Tider då hanar lider...
Blev till frågad för rätt länge sedan om jag inte kunde göra en artikel om just hanar och deras problem när det är löptikar runt om dem.Jag gör här ett långt inlägg istället så kan vi diskutera detta ändå
.
Mellan 1-3 år är det väldigt viktigt att jobba med uppmärksamheten på sin hane,då rusar hormonerna som värst och dom kan bli lomhörda pgr av bland annat löptikar.
Vad man ska tänka på när man tränar dom att kunna uppföra sig trots det är ju alltid hur intressant man är själv för hunden,det är inte alltid hanens fel att det blir tjuvparningar och annat,det finns lika mycket tikägare som inte tar hänsyn till att hanen har det jobbigt,utan släpper fram sin tik.
Då gäller det att man står upp för sin hane och talar om att du måste hålla tillbaka din tik, för många tikar kan bjuda ut sig ordentligt.
Vad händer med min hund då?,och vad gör jag när hunden inte lyssnar?.
Ett bra sätt är om man har en vän som har tik,och att man tar koppel promenader där dom inte får hälsa men ändå ska kunna lyda dig.
Har du en hund som matvägrar så är det ingen fara om den inte äter på 3 dygn,se bara till att den dricker ordentligt,hungern tar över till slut.
Har du en hund som rider på dig eller andra,lär då hunden att detta är inte rätt,med ett bestämt nej…detta funkar även om dom rider på andra hundar,glöm inte berömmet bara.
Ylar eller piper och gnyr den oavbrutet eller på nätterna, säg åt den att gå och lägga sig och fullfölj kommandot,den kommer till slut på att det är ingen mening jag kommer ingen vart ändå.
Håll fast i träningen så mycket som möjligt,märker man att den börjar bli rastlös och pipig trots att den nyss varit ute,sysselsätt den med nått skoj,en aktiverings boll lite sök efter godis under mattorna eller annat.Stressa inte upp hunden bara utan gör det med en måtta lugn,låt hunden jobba själv.
Har ni frågor och annat som ni vill delge oss…tveka inte att skriva en rad

