Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 8476 ggr
marran25
0

dominant valp

vi valde en valp i kullen som

var aktiv o busig,hon är fin

o lärt sig massor av saker,trix,men

hon lyssnar inte ännu till sitt namn?

Hon är snart 12v.ibland funkar det o vi har

ögon kontakt,men inte då vi är ute…

sen biter hon o nafsar i byxben o händer..skäller

busar up sig…

fast vi säger aj,högt så vill hon fortsätta busa"

som hon tror vi gör.Så vi får va lite hårda mot henne

Vi har testa hålla i famnen att hon lugnar ner sig,men

det är lite svårt hon morrar o gryr o tvinnar runt i famnen

sprattlar på….de funkar bäst att dissa valpen då

hon börjar,så går vi bara gå bort från hon el.Ger ett ben.

En envis dam minnsann,vi har hört nångra med samma problem kollat om hon kan lugnas ner på andra sätt??

är de några fler som har bra tips?

hon älskar springa i vatten o dusch bästa hon vet

är ju trots allt flatcoated i hon.

Släng in tips hur ni gör med era Valpar?

Tina-A
0

Det låter som en helt vanlig valp tycker jag.

Att hon inte lyssnar på sitt namn beror på att ni inte lärt in det tillräckligt bra. Namnet måste läras in som vilket "trick" som helst. Ute är störningarna större och därför måste också belöningen vara större för att hon ska tycka det är värt att lyssna, precis som vilken hund som helst.

Valpar biter i byxben och händer och fötter, det är inget konstigt. Att hon inte lyssnar när ni ropar "aj" kan bero på att ni inte är tillräckligt tydliga så hon inte förstår. Om det fungerar att ignorera henne tycker jag det är en utmärkt metod. Jag brukade, när min valp bet mig, stänga in mig i badrummet i 5-10 sekunder och sen gå ut igen. Det tyckte han var väldigt läskigt även fast det bara var några sekunder, så väldigt snart förstod han att bita = matte försvinner! Han bet väldigt sällan efter det, han lärde sig väldigt fort.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnneN
0

Som #1 säger så tror även jag att bästa sättet att få valpen att sluta bita är att ignorera och gå ifrån den precis som hon gjorde med sin.

Det du beskriver låter för mig som en helt vanlig valp, begär inte för mycket av den den är ju bara en liten bebis ännu, och det är din uppgift som ägare att lära valpen allt den behöver kunna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

som 1 och 2 säger så är det en helt vanlig valp,jag undrar lite nyfiket var du får ifrån att valpen skulle vara dominant?,annars tycker jag att ignorans är det bästa sättet att få dem att sluta bitas…

Freke
0

En undran? Hur trodde ni att valpen skulle vara?

Full/färdig uppfostrad eller? all tid har sin charm, sen är det upp till var och en husse/matte att forma valpen till det man vill att den ska kunna och göra..

Det är trots allt ni som sätter gränserna, det är bara att se på den besten som jag har.. Om man gör fel och inte sätter gränser, så blir det som Uppdrag Granskning visade, då en ägare blev tvungen att avliva sin liknande best som min..
Då hon avfärdade bitande i byxben, ben och vader som "vanligt valp beteende", helt klart och tydligt utan en tanke på att det kan få konsekvenser då det förr eller senare blir en stor hund med mycket större tänder..

Men som tidigare skrivare skrivit.. Ignorans eller tillrättavisning dock inte genom fasthållande då det bara kommer att trigga valpen till kamp, då även det är ett naturligt beteende eftersom ingen vill vara fast hållen oavsett vad och vilken form av djur det är..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Svea-
0

En sak är oxå att komma i håg att vara konsekvent.En del som har Valpar har flera familjemedlemmar och valpen får göra vissa saker med ena familjemedlemmen men inte med den andra.Det blir bara totalkaos för valpen.Så bestäm er för hur ni ska gå tillväga och gör allihopa på samma sätt.

