sina betesdjurs hagar och hålla koll på hunden.
Varför behöver vi hägna in vargen när det bara är ca 10 hundar som blir offer per år i hela sverige? Om det hade varit ett större antal och ett större problem kanske, men uppenbarligen är det ganska ovanligt!
#15 Hmm.. visste inte att det var så "sällan" isåfall håller jag med jessi_twini.

#15 Håller med om det. 10 om året är väldigt lite.
Med Vänliga hälsningar
#17 Nej det är inte väldigt lite, tänk på att det är liv vi pratar om. Egentligen ska det inte vara några alls.
Jag gillar vargar Väldigt starkt! och jag är imot alla som vill utrota dem.. Dem är rätt att leva precis som vi människor, och jag tycker det är rätt åt oss människor att vi släpper ut våra hundar när vi väl vet att vargen finns i skogen, Visst jag skulle bli lessen om vargen tog mina 2 men de är naturens gång. Våra hundar kan inte läsa av vargen speciellt bra och efter som jakt hundarna hela tiden skäller och håller på tar vargarna de för hot el så dödar dem hunden för att dem är svaga/inte pratar deras spårk. Som sakt vi människor får stjylla oss själva.
Sen boskapen vi har inhängat kan vi inte göra nåt åt att vargen tar. Dem är lätta att döda och efter som de inte finns så mkt för vargarna att ta och att de e lätt för dem så får man vara beredd på att ens djur dör.. Och jag vet de är inte roligt men man kan inte bara döda varända djur som dödar våra.. De är vi människor som behövs minska på oss å inte alla andra djur..
Men nu spårar mitt inlägg ur och det är inte meningen att låta arg el tyken och liknande, utan jag Älskar vargen och vill att den ska få leva sitt liv. Utan att människor ska hålla på och döda den.
Inget illa menat med detta inlägg men vi människan får tänka om, om vi vill rädda våra egna djur och inte klandra på andras djur som dödar sitt boskaåp men dem dödar själva andra djur.
Jag såg denna tråd och tycker som så att vargen är ett vackert och ståtligt djur och vill att den skall få finnas i våra skogar…..
Såg bilderna och tyckte själklart att dom var otäcka och så tragiska….jag förstår fullkomligt ägarna till dessa djur som har blivit attackerade, skulle själv bli fruktansvärt ledsen om någon av mina hundar skulle falla offer för vargen…
Men min teori är att det har blivit för mycket jakt på vargens normala föda till att börja med, och därför kommer dom närmare o närmare bostadsområdena och ger sig på tamboskap t ex.
För som någon skrev här före, så har man jagat i alla tider, men då var det till husbehov….inte som nu, att man måste skjuta så o så många älgar på varje jaktlag….att detta blivit så är ju för att den naturliga minimiseringen av älg o rådjur nästan var utrotad… "vargen" och "lon"…..
Hur det än är så måste det finnas en balans för att det skall fungera, och sen så har ju vi människor krypit längre o längre in i vilddjurens domäner….
Vi dödar medvetet o uträknat, vargar dödar för föda och försvar….
Och när man ser så är det jakthundar som har blivit attackerade, och då kan man ju fundera på hur det kan ha gått till….antagligen är det ju så att dom har kommit in på vargens revir och den helt naturligt försvarat den….
Så tänker jag i det hela…..men självklart så är det ju alltid tråkigt när ens hund eller tamdjur blir dödat….
#18: Vargar dödar älgar också, det är också liv. Är det också fel?
ALLA rovdjur dödar och äter andra djur. ALLA. Är det fel? Ska alla rovdjur utrotas bara för att de dödar för att själva överleva?
#19: "Dem (boskap) är lätta att döda och efter som de inte finns så mkt för vargarna att ta och att de e lätt för dem så får man vara beredd på att ens djur dör.."
I en undersökning av en vargflock under ett år, för att få reda på vad vargen åt, så kollade dom var vargen dödade och åt. Jag kommer inte igår exakta siffror från undersökningen jag läste, men det var väl ca 150 andra djur och 1-2 boskapsdjur, tror jag. Minns inte exakt som sagt.
Så att vargar gå på boskapsdjur är ytterst ovanligt enligt undersökningar.
I så fall ska även människan utrotas för dom är värst….
angående tamhundar som blir slagna av varg så är det oftast så att tamhunden själv har sökt upp vargen i stället för att jaga det villebrådet den ska,hur bra koll har ägaren på sin hund då.
#22 bra de att dem inte tar mer än så.. vad har bönder då att klsaga på de fattar jag inte.. men att skicka ut sin hund får man rent av sjylla sig själva.. annat är om hunden blir rädd och sticker hemmifrån…
håller med 23an..
Sedan finns det ju djur att skaffa om man vill skydda sin tamboskap,laman är ett av dem,hundar av olika slag är ett bra skyddsmedel också,det finns ju också inhängnader mot just rov varg,lo att köpa in om man är rädd om sin tamboskap;-)

