Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 903 ggr
Xannadu
0

Varför gör hon så här?

Min tik Tilda som nu är 5 år gammal. Fick operera bort sitt öga för grönstarr. Efter 2 månader fick hon opereras om igen för att alla trådar hade inte låssnat av sig själv och hon fick en infelktion.

Nu till frågan :)
Nu har hon börjat vara närgången på mina anndra hundar (tikar) 1 på 8 år och den anndra är 1 år. Tilda är väldigt envis o ska lukta på deras munnar och hon kan hålla på länge så. Varför har hon börjat göra så? Hon har inte tidigare gjort så.

AnneN
0

Om det är ett beteende som kommit efter att ena ögat opererats bort så kanske det kan bero på att hon inte ser lika bra och då vill lukta ordentligt för att vara säker på vem det är…

(Bara en teori)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

alphinna
0

När hon förlorat lite synförmåga så brukar ju andra sinnen ta över och i det här fallet verkar ju lukten ha gjort det….håller med *1

Mvh Agnetha

Xannadu
0

Ja de kan nog vara så.

Man mår lite dåligt när man ser henne ute nu när man leker en massa. Förr så var hon mer att kasta saker i luften o sen plocka upp de och så ville hon att man ska kassta de till henne. Men de är så svårt nu. Ofta tappar hon bort de hon leker med o hittare de inte så man får visa vad de är någon stanns. Det är också svårt att kasta saker till henne. När man kastar får man inte göra de för långt från henne. :S

Det är både omställning för henne o för oss.

Karizma
0

Jag har haft en häst som vart sparkad o förlora ena ögat det tar tid för djuret att "träna upp synen igen". Denna ponnyn snubbla lite i nya hagar så han fick gå i samma hage ett bra tag där han viste om alla ogämnheter var. Hoppa o sånt kunde han inte alls sen, det testa jag inte man jag fatta att det skulle han itne klara av. Bra körponny var han iaf :) Men det tar tid för dom så ser du sen att de tittar lite snett med huvet ibland för kolla lite extra. Hoppas att allt går bra med henne.

Xannadu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går bra annars.. Men som de värkar måste vi göra en 3 operation för att de vill inte läka som de ska i ena ögonvrån :S

Men hon är pigg o lekfull. Jag vill egentligen inte åka i väg igen med henne inte för att jag är rädd att de kostar pengar utan jag är rädd att de ska opera henne igen och att de kanske inte är så bra att bli sövd 3 gånger så tätt inpå varandra :S Jag håller koll dagligen på hur de ser ut ögat.

Kortet är taget under lek i dag. Där syns de opererade ögat väl och att det är läkt fint nästan allt. De som inte är läkt syns inte för de är en sån liten bit. Men jag är ändå orolig.