Retriverblandisar??!
Hej!
Skulle behöva lite råd ang. blandrasvalpar…
Mamman är blandning Golden retriever och Flat coated retriever, pappan är blandning mellan Golden retiever, Labrador retriever samt New Fouland.
Någon som har någon liknande blandis? Vad tror ni om denna korsning?
Mvh
Caroline

Jag har ingen sådan blandis, men jag är uppvuxen på en labbekennel och har även viss erfarenhet av de andra raserna.
(Lite kuriosa: labben och newfoundlandshundar tros ha kommit från samma ursprung men sedan avlats åt olika håll)
Jag tror att det kan bli ganska pigga och väldigt arbetsvilliga hundar som älskar att apportera och bada, gärna samtidigt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har en goldenretrivier/ flat coated retrivier / labrador
Pappan renrasig labbe, mamman 50/50 golden/flat
Min hane är en underbar hund.
Lugn och OTROLIGT stabil.
Han är inte som man förknippar att en retrivier ska vara..
Han är nästan för lugn och ibland lite tråkig.
Lättlärd och trevlig som få.
Han kan spänna sig emot andra hanhundar som visar sig stora, men skäller han inser han snabbt att så gör man inte och visar underkastelse direkt mot föraren (mig).
Inget vi lärt honom, han bara är så..
Ska bada med honom i sommar, så vi får se vad han tycker om det.
Han är en omplacering.. :)

här har jag köpt min ena vovve…underbar,lättlaärd till tusen å ja…ääähh..bäst helt enkelt..
å jag e uppväxt med flatte.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Jag har 2 retriver blandisar, den ena ,TEDDY, är blandning mellan bc/flatte å lite, lite golden. Han är lite "mesig" av sig, ganska rerverad, men en mkt trevlig hund.
Mina andra retriver blandning; YATZI, är det golden/labbe å flatte i. Hon är en riktig retriver, som älskar att bära pinnar, ger järnet hela tiden och är väldigt fartig. Hon är en UNDERBAR blandning!
Jag tror att det blandningen du undrar över kan vara en kanon hund (men sen beror ju mkt oxå på hur dens uppfödare är!!!)
Min morsahar en blandis med bla labb och golden + storpudel & softis, mentaliteten är helt klart retriever.
Vad man kan förvänta sig av blandisen är det ju bara att läsa på om alla involverade raser.
Men säkerligen en lättlärd och arbetsglad hund.
≧◔◡◔≦

Tack för alla svar :)
Så kul med forum och all kompetens som finns här!
Håller med om det ni säger… uppfödarna och föräldrarna till hundarna säger en hel del tycker jag! Samt att läsa på om samtliga raser förstås!
Har varit och träffat både Valpar, föräldrar och uppfödare ikväll och har en riktigt bra magkänsla!
Kändes som hundar som kunde passa mig och sambon kanonbra! :)