Årets första cykeltur
Har precis kommit hem från årets första cykeltur med en väldigt lycklig hund 
Velvet älskar att få springa bredvid cykeln och riktigt sträcka ut sig i galopp! Självklart så använder jag en springer för både min och hundens säkerhet.
Idag hade hon överskottsenergi som heter duga! Gick 2 killar med varsin cykel på varsin sida av den smala cykelvägen så det fanns inga möjligheter för oss att komma förbi och de flyttade inte ens på sig då jag hojtade trots att de såg oss!
Vad tror ni Velvet gör? Jag bromsade och gav kommando att sakta in, men inte 17 saktade hon in, hon tog istället i för allt hon var värd och drog mig med cykeln förbi och höll på att springa om kull en av grabbarna i sin framfart! 
Sedan cyklade vi förbi en fotbollsplan där det tydligen var träning så Velvet tyckte att hon skulle ha deras fotboll och började dra mot planen så jag höll på att tippa med cykeln, men där fick jag stopp på henne som tur var.
Cykelturen var ca 2-3 km… Tror ni hon var något trött då vi kom hem?
Nix pix fortfarande full av energi och började leka med leksakerna, katterna + sambons morbror som är på besök.
Imorgon blir det en till lite längre cykeltur. 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hihi så mysigt det låter!
Locca brukar inte heller vara trött, hon blir nästan mer taggad när hon har varit ute och sprungit.
Hahahaha kan se det framför mig
,skönt när dom är energiska
Ja visst är det roligt!! Jag vågar inte ha springer till Missy utan sätter på henne selen o håller kopplet i handen, jag har olika komandon till henne som sitter i ryggmärgen på henne! Jättekul när hon kan dra mig i full fart på raksträckor!
Tror de tycker det är roligt att vi långsamma människor äntligen kan hålla samma fart som dem!!
När vi kommer hem är hon alltid lika nöjd!

#1 jo det var jätte härligt, solsken och allt 
_**/Mvh Anne

#3 Varför vågar du inte använda springer? Den är ju tillför att öka säkerheten både för dig och hunden
_**/Mvh Anne
Jag är faktiskt likdan,vill inte ha springer,tycker inte jag vet var jag har hunden då,å andra sidan springer mina fint vid sidan om både med och utan koppel
….för mig är det en vanesak mera
.
Har inte kunnat cykla med snodd ännu,det har varit alldeles för varmt för honom,långt in på kvällarna…men nu skulle det bli svalare och regn,så då tänkte jag passa på

Kul :) du får sätta ut din sambo vid vägen så kan han ta lite kort på Er när ni cycklar :)

#7 haha ja det ska jag försöka få han till att göra 
_**/Mvh Anne

Jag vill inte heller använda springer när jag cycklar. Jag har cycklat med Teddy då och då hela vintern (vi bor ju i Skåne). Jag hade tänkt cyckla en rund med han i torsdags, men då blev det punktering på cykeln å den har inte blivit lagad förän i dag, så här har det inte blivit någon cyckeltur på hela helgen.
Låter jättemysigt att cykla med hunden.
Några tips på hur man lär sin gamla hund att springa fint vid sidan när man cyklar?
Zabelle
10,Kan hunden redan fot så är det lätt…..då kan du använda det eller som jag använder "trava" då cykeln plockas fram…det är mina kommandon

