Vad ska vi tänka på?
Hej på er.
Vi ska köpa en valp, det är en blandis, mamman är blandning mellan Bordie collie, Collie, Berner sennen och Karelsk björnhund. Pappan är Golden Retriver och Bordie Collie.
Vi är nybörjare som hundägare och jag vet, kanske inte det bästa val som förstahund, men har läst en hel del om raserna och dom verkar ganska lättlärda men behöver mycket motion och mental stimmulans, så det är ju ett nytt liv som börjar, fast kan vara kul nu när barnen börjar bli stora;)
Det jag undrar är om det finns nån här som har erfarenhet av en sånn blandning, kanske inte exakt samma men just Bordie Collie och Golden retriver som den består mest av?
Kanske vet hur dom blir, på ett ungefär, jag vet ju att ingen hund blir ju den andra lik, även inom samma ras, men det finns väl ändå vissa drag som kanske är mer framträdande, som tex att BC är en vallhund, hur jobbigt kan det vara att få bukt med det, så den inte ska valla allt och alla, o.s.v.
Föräldrarna har inte varit några vallhundar eller vakthundar utan mer sällskapshundar, bott i villa visserligen, men inte använts till nått direkt arbete och det har funkat bra enligt uppfödaren.
Vi bor i en lägenhet, så det blir till att springa i trappor första tiden när man ska få den rumsren, men motion har aldrig skadat nånn;)
Har hört att det är viktigt att få hunden att använda sin hjärna, mycket mental träning, som att gömma saker som den får leta efter och så, tänkte att det borde väl funka även inomhus?
Visst är det svårt att springa omkring i en liten lägenhet, men dom dagar det kanske regnar och är piss-väder, kan ju hålla i sej några dar, då borde det väl funka med att gömma lite godis och mat som den får leta efter, stimmulerar väl det mentala något iaf?
Ja, som sagt, många frågor finns det och det lär väl dyka upp fler, men jag vet att det finns många av er som är otroligt duktiga på hundar och deras språk så dela gärna med er till mej, och andra som kanske läser detta inlägg:)
Mvh Reino
En vallhund är generellt sett alltid lättlärd och väldigt nära sin flock,men det bästa är om man kan utöva lite vallning ändå,familjen tex…man har igen det sedan kan jag lova dig
..lycka till
MVH
Lena ägare av collie och blandis

Har inte speciellt mycket erfarenheter av den blandningen, men har själv en bc blandis och en jag känner har skaffat en bc blandis med golden retriver, han är nu 13-14 veckor. Jättesöt.
Men jag vet ju inte hur han kommer att bli sen. Han är iaf väldigt energisk. Fart på honom hela tiden :-) men väldigt lättlärd och go. Sticker aldrig bort från ägarna, men vill hälsa på allt och alla :P bilden är på honom, taget av en vän.
Lycka till med eran blivande valp :)
Ok, tack så mycket för era svar,. det blir nog en livlig rackare
Men när jag ändå har er på tråden så kan jag ju passa på att fråga om ni vet om det är lämpligt att låta vår valp träffa mammas Yorkshireterrier på ett år då hon ska vara hundvakt ibland, och redan efter tre dar efter det vi fått hem våran, bara ett par timmar, men ändå?Båda är hanar.
Jag har visserligen startan en tråd på ämnet men kan ju passa på att fråga nu.
//Reino
3,det ska inte vara några problem,så länge det är en snäll hane
Jodå, visst är han snäll. Men va bra att det går bra, då blir dom ju också vana vid varann eftersom dom kommer nog att vara mycket ihop.