Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 5913 ggr
AnneN
0

Är Orijen bra?

Jag undrar om någon vet om Orijen är ett bra foder för hundar med ev foderallergi?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elcyion
0

Det kan det mycket väl vara eftersom det inte innehåller spannmål. Vet du om hon är allergisk och mot vad än? En hund jag är bekant med visade sig ha kvalster allergi, och reagerade mer på RC än vad han gjorde på pedegree (stavning?).

Medarbetare på jack russel terrier

AnneN
0

Ska till veterinären i morgon (tisdag) och undersöka om det är allergi eller något annat som orsaker hundens klåda och utslag.

_**/Mvh Anne

Elcyion
0

Tänkte att det kanske var lättare att hitta rätt foder om du vet vad som är fel…

Medarbetare på jack russel terrier

AnneN
0

Jo jag tänkte bara, jag håller på å kikar efter bra allergifoder ifall att det är fodret som hon inte tål =)

_**/Mvh Anne

Leffe
0

Kolla James Wellbeloveds foder

TinaH
0

Synd att du bor i "världens ände" och  inte har möjlighet och pårva BRAVO färskmat.
För det finns inte något fantastiskare foder för allergi hundar, hundar med mag och tarm problem samt hundar som inte äter.

Bravo är ett högaktivt foder för alla typer av hundar, spelar ingen roll om man har en soff-liggar voffe, eller en tävlingshund, eller uppfödning, BRAVO  sträcker sig över alla områden.

Veten rekomenderar säkert Hill´s….eller RC….
om det skulle vara allergi.
Gå inte på den enkla.
Även i RCs Hyperalegenic foder, innehåller allergiframkallande saker.

Lycka till im orgon!
Håller tassar och tummar! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

AnneN
0

Hills och RC är redan beprövade och fungerade bra några veckor innan problemen kom tillbaka, största problemet för mej med färskfoder är att det behövs utrymme i frysen vilket vi inte har

_**/Mvh Anne

TinaH
0

går det inte och hyra en xtra frys av hyres bolaget?

Mvh TinaH

AnneN
0

och sätta vars? Finns inte utrymme i lägenheten för någon mer möbel =(

_**/Mvh Anne

TinaH
0

tjaaa….taket, eller nått?? =))

Mvh TinaH

AnneN
0

Nu idag har vi börjat ge Velvet Orijen adult så nu får vi se om klådan blir bättre eller om problemet kvarstår. Hon tycker då iaf om fodret och slukar det som om hon inte sett mat förr och tom jag tycker att det luktar gott =)

_**/Mvh Anne

Mischa
0

Foderallergi är ju ganska diffust om man inte vet mer exakt mot vad, det är ju nästan (tyvärr) bäst att prova sig fram.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Jepp, nu testar jag orijen som är fritt från kemikalier och spannmål

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Hon har ätit orijen i några dagar nu och än så länge funkar det bra, vet dock inte om klådan försvann pga löp eller foder så vi väntar ut löpen och ser vad som händer.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Velvet har nu ätit Orijen adult i ca 1 månad och har inga utslag och ingen klåda =) Hoppas att det håller i sig =)

_**/Mvh Anne

Soffe
0

Jag har en fråga ang. Orijen.. Det innehåller ju ganska mkt frukt o grönsaker oxå.. Jag har läst att en del av det inte är bra för hundar, att dem kan få njur o leverskador av det.. Jag läste det på standardt.se om deras foder och där står en del om vad som inte är bra för en hund, men frågan är ju då hur alla hundar överlever överhuvudtaget eftersom de flesta hundfoder på marknaden innehåller så mkt som inte är bra..

AnneN
0

#16 jag har gett min hund Orijen i snart ett år nu och har inte märkt av att det på något sätt skulle vara dåligt för henne, inga njurproblem som märkts av ännu iaf.

