Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1988 ggr
snuttis2
0

nybliven hundägare

Någon som vet hur jag skall göra med mn lille hane Chihuahua Phalene har bara haft den 1 v nu, men den gör allt det den inte skall göra anser jag för den är 6 månader, den kissar på mattorna o dörrmattan bajar den på oxå, fick inte reda på av henne jag köpte valpen av att den gjorde så hos henne med, jag går ut med han 5-6 ggr men han fortsätter ändå med detta beteende, på morgonen bajar han ute inga problem, men inte sen, tacksam för råd

AnneN
0

Det är fortfarande bara en valp vid den åldern så det råd jag har är att göra precis på samma sätt som dent hade varit en valp på 8 veckor…

Rasta hunden direkt då den har ätit/druckit, sovit, busat och även däremellan (dock behöver du inte väcka den för rastning om den sover). Ha tålamod, skäll inte på den för att den rastar sig på fel ställe, men beröm ordentligt då valpen rastar sig ute.

Ibland så kan det ta upp emot 1 år innan hunden är 100% rumsren och fram tills dess får man vara beredd på att en del hundar behövs att man går ut minst 1 gång varannan timme eller oftare för att få den rumsren.

Önskar dig lycka till Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Eija
0

Det är tålamod som gäller och mycket beröm, som AnneN skriver, för hur det är så är det just berömmet som ger resultat….och sen så är det så att en hund har svårt att reglera urinblåsan ända upp till minst 5 mån, så det kan vara lite sådant oxå när det gäller kisseriet iallafall….

Nu har du ju oxå bara haft hunden i en vecka, så det tar ju en  stund innan hunden har känt in sig riktigt, för det är ju en stor händelse för den lilla, att byta hem med nya dofter o saker, så det kan vara oroligt samtidigt…..så du skall se att det kommer att vända bara hunden först är hemmastadd med….

Är det din första hund? Då kan det kännas ovant, när det dyker upp sådana här saker, för om man inte vet så mycket så är det självklart att man blir liksom tagen på sängen…..men som sagt var, ha lite tålamod med den lilla, och beröm som sjutton när han har gjort ifrån sig ute…..

Jisses va en annan fick springa när mina hundar har varit små, det blev inte några fem ggr inte, utan det kunde bli minst 10 ggr, så då kände man sig allt bra mör ibland….men det belöna sig till slut….Glad

TinaH
0

¨Håller med både #1 & #2.

Men ta kontakt med den gamle ägaren, och hör om hunden har mer "olater".

Olater o olater….den är ju bara valp.

LYCKA TILL! Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

snuttis2
0

Tack alla för era svar. Glad

Trollhassel
0

Jag har en liten tjej (papihuahua) på 9 veckor som såklart inte är rumsren. jag har plockat bort alla mattor från golvet för att hon inte ska kissa på dem. Om hon kissar på dem en gång kan detvara svårt att sanera dem så pass att de inte luktar kiss. Då tror de lätt att det är ok att kissa där en gång till. Jag går ut med Prillan så fort hon har sovit, ätit, druckit, busat. Hon har kissat på golvet en gång sedan hon kom till mig (för ungefär en vecka sedan). Tålamod och passning is the shit!

Lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

silvery
0

ett tips är också att ge en liten godisbit varje gång han gör det ute, och ingen när han gör det inne, då blir det som positiv och negativ förstärkning, funkade bra på vår hon är rumsren nu och hon är bara 3½ månad. och att ha hunden i en kartong i början får många av dem att fatta att de faktiskt har knipmuskler och hjälper till att träna upp dem i en STOR kartong då alltså

Tina-A
0

#6: Det du gör är inte positiv och negativ förstärkning, det är positiv förstärkning (belönar ute för att öka beteendet att kissa ute) och negativt straff (belönar inte inne för att minska beteendet att kissa inne). Bara så du vet

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

6,skulle väl inte säga att jag tycker en kartong är helt rätt när man ska träna dom att bli rumsrena…en hund vill egentligen inte göra sina behov i sitt revir,och även om den är liten och inte kan hålla sig så tycker jag nog det är lite elakt att ha den i en kartong oavsett storlek

Att man avgränsar rum kan jag förstå,man får liksom ta med sånt i beräkning när man skaffar en hund…desssutom går det fortare att få dem rumsrena om dom har tillgång till hemmet,för det är ju där dom inte vill göra sina behov,även om det händer olyckor när dom är små eller aldrig fått lära sig att vara rumsrena….

silvery
0

#7 jaa förlåt mig jag visste inte vad det hette bara