Jag har alltid varit facinerad av vargen. Bor där det normalt inte finns varg. Fast en morgon stod den där mitt på gårdsplanen. Då blev jag rädd och tyckte det var otäckt. En jägare var nära att få sin hund tagen av den. Den tog väldigt många får i mina trakter och det beslutades om skyddsjakt på den och tillslut så sköts den. Det kan jag tycka var väldigt synd. Vi är inte vana att ha dem här men man vår väl anpassa sig tycker jag om den rotar sig här. I efterhand tycker jag det det är bra mycket värre med alla vildsvin som sprider sig som löpeldar här och de är inte alltid så himla muntra av sig. Hade hellre haft kvar vargen i livet.
26,ja vildsvinen är inte roliga,jag skulle bli klart mycket räddare att möte ett par sådana än en varg hua!

27, ja hade jag fått välja så här i efterhand så hade jag helt klart valt vargen. Vildsvinen är hemska

Vildsvin är vackra på sitt sätt men de är kraftfulla och försvarar sig gärna med våld.
#18 Det finn fler vargar än de hundar som dödas. Om vi talar om "liv" så har vargarna fler. Du vill u inte at man ska utrota vargarna, men frågan är ju om det finns någon (ekonomiskt och praktiskt möjlig) lösning för att rädda de hundar som går åt när man samtidigt spar alla vargar.
Jag tycker att 10 hundar om år är lite oavsätt om man tänker på "liv" eller antal.
Med Vänliga hälsningar
Vargar är vackra och alla djurarter har rätt att få leva.
Det känns bara lite otäckt, när man har dom på tomten (den hade varit det av spåren i snön att döma)… som tur var har jag bara sett 1, så det var nog en som var ute och vandrade… hade det varit fler hade det varit lite otäckt.
Det är kul att ha fått sett en i vilt tillstånd…fast man trodde väl inte att det skulle bli precis bakom huset vårat på åkern.
Avföring efter varg såg vi på flera ställen, några kilometer hemifrån efter en skogsväg.
Azlan var ute på tomten och skällde ut den.
När jag ropade på Azlan så kom han fort till mig och vargen stannade upp, vände på huvudet och tittade på mig… så fin den var.
30,jag blir riktigt avis på dig,dom är ju sååå vackra
Gillar inte det vargar gör mot våra djur, men dom har rätt till att leva! Här i furudal så tror alla att vi är varghatare för att vi varit med i efterlyst om att någon här lagt ut korvar/köttbullar med gift i så vargarna ska dö. Men många här älskar vargarna, men tur är så är lilla furudal känd för hockeyn ;)
Jag bor mitt in i skogen och fanns 5 vargar här och jägarna hade tillstånd att skuta dom :o usch det gillade jag inte, så där jag bor i skogen är det vargfritt :( Lite bra för att jag har hund och är ute i skogen då men synd om dom vargarna <3