Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1857 ggr
Eija
0

Att regga in en hund...

Hejsan!

Är det någon som vet vad det kostar att regga in en hund och ordna med papper….det är nämligen så att jag vet en hund som jag är intresserad av men den har inga papper eller är chipmärkt, men det skall vara en renrasig kille…

Han är inte heller försäkrad p g a det tror jag….det är en ung tjej som äger den nu och hon har haft den sen den var valp, idag är han två år….

AnneN
0

Regga in? Menar du i jordbruksverkets register eller som renrasig i skk/rasklubb?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

monicany
0

Har du inte någon stamtavla kan du inte regga i skk utan kan bara regga hos jordbruksverket,  se om du inte kan fixa de å skaffa en försäkring för de kan va välldigt bra och ha om det skulle hända något, tror att du kan försäkra utan att fått alla papper från jodbruksverket. Vid köp av hund vill dom ha ett kvitto eller överlåtelse handling

Skruttan-1
0

70 kr kostar det på jordbruksverket att regga in men först skulle jag åka till vetrinären för hällsokontroll samt chip,vacc mm (då regga in chipnr till jordbruksverket) . där efter vet du hur hunden är frisk lr inte sen skulle jag ringa o försäkra den.

spikes
0

3,det har du rätt iFlört och jordbruks verket vill ju ha ett reggnummer dom med…det går ju att chippa/tatuera en hund oavsett ålder om den inte blivit det innan….

Firinella
0

Jag trodde att alla hundar måste vara registrerade hos jordbruksverket och öron/chipmärkta … detta sa min veterinär.

AnneN
0

#5 Ja det måste de efter som att det är lag på att alla hundar i Sverige ska vara id-märkta och registrerade i jordbruksverkets register.

_**/Mvh Anne

Mischa
0

Vad är det för ras det rör sig om?

Är hunden renrasig av en ras som är stamboksförd av SKK så borde du iaf kunna få lite härstamningsuppgifter för att kunna kolla upp bakgrunden lite mer för bla. sjukdomsbildens skull så att det inte ligger en avelspärr hos nån släkting eller liknande och lurar.

≧◔◡◔≦

Eija
0

Tack för alla era svar….

Han skall vara en renrasig CairnTerrier, men har varken chipmärkts eller inreggad som det verkar.

Nu har jag köpt honom trotts allt, så nu skall jag ringa veterinären på måndag och höra mig för lite….Har mejlat Tjejen som jag köpte han av och hon säger nu att det finns ett papper från vetrinärbesiktnig när han var valp…hon skulle leta fram det och skicka den……

Så en får väl se vad som står på den…..

Som hon förklara så var det ett par i Motala som hade två vuxna Carinsterreiers som hade parat sig, och detta var andra kullen som dom hade fått efter dom,…mer visste inte hon om detta…

Tyvärr så verkar allt vara så himla snurrigt, jag tog hunden för att jag kände att jag kunde inte låta bli, som vanligt så smalt mitt hjärta för denna lilla krabat…

Känns som att han har inte haft det så lätt….tror inte att hon var elak eller så, men att hon inte var så kunnig, för hela hunden lukta parfym och pälsen var så äcklig o sträv.

Märkte inte detta så  noga förän vi kom hem….så nu kommer jag att duscha honom lite längre fram…vill ju inte bråka med han så här i början, jag vill att han först skall känna tillit till mig…som det verkar börja göra redan….

Så nu måste jag iallafall så fort som möjligt få iordning på alla papper så jag kan försäkra honom, för det går väl inte annars…

Eija

spikes
0

8,nej en försäkring kräver att den är reggad i jordbruksverket,och att det finns en hälso undersökning på honom utfärdat av vetFlört.lycka tillGlad

AnneN
0

#9 veterinärundersökning är inte nödvändigt för att kunna försäkra (inte i de bolag jag haft iallafall), men det kan vara bra att ha för att visa att hunden var frisk vid försäkringstillfället om något problem skulle uppstå senare.

