Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1286 ggr
Karizma
0

Kan man fråga om lite

Hej! Jag är ny här. Jag undrar om nån här inne är duktig på lite bra träningstips. Här har vi en 3årig Puff en hane som är omplaceringshund sen 1 mån tillbaka. Nyfiken trevlig men stora problem med hundmöten hane som tik han blir som en vilde lever apa kan man säga. Vissa dagar är bättre vissa dagar är det jobbigt. Jag tränar på att han ska lyssna vad jag säger sitt så får de pasera sen beröm han gnäller o skäller det struntar jag i iaf ser han inte agresiv av sig i resa ragg,flyger itne fram. Men detta går bara bra ibland. Han kan mycket o vi tränar en del på allt möjligt. Han lyssnar osv om det inte kommer hund vill säga. Så en sak till jag brukar ha med mig lite godis allt från köttbullar,korv,torkad lever,blodpudding men han äter inget ute han visar inget intresse alls Obestämd i godis beröm. Så testar vi leka beröm nene glöm det, när jag försöker å säger kom då o klappar på knäna duktig Kim (ser så där fjollig ut man bara kan) så ne då vill han springa en bit. Han är jätte trevlig rar o fin, men blir som  blockad vid hundmöte. Vad kan jag göra inne lekar han mycket mycket sällan tror inte nån har lekt med honom utan han undrar vad vill du Oskyldig nu… Får vi honom till lek är det tuggbenet (98%) eller en nalle men sällan den. Så tips för att bryta detta och varför vägrar han ta en dodis ute inne är han mycket glad i godis.

Kan detta ute/inne: sitt,tass,stanna,kom o stanna (om man ber om det på vägen till mig) vänta lite går mycket sakta då, gå fot. Släppt honom ett par gg å det har gått bra men vill inte utmana att han springer bort, så vi avaktar med detta ett tag, tills vi liter på honom osv.Men hur kan det vara så olika älskar godis hemma men inte ute. Tips på vad man kan göra med galen hund vid hundmöten. //Mvh Karizma

spikes
0

mitt tips blir…använd alltid samma godis ute ex färsk kokt lever som du frysit in i små portions påsar….då förknippar hunden det med att nu ska vi ut och jobba….ett annat tips om det absolut inte funkar ta med en boll om hunden gillar sånna.inne kan du göra lite roliga leksaker som en petflaska och stoppa godis i då har hunden lite jobb att få tag på det,och blir mera intresserad…eller köp en billig aktivitets boll som man fyller med godis,det gäller ju att få hunden att förknipa godiset med beröm här.

Är ni 2 ute så går,göm dig och låt den andra hålla i hunden,ropa och tjoa på vägen lite så du blir intressant,när hunden sedan hittar dig så ge levergodiset och berömmet…..man kan komma långt med bara det.

Vill du ändå inte släppa använd lång lina;-)

Kickilu
0

Jag har en hund som påminner lite om din. Min tar inte godis ute när han är rädd eller upptriggad av något. Leker ej heller ute. Gick en kurs nyligen i koppelträning och hundmöten. Där fick vi träna på att försöka få hunden fokuserad på mig som hundförare. Det gäller att fånga upp hunden i så god tid det bara går med t ex hjälp av godis. Innan den mötande kommer för nära. Finns utrymme så kan man göra en bågsväng. Efter mycket träning under den dagen så fick jag det att fungera tillslut. Var noga med vilka signaler man själv sänder ut till sin hund. Väl hemma igen så är det ett fortsatt arbete som ibland går bra ibland funkar det inte alls. I mitt fall så har min hund blivit överfallen av lösspringande hundar vid flertalet tillfällen och när vi då möter dessa hundar blir han okontaktbar. Hinner jag upptäcka hunden före honom så har det börjat gå rätt bra vissa gånger men det krävs träning och åter träning.

När det gäller leken så har jag börjat "träna in" leken. Har lärt honom ordet hämta. Jag slänger i väg t ex en boll och säger hämta och när han kommer med den så får han godis. Det gäller att hitta just det där extra goda godiset när det är sådant som hundarna är svåra att få kontcentrerade på. Jag upplever att min hund inte är lika trygg ute och då blir det så mycket störningsmoment.

