Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2292 ggr
Tixy
0

Regler vid utfodring?

Jag kom idag att fundera lite på hur olika människor har olika regler vid utfodring av sina hundar. Det är flertalet personer som har berättat att deras hundar inte släpper husse/matte i närheten av matskålen när denne väl ställt ner den…

Själv har jag alltid haft som krav att kunna gå och plocka i fodret (om jag nu skulle få för mig det), ta ifrån matskålen, samt att kunna flytta på hunden om hon är ivägen.

Hur har ni det hemma hos er med era hundar? Glad

Firinella
0

Här är det inga problem med att ta matskålen ifrån mina vovvar. Kan också utan problem be hunden att flytta sig om den är i vägen (händer nästan aldrig) De kan också sinsemellan byta matskålar med varandra utan problem.

alphinna
0

Här hemma är det inga problem utan jag tar skålen om jag behöver…..När jag fick hem min Pinscherkille för snart 3 månader sen så vaktade han skålen, men nu är det inga problem…..

Men hur ställer ni er till om det finns barn i familjen….ska barnen få plocka som dom vill med hundens mat, har hunden rätt och säga ifrån om den inte får äta ifred………

Tixy
0

#2 Jag har alltid varit yngst i familjen, och var 8 år när vi skaffade första hunden.
Mina föräldrar visste att jag skötte mig, så det var inga problem. Jag körde med samma regler till honom, och kunde sitta och gosa med honom medan han åt ibland.

Men om vi hade småbarn i familjen nu, så skulle jag tillåta att den lille är nära hunden, men inte rör hunden som en störning. Åtminstone inte om inte någon vuxen är med och förklarar.

AnneN
0

Här kan jag och sambon utan problem ta skålen om vi vill, Velvet tittar konstigt på oss om vi gör det men hon vet att vi bara gör så om vi ska sätta i något extra gott som vi glömde innan hon fick skålen.

Hon är även van vid syrrans barn och de kan också ta skålen utan problem, men där har man som vuxen ett ansvar att se till att barnen inte är och stör hunden i onödan för även den snällaste hunden får tillslut nog och säger ifrån och då är det varken hundens eller barnets fel om det händer en olycka utan det är de vuxnas ansvar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Här är det inga problem med matskålarna alls,vem som helst kan ta den och i den….men då vet också mina hundar att dom får tillbaka den…det är ju viktigt det med;-)

pippa__
0

Samma sak här. Vem som helst kan ta matskålen, ung som gammal. Hon får alltid tillbaka den.

ChallisQ
0

Inga problem här heller. Det har varit en sak jag tänkt extra mycket på vid fostran av vår hund då han var väldigt vaktig runt maten med sina kullsyskon och tom fick utfodras i ett annat rum när han bodde hos uppfödaren.

När han sen kom till oss så hade vi två äldre tikar så där hade han inget för att tjafsa med dom och mat Flört

Men med människor har det aldrig varit ett problem och vi ser alltid till att barnen lämnar honom ifred när han äter. Men skulle dom stöta till honom eller klappa honom så är det inga problem det heller Glad

TinaH
0

Här kan vi ta matskålarna.
jag kan till och med ibland, säga "sitt" mitt under måltiden, för att dem inte ska slänga i sig maten.
Köra ner fingrarna och allt vad man nu kan hitta på.
Utan några som helst protester. :-)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Kickilu
0

Jag har inte heller några problem med maten. Han har aldrig visat någon tendens till att vakta sin mat. Däremot är jag väldigt noga med att ingen får störa eller klappa honom när han äter. Det är hans tid.

Karizma
0

Här får vi alla som bor här norpa skålen/godis/leksak från hunden utan att han säger något alls. Men om han har ett öra o tuggar på så visar han tydligt för främande att denna är MIN du kommer inte nära. Så vid besök får han allså inget sånt har någon med sig klipper jag av en bit sen sparar jag det tills de har åkt hem. Och vi har även sovställen=låt han vara i fred.

AnnL
0

Har heller aldrig haft några problem med varken mat eller ben. Han har aldrig vaktat. Kan ta det ifån honom och röra i det. Han bryr sig inte.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

smurfan-13
0

Mina hundar får självklart vakta mat, ben, leksak om de vill och jag respekterar det. Skulle jag däremot vid något tillfälle behöva ta något från någon,så är det inget problem heller.

Zabbio
0

Vår vovve backar när man går nära matskålen (om det inte är något extra gott, då får man putta lite på henne om man vill att hon ska flytta sig..tex för att hon ställt sig ivägen för kylskåpsdörren) och tittar upp på en, lite som ''är jag ivägen/får jag nåt extra gott nu?'' hur hon lyckas lägga in båda frågorna i blicken samtidigt vet jag inte.. (den står under handukshängarna så det händer ibland), men så har hon ju alltid mat och behöver inte vara så stridig om den :P

Hon låter även katten och andra hundar äta från den, men blir snabb på att samtidigt äta så mycket hon kan själv, och så puffar hon på katten med nosen och gnäller… Men det är aldrig några problem med henne och mat. Hon väntar tills hon får ett varsågod och när hon ätit kommer hon fram och vill tacka :P Det är inget vi behövt lära henne, varken att inte vakta eller något. Eller, vi sa till henne när hon visade lite aggression mot katterna i början, hon får puffa på dem och så men inte bita eller attackera.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

KindredCold
0

Har aldrig haft hundar som man inte kan ta maten ifrån.
Tycker det är brist på uppfostring.. Mataggressiva hundar är inget jag accepterar.

Anyhow, så har jag lätt kunnat ta maten, ställa ifrån mig den och sedan ge tillbaka den efter en stund.
Hade en tik än gång som varken brydde sig vad man än gjorde med maten.
Tog man bort den (ofta för att lägga i något annat) så gick hon och la sig - ungefär som "Jaha, då var jag visst klar med maten" -
Min hane jag har nu har heller inga invändningar, han går iofs inte och lägger sig, men han blir inte jobbig, och -ska ha- maten igen, han väntar.

När vi hade båda rottweilerna så gick det att byta skålar mellan dem, gick att ta bort ena, medans den andra åt och den ena gick inte och snodde maten från den som hade kvar..

Glad

Vi har alltid haft katter, och de får gärna käka samma mat och dricka samma vatten.. gärna samtidigt, vilket ofta resulterade i blöta missar då rottweiler lätt häller ut allt vatten igen på golvet, eller närmsta förmål - katten Flört

Gasoline
0

Även om jag inte vill hålla på med min hund när den äter så skulle jag aldrig tolerera att jag inte fick vara runt matskålen när den äter!

alphinna
0

Jag har haft mataggressiva hundar. Jag har tagit omplaceringshundar som har haft en hel del med sig i ryggsäcken och en del har varit riktigt matagg. men det gick och jobba bort……..

Tina-A
0

Det går jättebra att ta i matskålen, klappa honom, gosa, pussa på honom när min hund äter. Det kan alla, även små barn, gamla och min hund har inte heller problem att dela matskål med en annan hund.
Dock äter han såklart lite snabbare om en annan hund också äter ut samma skål samtidigt, men inte mer än så.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]