Och att skrika aj.., kan lätt bli att det är roligt för valpen kan uppfatta det som om ni lekar i hop helt enkelt.Vad händer om ni stannar upp å gör absolut ingenting så valpen ej får någon resopns alls?Om man ej drar till i byxbenet för å få loss valpen osv,för det blir en lek det med.

Det tog längre tid för mig att få mina barn att förstå hur hundarna uppfattar dom när dom ska tillrätta visa hundarna på ett mindre bra sätt.Men jaa,, med konsekvent handlande förstår även dom i dag skillanden på att tillrättavisa och leka/eller skälla med dom osv osv.

Så planera hur ni vill göra å se till att alla inblandade förstår och att alla gör samma sak.

ha det gott..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Firinella
0

Hade en blandrasvalp typ större som var dominant eller vad man ska kalla det för vid 16 v ålder satte han sig bredvid mig och visade tänder o morrade när jag inte ville leka med honom. Tog då tag i nackskinnet på hunden och markerade samt morrade åt honom och sedan dess så var jag flockledaren men tyvärr var mina barn för små så vi fick till slut avliva honom på rek av vet efter att han satt tänderna i min yngsta son utan att han gjort något samt började helt utan anledning morra och göra utfall mot folk när han gick i koppel. Hade tydliga gränser från början men det hjälpte inte. Det som du beskriver tycker jag som flera andra här låter som en vanlig liten busig valp.

Mischa
0

Tänk vad många småvalpar som blir missuppfattade…..

≧◔◡◔≦

marran25
0

tack för alla bra tips och inlägg

Skrattande att gå ifrån valpen verkar funka bra,

hon tycker då man lämnar henne ensam o de är läskigt.

ska forstätta med denna metod samt be mina

barn oxo ignorera valpen,hon vill ju mest busa med dem

nafsa hugga i benen så när barnen går ifrån till sina rum

så slutar hon givetvis.

Det är en busig valp minst sagt de är mycket

mer jobb än man tänkt sig,men hon lär sig med tiden

ju äldre hon blir tack o ch lov.

Men de är tufft ha en hoppande krokodil hack i häl

Flört

Har bra regler o gränser på hon så allt funkar bra

bara ha tålamod tills hon kommer ifrån bitandet…

tack igen för tipsen.

AnneN
0

#8 vad bra att ignoreringsmetoden fungerar Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

jag tycker detta låter som en helt normal fungerade ICKE dominant valp.
Det är ENBART husse och matte som kan sätta gränserna, vilket ni inte har gjort ifrån början, tyvärr.

Det viktigaste är att hon får lära sig vad ett "Nej" är INNAN ni KRÄVER nej av henne.

Lägg godis på golvet framför henne, säj "nej" och hon får då INTE ta det.
Tar hon det, så börja om från början.
Tar hon det inte, så säg "varså god".

Detta är en bra övning till Nej - så får du inte göra. och även
Ja det får du göra, MEN VI bestämmer NÄR du får göra.

Det är bara till och lära in att NEJ - du får inte bita, nafsa i byxorna.
Gör hon det i allafall, så markera med handen framför henne och säg NEJ!
Skulle ni gå förbi henne och hon INTE naffsar, biter i byxorna, beröm i massor, med gotte eller inte.

Det gäller att vara konsikvent, i alla lägen.

Lycka till! Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
0

Håller med 8….det bästa är att ignorera hunden,att göra annat kan till och med trigga hunden mera….funkar detta så är det braFlört

marran25
0

har nu kommit en bra bit med vår valpSkrattande

funkar bra o dissa hon,är ju så duktig o lyssnar på allt annat.

de är lite svårt ha en krokodil hack i häl men då hon börjar  går jag/Vi

i väg o hon blir lessen o ger sig.

dom är bra mysiga  då man vill sova myser hon gärna med mig sover en hel del.är skönt  då hon är så morron pigg av sig.

Vi tog vaccin nyligen,skönt få de bort gjort,fick ingen reaktion av det

sköönt.

nu sover min valp för natten ska ta o göra hon sällskap/gonatt