Hundar som småäter
Jag har fått känslan av att många tycker att det är helt galet om en hund går och småäter, har maten framme och äter när hon känner för det helt enket, istället för att kasta sig över maten och äta allt på en gång. Varför?
Vår hund har altid mat framme, och äter när hon känner för det.
Vi kan även lämna vår mat framme utan att hon rör den, ha öppnade/trasiga förpackningar med kött i bilen med henne medmera utan att oroa oss. Jag har vant mif vid att ta sånt som självklart men har insett att inte alla har det så.. kan det bero på att hon helt enkelt är mätt oh glad istället för att hon går och väntar på mattider, eller har vi bara haft tur? Det är inget vi lärt henne utan det kom mer ller mindre automatiskt. Hon brukar äta när man häller ny mat i skålen, annars äter hon mest nattetid. Och självklart äter hon allt på en gång om man skulle få fr sig att hälla nån godsås eller nåt i maten, då äter hon mer än vanligt..fast hon lämnar förståss om hon blir mätt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Om hunden fungerar bra med att ha maten stående så den får gå och småäta och det fungerar ihop med ens livsstil så ser jag inget fel med det.
Största orsaken till att jag har fasta mattider istället för att låta maten stå framme är att jag har flera djur (katter) som då skulle gå och äta av hundens mat, vilket inte vore så bra då 2 av katterna har svårt att hålla vikten. + att jag är uppvuxen på kennel med glupska labradorer och har man då 5 hundar som är mattokiga så går det inte att låta maten stå framme hela dagarna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ok. :)

Håller med #1
men se till att hunden inte får mer än vad den ska ha per dag. =)
Jag är ju noga med att mina hundar ska äta upp när maten finns framme,och det beror ju mycket på att jag ger färskfoder….står det så blir det härsket till slut.men naturligtvis ska dom äta i normal takt,annars hade jag portionerat upp det….ingen av dem tjyvar mat på något vis,eller hur det än ligger förpackat.

HeHe….finns risken att dem lämnar när man ger färsk mat?!?
Har jag då aldrig märkt.
Jag har alltid maten framme. Tatsja äter när hon är hungrig eller om jag plockar hennes leklåda. Hon är fin i kroppen och veterinären säger att så länge hon inte vräker i sig, så är det inget fel.
Mina hundar har alltid haft maten stående. Viktigt att byta vattnet ofta. Vilket jag vet en del slarvar med. Speciellt när sommaren kommer.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Jag har var sin vattenskål inne till dem, där det byts vatten flera gånger om dagen.
Plus en stor vattenskål ute till dem i skuggan, som jag byter i flera gånger om dagen i.
Dem tvättas och görs rent vid varje vatten byte.
Då är allt okey och trivs dina hundar att äta när de vill så är det bra. Min tax, när han levde, åt bara nattetid.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Ja, Ceddie har fint hull. :) Hon var lite smal som valp men har växt till sig nu.^^
Vi har också maten alltid framme och det funkar också väldigt bra. Om han äter upp och fortfarande verkar hungrig fyller vi på. Men jag vet att detta inte funkar på alla hundar och hehe labradorer är ofta ett bra exempel på detta
min hund hetsäter sin mat typ, hon äter allt på en gång, medans min katt tex drar ut på det, så han har fri tillgång =) skönt att kunna ha fri tillgång tycker jag och slippa behöva riskera glömma bort =)

# 11
Har du testat och slänga ut maten på en bricka, eller ngt liknande?
Det gör ju att hunden tar längre tid på sig och äta.
Eller ta en PET-flaska och lägg dem i, så h*n får arbeta ut maten.
Bara ett tips! 

Alla är vi individer oavsett rastillhörighet.Här hemma bor blandad kompott av raser på hundarna.Två av hundarna kan ha maten framme två kan inte.Det är enligt mig inte så mycket att fundera på för alla är olika,det som funkar ska man inte ändra på!!
Skönt att alla vovvarna har så härliga familjer som ser dom för just dom individer dom är!!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#12 nee har itne provat, men det kan jag nog prova det var en bra ide.. hon får maten blöt så petflaskan blir nog lite för kladdigt haha men bricka var smart=)

Hejsan,
vi har en hund av salig blandning. Hon får mat på morgon och kväll men äter hon inte upp står skålen kvar. Hon brukar äta upp under dagen. Det har fungerat alldeles utmärkt.
Nu har hon inte rört maten igår och idag. Hon dricker och allmäntillståndet verkar vara Ok. Är det vanligt att de inte äter ibland?
Vi bor i Kina och det är mycket varmt. Kan det bero på det?
Ingeborg