mitt tips är att om man inte har tänk använda hunden till avel, så kan man kastrera den
kastrera min blandrashane för 1 årsen, o han är precis lika busig o aktiv som innan, men just detta med löptikar struntar han totalt i nu
. ni kan inte ana hur skönt detta är:)
Denna fråga glömde jag ta med in mitt första inlägg….man behöver inte kastrera en hane för att få ordning på den,detta bör man göra ENDAST om det inte går att få bukt med det.
Det är en alldeles för många hanar som blir kastrater som ändå mycket väl skulle funka utan det,det är ett lätt sätt att göra sig av med jobb tycker många,men ack så besvikna dom blir när det visar sig att drifterna ändå ligger kvar eftersom dom är så djupt nedärvda hos många.
Jag har varit i kontakt med en del vetrinärer och dom kan inte annat än hålla med mig,samtidigt som dom måste sköta sitt jobb….själv skulle jag aldrig göra det om det inte vore av medicinska skäl….varför skaffar man sig en hane om man inte är beredd att ta ALLT vad det innebär…..detta är min åsikt!
Men varför inte kastrera om den inte ska användas i avel, och om man vill kastrera?
Många kastrerar ju djur lika mycket för att de ska slippa gå runt med könsdrifter och aldrig få utlopp för dem.. alltså inte enbart för egen vinning utan även för djurets.
Jag kasterar ju tex båda mina katter (ok, nu får honan gå ut och in, hanen vill inte men hade fått iaf om han velat, så det är inte samma sak), och man kastrerar hästar för att de ska bli lättare. Så varför inte hundar, vad är det som är fel ock skadligt med det?
Nu är jag självklart inte emot folk som håller både hästar och hundar med alla lemmar i behåll, oavsett om de är avelsdjur eller ej (hade själv gäna haft en hingst eftersom jag gillar hingstar), och inte katter heller om det är innekatter och de inte mår dåligt av att vara instängda när driften kallar m.m. Men varför är det så dåligt att kastrera om det är en hund?
Naturligtvis måste man ha klart för sig hur djuren reagerar och ta sitt ansvar oavsett om kastration hjälper eller inte.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
3,Förstår hur du tänker men…att man kastrerar för medicinska skäl,alltså att det är något fel på hunden och därför inte ska avlas på kan jag godta.
Men när man kastrerar i tron att man får en lugnare hund och i tron att könsdriften försvinner helt,är enligt min åsikt inte ok,då försöker man kringgå ett problem som oftast visar sig på andra sätt i stället,som ökad jaktbenägenhet osvosv….och det finns otaliga hanar som har sin könsdrift kvar ändå,så det är ingen garanti att en kastraktion blir som man tror.
Det går alldeles utmärkt att ha en hane med alla delar kvar,det krävs bara mera jobb och det borde man tänka på om man skaffar sig en hane överhuvudtaget.
Sedan har vi ju aspekten nedsövning,det är aldrig bra att söva en hund eller annat djur…så varför ska man äventyra det.
Sen ska man nog inte jämföra katter eller hästars kastraktion med hundens,eftersom det är olika djur vi talar om.
En hund ska få vara just en hund med alla lemmar kvar och en massa jobb med sin ägare,då trivs den som allra bäst.
Förstår nog ändå inte riktigt vad som är fel med att underlätta för både sig själv och hunden. Att det inte blir en helt annan hund eller att det inte går att kastrera istället för att träna lydnad borde man ju förstå.. :/
5,antar att du svarade mig nu?,tycker riskerna står klart och tydligt i mitt inlägg 4,det är just det många inte förstår för dom tror att allt går som på räls genom en kastrering….det negativa med det anser jag vara ett tillräckligt skäl till att jobba med hunden i stället för att försöka kring gå problemet i onödan.
Den enda risken jag ser är risken att söva ner.. den är väl inte särskilt stor även om den så klart finns där?
7,men då undrar jag vem som ger människan rätt att kastrera djuren till höger och vänster utan fog för det?,det är en levande varelse vi pratar om,och risken i mina ögon tar man inte om man inte absolut måste
#8 Som sagt för att hjälpa både djur och människa. Djuret slipper/får mildare könsdrift och slipper ''lida'' (för att läsa rubriken) utan att få utlopp för sin drift, och människan får det lite lättare.
Du får ha vilken åsikt du vill, men jag köper den inte. Djur som djur, och inte är det fel på att kastrera alla andra djur vi håller fångna, så varför är hundar så annorlunda? Jag säger inte attr man inte får ha sin hane okastrerad, me tycker inte att det är något fel att kastrera dem om de inte ska användas i avel.
9,men om du tittar vad jag skriver så ser du att det går att ha hanar utan att de behöver lida…..
tydligen vill du inte se det för vad det är, utan att kringgå problemet,och vaddå "djur som djur" det är väl ändå levande varelser,och vad jag kan se är det hundar vi pratar om här eller?.
jag lägger ner diskussionen med dig du har din åsikt och jag och många vettar våran.
#10 Oj vad frustrerad du blir!
Kringå problemet? Vad är det för fel att underlätta för sig själv och hunden? Blir hunden gladare för att den får ha kulorna kvar utan att få utopp för sina drifter? Varken hästar eller katter blir det, så varför skulle hundar bli det? De är trots allt djur de också. De tänker inte som människor och därför bryr de sig inte heller om en sån sak. Alla djur förtjänar naturligtvis respekt men man ska inte förmänskliga dem för det mår de inte heller bra av.
Det handlar om en väldigt liten risk att söva dem, och resultatet är både till hundens och husses gagn. Du har ite skrivit något om någon annan risk än själva sövningen (och att det kanske inte hjälper, vilket naturligtvis kan ske men då får man ju ta det för vad det är och lägga ner extra jobb ändå) så jag förutsätter att det är det enda argumentet du har mot kastrering. Jag vill inte bråka, men ag vill förstå varför du är så mot att man kastrerar djur när du inte lagt upp några tunga argument mot det, jämfört med fördelarna.
Själv har vi bara tikar, så jag har aldrig behövt fundera över det.
11,nej jag blir inte frustrerad
jag talar bara om min åsikt precis som du,vem är det som säger att hunden blir gladare kastrerad?,när drifterna oftast är starkare än så….Har du någonsin mött en okastrerad hane med en kastrerad,hur tror du det känns när den okastrerade hanen inte riktigt kan säkerställa vad det är för något kön på kastraten tex….men det gör ju inget för dom är ju bara hundar och får lov att lära sig eller?,det är ett levande väsen vi har att göra med här,ingen vandrande robot på 4 ben.
men herregud det vet ju alla att det aldrig är bra att söva vare sig djur eller människa,varför tror du att vettarna helst inte söver ner alls nuförtiden?,det är ju knappast för att det inte är någon risk med det.
Och som du själv skriver så har du bara tikar,då har du kanske inte gått inför hur det är att äga en hane …vad vet jag.
Näe ha din åsikt du så har jag min
….för hanar har jag haft i många herrans år nu så jag tror nog jag vet vad jag talar om här
#12 Ja, jag vet inte mycket om hanar, det var ju därför jag frågade.
13,helt ok
puttar upp denna lite

