Varning för Iams/ Eukanuba!
Jag hittade den här länken på Djurskyddet för ett tag sen, där dom varnar för Iams foder. Hittade även en engelsk sida som handlar om detta. Tydligen har det vetats om länge att det råder hemska förhållanden på Iams-fabrikerna och att djuren utsätts för hemska experiment, för jag hittade en diskussion i ämnet på Zoonen som var från 2004. Konstigt att man inte hört mer om det liksom. Och framförallt tur att jag aldrig köpt deras foder!
Vad anser ni andra om det här? Ger ni era hundar och katter foder från Iams?
Nope, vet inte ens vad dte är för foder :/

#1: Det är ett känt foder som finns i djuraffärer. Vet att en del uppfödare använder det och rekommenderar det. Men det är väl för att dom får mängdrabatt skulle jag tro. Helt sjukt är det i alla fall. Jag känner en som alltid köpte det till sina hundar och katter förut, hoppas hon har slutat med det nu i alla fall. :-(
Eller är Eukanuba samma som Iams?
Eukanuba har jag ju hört talas om, men aldrig använt..

#3: Det är samma, ja. Eukanuba är hundfodret och Iams är kattfodret.
#4 Aha! Då fattar jag :)
Okej, inte använt det till varken hund eller katt :)
Tur är väl det antar jag.

nae fy f*n vad hemskt! usch usch usch, tänker aldrig köpa det där otäcka fodret! Egentligen kanske man dela upp infoblad till alla djuraffärer och informera dem om vad det är för skit de säljer!! 
#6 Ja, det borde man verkligen göra! Det fodret som är så vanligt oxå!

#6 och #7: Ja men precis! Det är ju jättekonstigt att djuraffärerna fortfarande tar in fodret! Väldigt oetiskt… Dom borde skämmas.

Jo men var det inte dom där om Iams/ Eukanuba som bara var bluff, jag läste det någonstans tidigare men jag kom inte ihåg vart.
Det har hänt att jag gett mina djur av både Iams & Eukanuba, det är bra foder med dyrt.
Har också läst på flera ställen om att det var en bluff!
Men återkommer om länkar!!

#9 & 10: Har svårt att tro att det var bluff. I så fall hade nog inte Djurskyddet fortfarande haft det uppe på sin hemsida. Eller?
Hmm…här i våran zoobutik har de slutat ta in Eukanuba foder just för att folk inte köper det…men sen kanske de vet oxå vad tillverkarna håller på med…(de som har zooaffären är riktiga djurvänner!!)
Eukanuba finns till katter också…

#13: Ja.. men då heter det väl Iams? Fast det är Eukanuba som tillverkar det?

Nej det heter Eukanuba även för katter, det är två olika foder, Så både Iams & Eukanuba finns för katter.

#15: Jaha, där ser man! :-)
Här är tråden jag letat efter. Diskuterats på kattforum.se
Där finns en del länkar i tråden också. bland annat IamsTruth

#16: Ok, tack. Ska kolla upp detta!

#17: Ja du.. det är inte lätt att veta vad man ska tro. Särskilt inte när man kollat på Iams Truth. :-/
Men för att vara på den säkra sidan så låter i alla fall jag bli att köpa deras foder.
Jag hittade just en lista över icke djurtestade foder, även detta på Djurskyddets hemsida. Tyvärr står inte något av dom kända märkena med här. Skrämmande.. :-/

#19 Nu fattar inte jag längre, får man inte testa foder på andra hundar? Nån hund äter det ju förr eller senare iaf? Eller? Jag hänger inte med alls, sry 
Man väljer ju själv vad man vill ge sina djur för foder. Men sålänge det inte rör sig om BARF, så skulle jag nog aldrig ge mina djur ett foder som inte är testat och man vet att det är bra…

#20 & 21: Det beror ju lite på hur testhundarna behandlas tycker jag, eller hur? Blir djuren illa behandlade så vill i alla fall inte jag köpa det fodret. Så ifall man vill vara på den säkra sidan köper man ju då foder från listan. Men jag kör på Royal Canin här hemma, och det står ju inte med på listan. Men så har jag ju inte hört nåt heller om dom skulle behandla några testdjur illa heller..
#22 Herre gud! Stackars djur, jag har gett min hund Eukanuba, inte konstigt att han blev så sjuk..:(
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
AAARGG, Iams Care, herre gud det är bara bluff, jag litar på djurorganisationer.
Jag menar, min hund blev jätte sjuk när vi köpte Eukanuba.
Vi var tillochmed tvungna att ta honom till Veterinären!
IAMS:
I WONT BUY WHEN CATS AND DOGS DIE
Hälsningar,
Carlo
Vad jag kan se så finns inte en enda av de kända hundfoder med i den listan? Är alla djuraffärsfoder testade då?

Min hund äter Eukanuba och mår jättebra. Tror inte affärerna hade sålt det om det var sant.. :/
Hmm, oj, menade absolut inte Eukanuba, menade Iams :)
Hälsningar,
Carlo

Dethär vet jag inte ens om det finns någon sanning i, men när min hunds allergiproblem började för flera år sedan så frågade den första veterinären vi var till om han åt/ätit Eukanuba vilket han då och hon sa att de flesta hundar som utvecklar allergi har ätit det som små.
Jag vet inte alls om det finns nåt samband och han är min första hund, men det var hennes första fråga om hans utfodring.
/Lena.

Tyvärr är inte alla veterinärer insatta i annat än de veterinärfoder som de själv säljer och pratar gärna illa om alla andra foder, deras foder är det såklart inget fel på!
Och din veterinärs påstående tror jag inte speciellt mycket på.
Jag tränade ihop med en tej som hade 3 st cavalierer,alla 3 blev sjuka av eukanuba och 2 av dem fick hon avliva….själv använder jag ju inte torrfoder,men detta är dagens sanning

Alla är ju olika. Jag vet hundar som reagerat på eukanuba, men ännu fler som mår super på det.

Jo, helt sant, det som passar bra för vissa passar inte alls för andra, det är ju så individuellt. Det är bara att prova sig fram, men det är ju en djungel av foder som finns på marknaden 
Lena.

Alla mina hundar äter Eukanuba och det fungerar bra. Hundarna håller vikten även efter en tuff vintersäsong med många mil under tassarna och bitande kyla som viner runt öronen. Sedan ska man nog ta djurrättssidorna men en nypa salt, för 2 år sedan ville en stor amerikansk djurättsorganisation förbjuda slädhundstävlingar eftersom de ansåg att hundar behöver 22-23 timmars vila varje dygn för att må bra.
vi föder upp våra hundar och Valpar med eukanuba och dem mår bra av det
någongång på mellan 1975-1980 så upptäckte dem att Eukanuba för att den gjorde så och alla bojkotta Eukanuba.. sen skärpte dem till sig och är jätterädda för att det ska hända igen.. så dem har bra koll på deras fabriker och foder..
(har fått info från en som är anställd där som jag känner lite halvt :P)
Iams var dåliga på 90 talet. Eukanuba hmm det finns ju i kattfoder med och detta ska vara bra märke. Det ger jag till våran hund sentivskinn eftersom han har viss foderallergi antar vi, testar oss fram. Att man drar ner ett så stort märke i sk*ten bara för ryckten det köper inte jag, för är det så hade det vart säljförbjud på detta märke i vårt land. Hoppas jag iaf :P Men sen är jag den som itne tror på ryckten utan utgår efter egna erfarenheter o intryck gäller allt foder är lite svårt då jag inte är med o gör det :)