Karizma
0

#1 jo jag har ju gjort egen lever men ne det funkar inte ute, alla hundar jag har träffat älskar ju lever o lyssnar på det viset vad man vill :) Men Kim ne sniffar lite sen vill han inte ha lever, och jag brukar se till vid träningen varje dag en långsväng vi tar så brukar han få vara lite hungrig så att han är riktigt sugen. Men som sagt det hjälper inte. Vid hundmöten där tränar vi på då jag brukar fråga bra hundfolk om de vill ställa upp :) han är ju snäll visar bra sen slår det över till nuj'vlar ska du få ren argrisivt sen lugnar han ner sig o visar lite gladare igen. Jag vet ju inte om det har hänt något kanske har han råkat ut för lösa hundar som bitit han? Jag får inget svar om detta av fd ägaren tyvärr. Jag vet att tid måste ges iaf och att han snart lär sig mer o mer vad man vill få ut av träningen. Jag har gömtmig ute när sonen följt med o han får hitta mig det tyckte han var skojj. Så vi ska träna sök lr något han trivs med även gå några kurser som vi amnält oss på för detta är bra pinsamt. Hur jag känner mig vid detta hundmöteproblem är ursh vad jobbig han är,sen är det ju synd att folk tor han är ett monster fast han är himmla osäker fast nyfiken o snäll. Vad gillar hundar för lever mest?

Kan säga att jag har vart ute han lekte lite med mig några skutt o glad bus, fast mycket lite. Bollar o andra leksaker nee han gillar inte det vi leker titt som tett, 2 gg per dag lyckas men iaf då är det hans tuggben (vanliga med knutar) som han gillar leka med. Jag ska testa ta med mig ett ut kanske han bara är van att ha såna leksaker. Jaja jag ger inte upp iaf detta ska bli bra tillslut. Lite blåd svett o tårar är vi villiga att ge :)

Svea-
0

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Karizma
0

#4 o kanon då ska jag in o kicka vart finns du o denna kurs :) långväg är lite svårt då jag ej har körkort.

Svea-
0

Dogma finns i sthlm.. om du bor för långt bort skulle jag ändå kontakta dom för ev tip/rådgivning av dom och sen om dom kan rekomendera någon närmre dig..

kram fån mig!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

spikes
0

3,dt brukar inte spela någon roll vad för lever man kokar,men ta INTE grislever för då kan dom jättedåliga i magarna

TinaH
0

jag köper riktig oxlever på Bravodjurfoder. 10:/kg.
Fast jag kokar inte min innan, jag torkar direkt. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
0

Anledningen till att jag kokar och fryser in är att när man plockar fram en fryst sådan påse och den tinar i fickan,så luktar och smakar det mera än om man torkar det….men det är ju upp till var och en ,vad man tycker är bäst:-)

TinaH
0

Det smakar och luktar mera om man INTE kokar det.

Jag torkar direkt, varför göra dubbelt arbete?

Mvh TinaH

spikes
0

10,nu var inte mitt inlägg riktat till dig,jag sade bara vad jag vet till alla,så din fråga förblir obesvarad…..pm,a om du vill nått

Karizma
0

nu har vi anmält oss till en hundkurs det var en kurs på två kvällar. Känns lite pirrigt o jag hoppas att detta ska hjälpa Kim lillponken. Ni som har hanhundar kan dom bli lite mer full i f*n i hundmöten om det finns löptikar i området? Tror att det finns 2 st nänmligen då han gärna slicka på kiss :S antar löpkiss detta säger jag ursh åt :)

Denna kommentar har tagits bort.
alphinna
0

Kan man kanske få bjuda på lite *grismagar* till hundarna???? kokade och sen torkade för att sen slängas in i frysen uppdelat i små förpackningar…..Första gången jag skulle göra något dylikt , var för en så där 100 år sedan så ringde jag en veterinär och frågade om grismage till hund…..jisses så förnärmad den blev då, och så fick jag mig en släng av ovett…..*vad trodde jag egentligen att folk åt under krigstid vaaaaaaaa?*  det blev stuvad grismage…..jahaja jag avslutade det samtalet rätt fort *skrattar* men som sagt grismage är Mums för hund alltså…..

Kan kanske vara svårt och få tag i men kolla med slakterier….

Karizma
0

#14 tack för tipset :) kanske är något sånt han vill ha för lite berömgodis kan vara bra o ha ett han gillar. Just när han sköter sig bra :)

TinaH
0

Grismage lät mummsmumms!!

jag torkar ju oxlever samt blodpudding.

Men undra om man kan torka någon annan inälvsmat mat.

Typ från oxe….