En kastrerad hane eller en okastrerad.
Tja. Det är ju så att ett Beteende går aldrig och kastrera bort.
Själv så har jag både och.
En utan och en med, kulor.
Driften & beteendet sitter inte i kulorna, sitter i huvvet.
Går inte att kastrera bort. Men går att TRÄNA bort. 
Varför jag kastrerade min Tyson var av den enda anledning att han var så driftig och "påig" och alla sa till mig "nej, gör inte detta".
Men jag kastrerade honom, och han blev mycket lugnare.
Jag har mött många många icke kastrerade hane med min kastrerade Tyson.
Det har gått hur bra som helst.
MEN det kan kan lika gärna gå åt skogen, för den mötande hanen/honan har inget "fack" att kunna stoppa den icke kastrerade i.
Vettarna söver visst nu förtiden, min Tyson blev sövd så sent som i höstas, när han totalklippte sina klor.
Men man vet ju att all sövning inte är bra, vare sig för djur eller människor.
Boy min 14 månaders Golden har jag inte kastrerat, men nu börjar han få nys på flickor och deras "perfym", och det tränas bort.
Men jag tackar att jag har kastrerat min Tyson, han blev en helt annan hund.
Med både kastreringen och rätt träning.
Det vore trevligt om vi i fortsättningen kunde diskutera hur man tränar bort ett oönskat beteende på hanar som inte är kastrerade

Åter till trådens ursprungsämne, hur man kan träna bort problemen!
Jag tog en gång över en labbehane som var helt tiktokig, så fort det var löptikar i området så matvägrade han totalt (åt inte ens go´bitar), låg vid dörren och småpep hela tiden, jag lyckades inte med att få bort det beteendet, men kanske någon här kan svara på hur jag kunde ha gjort?
Ute på prommenader så var han inga problem att ha lös trots löptikar, han stack aldrig utan gick perfekt fot (dock med nosen i backen) och lyssnade klockrent på inkallning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
18,jag tror problemet låg i att du "brydde dig",det bästa man kan göra när dom börjar så är att be dem gå och lägga sig och noncha dem totalt,till slut kommer dom på att dom får ingen uppmärksamhet om dom håller på så.
lustigt dock att han funkade så bra utomhus
.
Spike var ju en hin av håle när jag fick händerna på honom för ca 2 år sedan….och hans husse hade tappat tron både på sig själv och hunden om bättring i många avseenden även detta.
Men skam den som ger sig trots hans 10 år på nacken har han fattat idag att man håller snattran och går och lägger sig även om det är löptik ute…..lite har nog snodd hjälpt till,för han piper ju aldrig trots det,utan sover lugnt ändå.
Ute var han hemsk vid tikar oavsett om dom löpte eller inte….jag tog kontakt med en väninna som har en rätt skarp golden tik hon är dessutom stor,och vi bestämde ett möte vid en äng…denna tiken är skarp men absolut rätt i huvudet,hon behöver bara säga till en gång sedan vet hanen var skåpet ska stå!.
Spike blev som förbytt när tiken kom….tiken påvisade bara lek men spike ville nått annat,bägge var lösa,spike åkte på en riktig skopa ovett från tiken,på ett par sekunder låg han blick stilla i ett dike med magen blottad alla benen rätt upp,med tiken morrandes över sig i några minuter.
när tiken sedan släppte upp spike,så kom han och satte sig bredvid mig,och jag nonchade honom hela tiden.
tiken vänder kommer tillbaka och inbjuder igen till lek,och dom började leka som sjutton med varandra.
Idag leker spike med en rottis tik och en del andra hemma hos sig utan att ha andra tankar i huvudet, och han hälsar jätte fint på nya tikar

#19 att bara säga åt han att gå och lägga sig och sedan ignorera hans beteende försökte jag med, men det hjälpte inte för han bara låg och pep, kunde gå 3 veckor utan att äta något alls (bara dricka vatten), hjälpte inte heller med att försöka avleda genom att träna något inomhus för han lyssnade inte, men ute lyssnade han som sagt utan problem. Försökte ge han mat ute eftersom han lyssnade så bra där, men han åt ändå inte.
Testade att spraya hela lägenheten + trapphuset med en spray som ska dölja tikdoft, men den hjälpte inte ett dugg.
Då han var 9år så fick han problem med prostatan och fick pga det en kemisk kastrering (spruta) och det hjälpte inte bara mot prostataproblemet utan gjorde även så att han slutade bry sig helt om tikar oavsett om de löpte eller ej.
Men hade det inte varit för prostataproblemen så hade jag inte valt att kastrera (jag skulle dessutom inte få det för min pappa som stod som ägare). Jag är 100% säker på att med de rätta kunskaperna så hade det gått att få bukt med dessa problembeteenden utan kastrering.
Jag tror att en del av orsaken till att han lyssnade bra ute, men inte alls inne var att han sedan valp hos sin ägare inte haft någon som helst lydnad inomhus utan där fick hundarna göra ganska mycket som de ville, men utomhus så var det ganska stenhårda krav på lydnaden då hundarna användes mycket på olika jaktprov och det siktades på elitklass.
_**/Mvh Anne
20,du det var en enveten herre du hade minsann…..kan det ha varit så att han kände dina vibbar…dels för att han inte åt och att du var oroad/frustrerad över att han betedde sig så månne?,ibland kan man ju fastna i en ond cirkel…..

#21 jo jag är säker på att jag var en del av problemet, fast han var så även innan han kom till mig.
_**/Mvh Anne