Jag kan hänvisa till en jätte-bra artikel om berikning, som vi har inne på Retriever iFokus.
Som HarrietKiara har skrivigt.
#15 Vår hund äter alltid lite, men är det varmt kan det bero på det. Ge henne tid, (jag tycker inte att man ska börja ge ''godare'' foder så fort hunden inte äter, blir lätt att det fastnar vid det då och hunden matvägrar det vanliga fodret för att få godare människomat, om den ite blir handmatad, eller liknande. Om det inte är akut då, mår hunden dåligt/är sjuk eller så är det ju en annan sak!) så länge hon verkar ok hade jag väntat, några dagar iaf.
Har hon fåt middagsrester eller så tidigare? När Ceddie fått det i maten ett tag så kan hon få för sig att matvägra, men då får hon så klart inget från bordet heller.

Artikeln om berikning var intressant. Vi får fundera på det.
Idag la jag i lite leverpastej i torrfodret och då åt hon upp leverpastejen och lämnade resten. Så helt dålig verkar hon ju inte. Det är kanske som med Ceddie att hon har fått för sig något att bara viss mat duger. För för tre dagar sedan fick hon pannbiffsrester i maten.
Först blir man ju orolig när hon inte äter och då blir det lätt att man provar vad som helst bara för att få i henne mat. Men eftersom hon nu kunde äta det goda men inte det vanliga så är hon nog inte sjuk. Då ska vi försöka vänta ut henne.

Man ska inte bli rädd om hunden inte äter.
Hunden klarar sig utan mat i några dagar, utan problem.
När hunden levde som ur-hund på stäppen, kunde det gå dagar innan den hittade kött, under tiden levde den på växter, eller ingen ting.
Huvudsaken att hunden dricker.
OK. jag VET att man inte kan jämföra dagens hundar med ur-hunden.
Men för det behöver man inte bli rädd när hunden inte skulle äta på ett par dagar.

Rent intellektuellt vet jag att du har rätt, men känslomässigt är det inte alltid lika lätt.
Djuruppfödningen här i Kina, där vi bor, är inte alls bra. Bland annat föds Valpar upp på löpande band, tas ifrån sina mammor alldeles för tidigt. Vi har vänner här vars hundar har dött ett kort tag efter att de har fått hem dem. Innan Lova kom hem hade vi två hamstrar som dog efter bara ett par veckor.
Lova har vi adopterat från ett hundcenter. Hon var då kanske ett år och har nu varit hos oss i ett halvår.
Tack för alla råd!
Så länge hunden verkar må bra så ta det med ro i alla fall :)
Om man som vi blöter fodret och han inte äter på en gång så blir det ju lite grötigt, ser ju inte så gott ut, kan man blöta igen eller bara låta det vara?
Ställa in det i kylen har nån sagt, men då blir det ju kallt och kall mat vill väl ingen äta.
Hur länge behöver man blöta fodret innan han kan äta det direkt, utan blötläggning? För om det är torrt så kan det ju ligga framme hela dan om dom inte äter allt, men som sagt, om det är blött blir det ju stelt, som en massa, skulle ju inte jag äta…
22,om du återgår till vargen så äter den kall mat alltid…till och med fryst,så det är ingen fara om maten är kall,blöt inte upp den igen för då måste den ju bli härsken tror jag,men kylen kan jag mycket väl tänka mig att man kan ha den i ett dygn i alla fall;-),för det är väl torrfoder vi pratar om här?
#23 Inte alltid, färska byten har 35-37°C i temperatur ;) Det är väl den temperaturen hundar och rovdjur föredrar, även om de så klart ska kunna äta avsvalnad mat också.
#22 Kom ihåg att det är en hund och inte en människa du utfodrar! Jag hade inte velat äta råa tarmar, men hunden hade säkert älskat det.. Jag hade tagit bort det efter några timmar.
Men varför blötlägger du? Normalt sett är det väl bra för tänderna med mera med motstånd i tuggnngen, nu när våra tamhundar inte gnager isönder märgben, senor, skinn och annat på samma sätt som de är byggda för.
24,men dom graderna anser väl inte jag vara varm gr,även om det smakar bättre ju mera illa det luktar;-)….och dom äter ju även vintertid…vad jag vill ha fram är att det inte är någon fara att käka kylskåps kall mat.
Angående uppblött torrfoder (har färskfoder själv),så vet jag att många blöter det pgr av att det annars jäser i magen,och hunden får gaser av det,själv tycker jag det låter sunt men då måste man ju låta det jäsa klart innan man ger.och tuggmotståndet behöver man ju inte bekymra sig över om man ger ben av olika slag….mina får alltid märgben av älg,eftersom dom går på färskfoder;-)