Vad ska man tänka på?
Imorrn ska våran Charlie kastreras. På vissa ställen har jag läst att en hund inte ska äta 12 timmar innan, men våran veterinär har inte sagt nåt om det, vad är det som gäller egentligen? Något speciellt vi bör tänka på?
Våran kille älskar bollar/pinnar, och i minst 1 vecka framåt ska han bara ta det lugnt… hur ska det gå tro 
Undrar också hur han ska kunna sova med en tratt på huvudet? Finns det någon annan lösning?
Förresten, någon som vågar gissa på vad Charlie är för ras, ni som inte vet sen innan? Förutom border collie då, som jag tror alla ser att han har i sig 

Det brukar gå bra för hunden att sova med tratt på. När vi kastrerade vår hund för typ 4 år sedan skulle han INTE äta på 12 timmar iaf.
Jag gissar på att din hund är blandning mellan bc och schäfer!
Ja låt hunden fasta minst 12 timmar. Självklart får den dricka vatten. Du skall ju helst av allt se till att hunden håller sig så stilla som möjligt. När jag kastrerade min vovve så lät jag honom inte ens hoppa upp eller ner själv från soffan/sängen/bilen. Om tratten blir FÖR jobbig så finns det uppblåsbara trattar att köpa. Dom är helt super då hunden känner sig friare. Haromi säljer och dom flesta vetrinärklinikerna säljer också.. Hoppas allt går bra för er.
japp dem uppblåsbara trattarna är det många hundar som uppskattar mer :P hör med din vetrinär

#8 #9 Tack för era svar. Vad bra, då gör vi rätt iaf. Men dåligt att veterinären inte sa nåt om fastandet!
Aha, det med uppblåsbar tratt vore ju något, tack för tipset :-)
#8 Nope, inte schäfer i honom. Fler gissningar! 
husky ? malamute ? faraohund ? kelpie ? belgisk vallhund?
annars får du ge en ledtråd :P

#12 Nope :P
okej, hm.. blir kanske för enkelt, kan användas som slädhund, stora nallebjörnar…

Hm, just det. Jag blir väldigt orolig när jag läser om andra som har fått med sig antibiotika efter kastreringen hem, men inte vi… han skulle bara få smärtstillande i tre dagar.
Vad har ni för erfarenhet av detta?

Vi fick antibiotika till vår hund när han kastrerades. Ring till veten å fråga om det. Eller så ringer du till någon annan vet och hör vad den har att säja om det hela!
Jag gissar på att det är samojed i han då!