_**/Mvh Anne

spikes
0

10,så som jag har förstått så är hunden inte reggad sedan tidigare och har ingen stamtavla,då vill oftast försäkringsbolagen ha en hälsoundersökning,annars vill dom inte gärna ge en försäkring….det är ju en försäkring för dom liksom….

Xannadu
0

Det har väll lite med ålder med att göra om de vill ha friskintyg.

För jag ringde till Agria för att höra med priser och för att få flytta från Folksam till Afria var jag tvungen att ha friskintyg på min 8 åriga tik eventuelt på min 5 åring med.

Vet att Folksam inte tar in gammla hundar som ny försäkrade i alla fall men vet inte vad gränsen går tror det är 6 år hos dem. Men tror att man är tvungen att ha friskintyg efter 1 års ålder på Folksam men kan ha fel där men har för mig det i alla fall.

Det är så olika från bolag till bolag så man har inte kåll alls..

spikes
0

12,stämmer det har även med ålder att göraFlört

Skruttan-1
0

Om hunden ej har vart försäkrad så är det innan 3 år man ska försäkra sin hund utan vetrinärbesikning. Så efter 3år ålder=vetrinärbesikning. Vill man sen höga sin försäkring låt säga sin 5åring ja då krävs det oxå vetrinärbesikning. Jag kan ha fel men så har jag "upplevt" försäkring både hund och katt :) 30 dagar är det oxå innan försäkringen gäller helt om den vart oförsäkrad, en så kallad säkerhets 30dagars för försäkringsbolagen. Men jag fattar inte om jag tar över en försäkring men byter bolag är det 30 dagar som gäller då med? isf är det himmla dumt o byta bolag Obestämd

Mischa
0

Jag försäkrade min snart 4åriga hund utan veterinärundersökning.

≧◔◡◔≦

Skruttan-1
0

#15 du tog inte över en försäkring var han helt oförsäkrad innan? vad har du får försäkringsbolag? för jag har if och Agria samt svea kör med 3års ålder där antar dom räknar med att man har doldafelförsäkring av uppfödaren innan sen måste man försäkra upp dom. (kan nada om doldafelförsäkring :P) Jag ringde runt olika bolag för kolla av dom vad dom har för erbjudande då vi redan har if på katten samt haft hästarna där så gillar jag if :) så det blev if iaf.

spikes
0

Det låter som det är olika i olika bolag,själv har jag allt i folksamFlört

Eija
0

Det var en hel del olika förslag här ser jag…..ja, det är inte lätt att veta, för som ni säger så är det nog olika från försäkringsbolagen som finns….

Jag har och har haft mina hundar på folksam, men den lilla omplaceringen som jag hade nyligen , han var försäkrad på Agria, och när jag ville flytta över honom till Folksam med, så gick det inte eftersom han var ju nästan 10 år, och dom hade 6 år som gräns på åldern….

Däremot gilla jag inte Agrias regler när han dog, dels så fanns det inget livförsäkring på honom tydligen utan det blev ingen ersättning alls för honom, och sen så fick jag istället en räkning på nästan 400 kr att betala istället…(Jag har alltid betalat månadsvis, som dom drar direkt på kontot)

Jag sa att om man säljer en bil så inte sjutton får man betala försäkring på den nästan i två månader eftet försäljningen…

Men som svar så fick jag bara att deras regler är så…..Obestämd…

När min gamla vovve dog som jag hade i Folksam, så fick jag dels ut livförsäkringen trotts hennes 10 år och sen så fick jag tillbaka pengar på försäkringen som var inbetalda över tiden som hon levde…och jag kan inte tro att det har ändrats sen dess, vad jag vet…

Man kanske skall ringa till Folksam o fråga i första hand, för jag vill absolut få honom försäkrad så fort som möjligt….enligt tjejen som jag köpte honom från så är han född på julafton 2007, så han är inte två år ännu….

Eija