Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1729 ggr
fenomena
0

äter allt.. men inte sin mat!

Min lille valp på 10 veckor är en riktig samlare! Såfort vi kommer ut stoppar hon allt hon kan hitta i munnen. fimpar, stenar, pinnar, gräs, pappersbitar, kapsyler(!) Hela våra lekstunder ute i gräset går åt till att plocka diverse onyttiga saker ur munnen på henne.

Men när det är matdax inne så tar hon en eller två bitar från matskålen, sen går hon därifrån.

Det här med koppelträningen går inte heller så bra pga detta. Jag behöver tips på hur jag kan få henne att vara intresserad av mig istället för de äkliga gamla fimparna på marken. Jag vet att hon är valp och de vill utforska, men finns det nåt knep? Glad

TinaH
0

Ursäkta jag säger detta….

men du måste helt enkelt vara "för tråkig" för din hund.
Ta med dig leksaker ut, vissla tjoa tjimma och var clown!! Skrattande

Så att hunden tycker du är roligare, för annars så hittar den på egna små upptåg.

Beröm i massor när den tittar och lyssna till dig. Gärna nått gottis.

Lycka tillGlad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

spikes
0

Det gäller för dig att göra dig så intressant så valpen inte bryr sig i annat,ta med dig en boll ut eller annat den gillar och rulla den lite….sedan kan du om nu vappisen är bråkig med att spotta ut,lära in kommandot loss,och gör det helst ute där du vet att den tuggar i sig diverse saker,när den släpper det den inte ska ha,så beröm och ge gotta,då kommer dom snabbt på att det matte har är mycket godare…..men ett råd blir ge bara små små smakbitar så hunden absolut inte blir mätt på det,då äter den nog upp maten i stället…

Gluskap
0

Lek med hunden, gör konstiga ljud så du blir intressant =)
Angående maten så kan det mycket väl vara värmen, min tjej äter inte när det är varmt eller hon är varm. Om du inte gör det så blanda ut med vatten =)

spikes
0

3,en lite viktig grej för er som använder torrfoder….antingen ska det serveras torrt,men blandar man ut det med vatten ska det stå minst en halvtimme och jäsa klart annars jäser det i maggen och då kan dom få ont och gaser av det…..Flört,fick reda på detta av en som använder torris vilket jag själv inte görGlad

Gluskap
0

Men det sväller ju i magen på dom när de äter det torrt också…

spikes
0

5,det har du rätt i….men jag tror att syrorna tar hand om det på ett annat sätt om det är torrt från början,än att det är halvsvällt när dom tuggar i sig det…hela proceduren går för fort då därav gaser…..skulle jag mot förmodan tvingas ge mina hundar torrfoder så skulle jag låta det svälla ordentligt innan jag gav det alls….men alla är vi ju olikaFlört

Gluskap
0

Haha nä jag bara undrade. Här är det värsta geggan när det är middagsdags om hon ska ha vatten i (vilket hon får när det är varmt) det brukar få stå ett par timmar.

TinaH
0

man ska aldig använda torrfoder eller typ leversnittar eller hårda godisar när man tränar.
Kan sätta sig fast i halsen då hunden är för ivrig och slua.
Bättre med korv eller hema gjort levergodis, eller mjukt färdigt godis.

Mvh TinaH

spikes
0

8,jag har då alltid använt torrt godis vid träning,det beror ju på hur stora bitar man ger…godis överhuvudtaget ska man ju bara ge små pytte bitar av,det triggar dem ju att få mera….korv skulle jag aldrig ge eftersom det finns ämnen i det som inte är så bra,bland annat fetter.

TinaH
0

#  9

Har alltid lärt mig vid alla kurser jag har gått att man inte ska ge hårt godis.

PGA att det är lättare att sätta sig fel, oavsett stl.

Fetter?!? Tror du torrgodis är nyttigare?

Och då får man väll i sådana fall om man är rädd för dem olika fetterna, dra ner lite pådagens måltid?

Jag har alltid givigt mina korv eller hemma gjort lever godis samt torkad blodpudding, vid träning.
Ingen är fet!

Mvh TinaH

spikes
0

10,ta dig tid och läs på ett korvpaket någon gång…..du gör vad som är bäst för dina hundar,men det är inte farligt att ge torkad lever om man ger det i PYTTE SMÅ bitar,vilket man också bör göra med all godis….

Att dra ner på dagens måltid är inte bra för en hund,man ska ge lagom med mat så man vet att man kan träna obehindrat med godis,utan att hunden går upp i vikt av det….kallas balanserad kost med träningFlört

TinaH
0

Jag skär 2 korvar var till dem.  Skär i halv månar, så jag delar korven en gång på längden.
Det ska räcka i 2 timmars lektioner.
Både gubben och jag har våra godis påsar halvfulla när vi kommer hem.

Jag belönar oftast inte med godis, har bara med mig.

Har med mig en "lekis" och den belönar jag med.

Mvh TinaH

spikes
0

12,så bra…

TinaH
0

# 13

Visst är det!?

Mvh TinaH

spikes
0

Hur som helst mitt tips blir till er alla….ge vilket godis ni vill som är nyttigt!,men i mycket små bitar,då balanserar man både kost och träning bästFlört

TinaH
0

många tror ju köttbullar är NYTTIGT, men dem tänker inte på att det innehåller LÖK.

Det jag menar med att det man ger vid träning, ger man inte några mängder av och då spelar det ingen roll om det är balans idet eller inte.
För har dem ett bra fullfoder hemma, så spelar inte dem få godisbitar dem får vid träning, någon roll.
(då syftar jag inte på mig själv, som knappt ger något)

Mvh TinaH

Svea-
0

mmm…hhhmmm… man kan ju oxå gömma maten.. det e roligt att leta upp maten.. kör vi med här hemma lite då och då..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Tina-A
0

Angående godis. Det beror på vad man tränar. Hårt godis lugnar - bra vid övningar som ligg kvar, stanna eller liknande. Mjukt godis, så som korv, stressar eller triggar - jättebra vid mer fartfyllda övningar där hunden ska röra på sig eller vid olika trick.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Veero
0

En gav katt mat på burk och sedan så började hunden äta sin egna mat.. :s Vet inte om det bara funkade på den hunden men hon hade problem med.

Prova ge annat hundmat, torrfoder eller burk mat. En sorts torrfoder jag provat ville inte min hund äta men när jag plötlagde det så åt hon :) Prova att blöta torrfodert^^