_**/Mvh Anne

Soffe
0

#17 Det är ju jättebra.. Men man blir ju fundersam när det skrivs så mkt som inte är bra, även för oss människor.. Sen har jag oxå läst att det innehåller för mkt protein, att hundens kropp inte kan ta vara på allt.. Nä jag förstår inte varför det skrivs så mkt negativt.. För övrigt tycker jag Orijen verkar bra eftersom det inte innehåller spannmål = mkt mindre kolhydrater som inte är så bra för hundar.. Med Orijen behöver man väl inte ge så mkt till hunden i portion antar jag..

AnneN
0

#18 av andra foder var jag tvungen att ge upp till 14dl/dag till Velvet, av Orijen behöver hon bara 3dl/dag.

Att det skulle vara dåligt för att det är mkt protein köper jag inte riktigt eftersom att hundar i det vilda lever huvudsakligen av kött (kött=protein) och sedan kompleterar med att äta växter.

Om de inte kan tillgodogöra sig all näring i fodret så brukar man snabbt märka det bla genom att de blir dåliga i magen, mycket avföring, matt/glanslös päls, fäller mycket, osv. Detta har jag inte märkt på min hund utan hon har i stället fått bättre avföring (normal form och inte extrema mängder), fin blank päls och fäller inte hälften så mkt som innan.

_**/Mvh Anne

Soffe
0

#19 Vilken skillnad!

Vad är anledningen till att dem inte kan tillgodogöra sig med näringen i fodret då? Om jag nu köper ett foder så vill jag ju att hunden ska må bra av det..

AnneN
0

#20 jag vet inte vad som orsakar att de inte kan ta till sig alla näringsämnen i en del foder, men jag gissar på att det är brist på något i fodret som behövs för att de ska till sig alla ämnen ordentligt.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Vad hunden behöver kan du läsa mer om i artikeln om näringslära

_**/Mvh Anne

Soffe
0

#21 Okej..

pippa__
0

Anne: efter byte av foder, hur lång tid tog det innan Velvet slutade klia sej och utslagen försvann?

AnneN
0

#24 det tog bara några dagar, kom på efter 1 vecka att hon hade slutat klia sig och att hon då faktiskt inte hade kliat sig på ett par dagar.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Ok, undrade bara eftersom min vovve har fått det nya sen i går kväll, men har kliat sej lite idag.. får ge det lite längre tid då kanske ;)

AnneN
0

#26 det kan ta ett tag för huden och resten av kroppen att läka och bli av med de ämnen som irriterar huden så vänta några dagar.

_**/Mvh Anne

ChallisQ
0

Ger vår hund Orijen sen drygt 2 år tillbaka. Han är oxå en klådhund som vi inte hittat något fel på och testat massa olika mat och det enda han inte reagerar på är Orijen.

Ang proteiner så kan hundar vara överkänsliga mot kycklingprotein. Så förutom att undvika spannmål så ska man oxå ta bort mat med kyckling och eventuellt äggprodukter i.

#26 Det tar MINST två veckor innan hundens kropp fattar att den får annan mat i sig och den har rensat ut det som gjorde att den kliade sig från början.

När du byter till ett nytt foder ska du alltid blanda det nya och gamla fodret i två veckor innan du helt går över på det nya, detta för att skona magen. Och sen ska hunden gå på det nya fodret i ca 2 månader innan man helt kan säga om det tar bort klådan eller inte.

Jag har en jättebra bok om foderallergi på hund. Jag ska försöka leta fram den och skriva vad den heter.

AnneN
0

#28 visste inte att det fanns en bok om det så jag väntar med spänning på att få namnet Glad

_**/Mvh Anne

ChallisQ
0

Nu har jag hittat den! Jag köpte den för 15 år sedan men den är ständigt aktuell. Jag tycker att den är superbra och tycker att alla hundägare borde läsa den.