Oxrn är ju magrare än gris.

Mvh TinaH

AnneN
0

#16 jag vet att man kan torka iallafall hjärta och njurar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

# 17

AHA! då ska jag leta efter det nästa gång när vi är och storhandlar.
Kan vara kul och variera sig lite. =)

Tack för tipset!Glad

Mvh TinaH

spikes
0

Till alla…. jag själv har alltid haft rå mat inälvor vom ja allt till mina hundar,det enda jag aktar mig för är allt som har med gris att göra,dom kan få en riktigt illa reaktion på magen av det….kommer just nu inte ihåg varför,men jag ska maila och fråga min uppfödare,hon brukar ha koll på sånt;-)

alphinna
0

19….Kan det bero på att du ger dom det rått ??? med tanke på Trikiner……. Jag kokar alltid det.

spikes
0

20,ja så hette det;-),men jag ser egentligen inte fördelen med det om man kokar det,då försvinner ju alla nyttigheter i det,fast som godis kanske det funkar….även om jag håller mig till lever;-),alla är vi olika.

alphinna
0

21….ja som godis funkar det utmärkt bra med tanke på att mina tröttnar rätt fort på godis så jag får byta ofta. Ur näringssynpunkt så spelar det ju ingen roll……Jamen lever är ju kanon det som är synd det är att det är inte så himla lätt och få tag i faktiskt…..

Min affär här ute på bonnvishan har det väldigt sällan, men däremot har vi ju Kronfågel här, man kanske skulle höra sig för om inälver där…..

MVH Agnetha

spikes
0

22,vad synd annars finns det ju alltid lever på affärn…jamen hör med kronfågel,du kanske kan få lite ätbart slagg som dom ändå kanske kastar;-)

Karizma
0

spikes hur torkar du detta? i ugnen? grader o tid? :) jag tor ju att råtorkat kan vara lite smått mumsigt med vareiera är någ ett måste han tröttnar rätt snabbt oxå på smaker. Så just nu har vi 4 olika foder för att blanda med rätt trist men men. Tur det finns så många fina foder och herre gösses har köpt en massa småpåsar på 2-3kg de vägrar han röra så jag har gett bort dom till god vän. Sen har vi tur och fått gratisprover på 3 kg eukaluba,hills  o nån mer. En äter han inte detta är ju en ras man inte kan vänta ut heller enlig uppfödare av denna ras. Det gäller o hitta ett lr flera foder dom gillar o sen köra på det o hoppas att de tål dom o mår bra :) Igår var vi ute o gick en valp av någon ras kom fram o hans matte tyckte att de kunde ju hälsa på varandra o visst. Jag satte Kim ner och den lille sniffa o va så glad Kim var arg o inte alls så glad hon tyckte att jag kunde släppa han för då är de inte så där sa hon. Är det så att han kan vara osäker o det hjälper att släppa honom? För jag vill inte reskera att han biter en annan hund som denna en valp :S en som visar tydligt glatt hej skavi leka medans Kim visa fy fn för dig morr morr skäll skäll, släpa honom därifrån o sa nja vi får väl ta det där nästa gång :D

spikes
0

24,jag torkar inte lever överhuvudtaget,jag kokar det så det är absolut genomkokt:-),och sedan fryser jag in det i små portions påsar,och varje gång vi ska träna så tar jag fram en sådan,det får tina i plastpåsen i fickan och gissa om det luktar mums för dem….men sätt på dig oömma kläder då hahaha

TinaH
0

# 24

Här har jag lite recept på min hemsida om hundgodis.
Bla hur man torkar lever, och andra gottig heter. =)

Lycka till! =)

Hundgodis

[

](http://www.rogertina.com/hundgodis.htm)

Mvh TinaH

Karizma
0

Hehe jag har en del kläder som tål plåga och lukt med som tur är häger jag ner vissa kläder i källaren eftersom jag rider ibland och har ett barn som inte tål häst (vissa pälsdjur med) så där nere har jag mina snygga kläder :) Kan glädja er att säga att igår har vi lekt inne som bara den kottar är en sak han gillar att leka med :D så våra köpta leksaker är orörda :) så detta ska jag leka med ute lite kottar o sök efter det med söklina som jag skaffat det är ett bra altv för oss som itne vågar släppa hundarna lösa :)

Karizma
0

Tinha jag tar o lägger din sida till mina favvos :D kanon bra tips o fin sida :D tack !