#10 Jag började vänja henne vid cykeln genom att ha henne kopplad som vanligt och bara gå med cykeln, när jag såg att det gick problemfritt så kopplade jag henne i springern på höger sida av cykeln (man cyklar ju på höger sida av vägen och vill ju ha hunden närmast dikeskanten istället för mitt på vägen) och gick själv på vänster sida av cykeln.
Efter ett tag då hon vant sig vid att gå på högersida och inte slita åt alla håll och kanter så satte jag mig upp på cykeln och började med att cykla sakta (normal trav för hunden) och ökade takten och sträckan allt efter som hundens kondition ökade.
Glöm inte att stanna då och då för att ge hunden vatten, och cykla aldrig med hunden då det är varmt ute!
Kommandon som öka, sakta, stanna, höger, vänster har kommit automatiskt eftersom jag säger vad hon ska göra, tex om jag har saktat av så har jag sagt "Sakta" till henne och efter ett tag har hon lärt sig vad de olika kommandona betyder.
_**/Mvh Anne
Ska absolut försöka mig på att vänja Hebbe vid cykeln. Det har ju gått jättebra att lära honom springa vid sidan om mig när jag joggar så det bör ju gå med cykeln också. Vi har massor med bra cykelstigar, så vi slipper ge oss ut bland bilarna.
Jag ska iväg idag och köpa en alldeles ny fin cykel, har aldrig haft en ny cykel i hela mitt liv. 
Zabelle
Jag brukade ta en tur var-varannan dag med Idelma förra sommaren, antingen tidigt på morgonen eller senare på kvällen, då det var lite svalare. Om det var mulet så kunde det även bli mitt på dagen.
Jag har haft hennes koppel bundet i styrstången, och använt kommandon för att styra henne. Som tur är så har andra hundägare flyttat sig när vi kommit i full karriär, än så länge har det inte blivit någon olycka iaf.
Vissa gånger har jag även cyklat med henne lös, och då har hon sprungit max 5 meter ifrån mig, och hela tiden hållt koll på mig. 
En sak som jag lärt mig genom åren är att,hunden ska helst enbart trava bredvid cykeln,man får en jämnare och optimalare motion på den då,så därför brukar jag släppa min hund när vi nästa är hemma,så han får springa järnet när jag cyklar ifrån honom,för att han ska få sträcka ut sig ordentligt och få ett roligt avslut på turen…han älskar att springa bredvid cykeln

Ni som nu cycklar med era hundar, ni kommer väl ihåg att värma upp och varva ner er hund före och efter cyckelturen? det är jätteviktigt att man gör det!!!

#15, ja långsam trav ska väl vara det bästa, men det kan ju vara bra att ändra tempo ibland, så inte hunden bara får samma muskler. Själv brukar jag lägga in en liten galopp sträcka då och då för att dom andra musklerna oxå ska få jobbba lite. Det beror ju oxå lite på varför man cycklar med hunden! i mitt fall så cycklar jag för att ÖKA konditionen, då vi tävlar Agility.

#16 Jag värmer upp Velvet före cykeltur genom rastningsprommenad och lite lek.
Varvar ner genom att eventuellt träna lite sök, lydnad eller annat och en lugn prommenad den sista biten hem.
_**/Mvh Anne
En annan viktig grej är ju också när man ändå värmer upp innan,att hunden ska vara väl avrastad och fått gjort sina behov
Vi går alltid från bostadsområdet ner till sportfältet, där motionsspåren börjar. Om hon inte har gjort ifrån sig tillräckligt då, så fortsätter vi gå en bit till. Stretchar ibland lite både före och efter, speciellt om hon inte varit igång ordentligt på några dagar.
Vi får se om det blir lika mycket cykelturer i år som förra året, lutar nog mer åt joggingturer i år.
#5 Missy är urstark! Drar lätt både mig o cykeln åt sidan om hon ville… har jag henne i handen (jag är en gammal hästmänniska) har jag full koll på henne o kan se henne hela tiden.
Våra cykelturer börjar alltid i lugn takt (fast Missy är som en tempramentsfull häst!) o så ökar vi succesivt, trav vissa sträckor med kisse/bajs paus och vissa sträckor full galopp, rundan avslutas med avskrittning o sista kissepausen.

#21hehe märks att du är en hästmänniska, full galopp o trav :D Tror fler hundar gillar detta då dom tycker dom är så ducktiga när dom får ta i lite med och dom gillar det oxå. Ser ut som du har en bra dragsele.

jag skulle gärna cykla med mina hundar, men jag vågar *** inte..haha..
vet inte vad för demoner som har satt sej i dom nu…, för dom e inte roliga, o gör massa utfall..
o jag är lite osäker på cykel, har ramlat så mkt.. ;)
men ska försöka få mannen att ta med dom en o en när åker rollerbaldes… Roxie älskar det!
23,dom känner antagligen att du är osäker…allt har med inlärningen att göra
,spike var sådan när jag fick händer på honom…nu sprinegr han så fint i sitt sele så…han är 11 år så visst kan man lära gamla hundar att sitta allt

#23 Kan ha med åldern att göra kanske? Min är me helt knäpp och hon är 10 månader nu.. :/
25,vill uppmärksamma på att man ska det lugnt med cyklandet innan dom är året….höft och armbågs röntgen är också bra att göra så man vet att dom inte har ont någonstans

#26, du skrev precis det jag hade tänkt skriva nu, men det behövde jag ju inte göra
!
27,ja ibland e jag snabb