Pet Allergies - remendies for an epidemic av Alfred J. Plechner och Martin Zucker

Den jag har är på svenska (fast titeln är på engelska) men när jag letar på nätet hittar jag den bara på engelska. Det är SWEDOG som gett ut min så kanske det går att hitta den på svenska

Här är ivarjefall en länk http://www.amazon.com/Pet-Allergies-Alfred-Plechner-DVM/dp/0961545208

AnneN
0

#30 tack Glad

_**/Mvh Anne

KadjaNina
0

Vad är det för sympton om hunden har foderallergi?

ChallisQ
0

Det som det oftast är är att hunden kliar sig väldigt mycket. Vissa tappar även päls, blir röda och irriterade i huden och ibland kliar dom så att det blöder.

Även diarré och kräkningar kan komma av foderallergi.

Det är viktigt att man noga kollar upp hos veterinär så att det inte är tex ohyra innan man börjar testa sig fram bland hundmaten.

Skruttan-1
0

Kul o äntligen få bra tips på foder och lite tips hur man upptäcker foder allergi :) Ni som även har katt ska orijen vara bra ;)

nonisaga
0

Vi andvänder det. Jag tycker att det är bra, det ända han gillar oxå… Kanske inte ger dom så mycket energi enligt mig, eller så är det vår hund som e lite lat :P.

krakkorp
0

Jag har en blandrashund som har blivit diagnostiserad foderallergi, kvalsterallergi, nickelallergi, ja,,, you name it,,, beroende på vilken veterinär man frågat. Jag har låtit göra allergitester, både hudskrap, blodprov och biopsi, har provat massa möjliga foder o dieter, mediciner, uteslutit både det ena och det andra… men idag fick jag via iforum tips om att han kanske får i sig för mycket kolhydrater, så jag ska testa orijen och se om det kan vara nåt för honom.

Jag hör av mig om det fungerar för oss!

/Lena.

AnneN
0

#36 Jag hoppas att Orijen ska fungera lika bra för er hund som det gjort för min hund Glad

_**/Mvh Anne

ChallisQ
0

#36 Kycklingprotein är något som fler och fler hundar börjar reagera på. Det är mycket att tänka på när det gäller foder *suck*

Jag skulle vilja föreslå att du kontaktar en diplomerad djurhomeopat. Det verkar som om din hunds immunförsvar lever lite loppan och eftersom veterinärerna verkar väldigt oeniga om vad han lider av så tycker jag att homeopati kan vara bra och kolla närmre på. Djurhomeopater tittar på lite andra saker än vet gör.

Jag är själv djurhomeopat (och Medarbetare inne på Alternativa behandlingar) och du får gärna skicka ett PM till mig så kan jag berätta mer och tala om hur du hittar en djurhomeopat nära dig.

krakkorp
0

Jag har kontaktat en sådan och därför ska jag prova detta foder, om det inte blir någon skillnad så hör jag gärna av mig till dig!

/Lena.

ChallisQ
0

Vad bra!

Är det homeopaten som tipsat om Orijen?

Har du fått något homeopatmedel?

Hoppas att det löser sig för din hund!

ChallisQ
0

Kom på förresten att en kollega till mig alltid rekommenderar att ge djuret kosttillskottet MSM när det kliar sig eller har en allergi.

Jag har inte så stor erfarenhet av MSM än så länge, men hon har hållt på med det länge och tycker att det ger jättebra resultat.

Kanske något att testa?

Trollhassel
0

Vi provade MSM på vår allergiska grandis och det funkade inte. Däremot gav vi honom nötputs från slakteriet blandat med vitaminer, mineraler, morötter och alger. Vi droppade i lite nyttiga oljor och annat trevligt också. Han blev helt fri från besvär på bara några dagar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

krakkorp
0

Nä, hon sa inte att jag skulle prova just det fodret, men eftersom jag provat färskfodrena som finns på marknaden (och de flesta torrfoder) så såg jag detta som ett alternativ eftersom det innehåller färre kolhydrater. Så, det är bara att vänta och se. Tycker att han igår var mycket piggare än han brukar vara fast det gått så få dagar.

Har inte provat något homeopatmedel än, gör foderbytet först och ser om det blir skillnad.

/Lena