uppfödaren
Har gjort upp ett avtal med ägaren ang betalningen, men vill ha reda på vem uppfödern va o hundens föräldrar vem dessa var-är, men denne vägrar ge mig detta innan hunden är betald, har dom rätt att göra så, jag har hunden hos mig men den är inte skriven på mig ännu.
oj, jag skulle nog verkligen dra öronen åt mig om dom vägrar ge ut ganska viktig info innan betalning.
Varför hålla inne med något sånt? vad är deras anledning?
låter bara barsligt.
≧◔◡◔≦

Låter väldigt oseriöst av ägaren att inte kunna/vilja tala om vem som är uppfödaren!
Om hunden är id-märkt (tatuering eller chip) så kanske det går att ta reda på ändå eller om du vet något annat om hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Klart du har rätt att veta det,däremot brukar dom inte skicka stamtavlan om det finns någon innan hunden är betald….

Är det en renrasig hund, och du vet vad den heter, så är det bara kolla på SKK på stamtavlan där.
Annars så är det en oseriös uppfödare, för vem säer att h*n ger dig stamtavlan bara för att du har betalat?
Tack alla för era svar.
5,så lite så;-)….är det fråga om stamtavla och delbetalning,så står det i ett speciellt kontrakt innan du betalat hela hunden,att stamtavlan kommer då köpet är fullbetalt…annars är det bara att anmäla;-)….finns ingen stamtavla så behöver inte uppfödaren vara oseriös utan se bara till att du skriver ett köpekontrakt,men det ska man ju göra med allt;-)
jag säger så här du ska ställa krav som hundköpare fast man tar en hund på avbetalning så ska du ha hundens papper OM inte minsta du ska få e en kopia på härstam o vacc intyget. Om jag inte minns helt fel ska detta vara med hunden? sen ska ni givetvis skriva bra avtal sins imellan så hon kan lita på att du betalar det du lova. Nu tror jag att uppfödaren kanske har haft otur med andra avbet och vill ha kvar papper på hunden det kanske 'är deras trygghet. Men bra avtal o en kopia det skulle jag kräva iaf.
7,i ett köpeavtal ska naturligtvis vaccinations intyget finnas med….jag har inte för mig att man kan kräva en kopia på härstammning osv osv,men är det en seriös uppfödare så går det säkert bra ändå….om inte annat borde man ju ha samtalat om det då man skrev papprena på hunden,vid besöket/en man gör så att säga….