Uvi vs Inkontinens?
Är det någon som vet hur urinvägsinfektion eller inkontinens yttrar sig?
Min tik blir 9 år i höst, och nu har hon svårt att hålla sig. Idag har jag tagit reda på 3 st nerkissade mattor, mellan promenaderna.
Var ut med henne nu på kvällen vid ca 21:45. Såg då att hon sprang runt i "panik" och letade efter pinkplats. Hon sa inte ens till, vilket hon alltid gör om jag skulle bli sen när hon behöver ut.
Och en och en halv timme senare var det samma visa igen, leta pinkplats i ren panik och fick skynda mig ut. För att sedan se att hon pinkade på ytterligare en matta fem minuter efter att vi kommit in.
Hon har även pinkat inne ett par nätter den senaste veckan. Jag är fruktansvärt trögväckt, så det kan hända att hon har försökt göra sig hörd men jag inte har vaknat, och hon då pinkat på mattan. Vet inte, men pink på mattan var det iallafall.
Tycker inte heller att hon dricker överdrivna mängder vatten heller.
Ska ringa min veterinäre på måndag när han är tillbaka. men har någon nån ide vad det kan vara? Är ju tröttsamt för både hunden och mig.

Hundar med uvi kissar oftast lite åt gången och ofta och visar ofta smärta i samband med att dom kissar. Dom brukar säga till att dom vill gå ut men sen dröjer det oftast bara ett kort tag innan dom vill ut igen. Vad är det för raser? Har hon feber?
Inkontinens är vanligast hos kastrerade hundar och/eller som biverkan till vissa veterinära mediciner.
Vår goldentik (ej kastrerad) fick vid 13-års ålder problem att hålla tätt. Hon kunde ligga och sova och när hon reste sig därifrån så var en blöt fläck och hon såg lika förvånad ut som vi. Det här kom och gick lite. Hon gick bort några månader senare men det berodde på livmoderinflammation 
Hon medicinerar inte och är inte kastrerad. Löper inte och har inte sett några tecken på livmoders inflammation.
Det är inte så att hon pinkar utan att vara medveten om det, utan hon vet att hon pinkar fel, och skäms för det :(
Jag har bara erfarenhet av uvi hos katt, och de springer ju och småpinkar va femte minut. Det är inga små pölar som kommer, även om hon säkert skulle kunna göra större.
Testade en kväll att ta bort vattnet när jag gick och la mig, och den natten kom det inget pink, men det har gjort det alla andra kvällar när skålen stått på sin vanliga plats.
Men hon har aldrig pinkat fel inne på dagen. Detta sker bara kvälls/nattetid, trots att hon är relativt nyrastad.
Hon har varit lite dålig i magen för ett par dagar sedan, men är nu bra igen.
Något är ju fel, så mycket kan jag ju konstatera. Men vad? Blir ju hur som helst veterinären på måndag.
Det låter som en urivägsinfektion eller nått som har med det att göra…nu är jag inte tik ägare har haft hanar hela tiden,men jag vet att det ska finnas nått om det är tablett eller inte vet jag inte,men med citronsyra i som kan underlätta så länge….kanske någon annan vet??.
Berätta hur det går hos vetten sedan och hoppas det går att fixa smärtfritt…
MVH
Lena Medarbetare på BIF
Fick tag på min veterinär i morse, som skrev ut Vetrimoxin till att börja med. Han trodde det var UVI med tanke på symptomen.
Det som däreomt gör mig funderam är att hon kräks också av och till. Var i morse iväg på ett ärende och var borta i 1½ tim, och hon var nyrastad när jag åkte. Kommer hem till ytterligare en nerkissad matta och en matta som var full i kräks :(
Har iallafall fått i henne medicinen nu, så jag hoppas det vänder i helgen.

Talade du om för veterinären att hon kräks också?
Det är ju ingen vanligt symtom på uvi.
Ja, jag sa att hon kräkts också. Fast hon har ju inte kräkits varje dag så så att det känns oroande att det skulle vara något problem.

Jättebra att du kollar upp hunden hos vetr. Har vetr. kollat ifall hunden har urinsten? Har du lämnat in ett urinprov? Jag hade nog gjort en veterinärkoll om det var min hund. Jag har en hund som har problem med urinsten och UVI. Hon äter särskilt foder mot detta. När hon börjar kissa inne för mycket lämnar jag in ett urinprov. Det är oftast UVI då och jag får medicin.
Vet öppnar igen på tisdag, så det var ren "tur" att jag fick tag på honom idag.
Mår hon inte bättre under helgen så blir det ju kontroll så klart. men han tyckte vi kunde börja med detta över helgen och förhoppningsvis få en rätsida på problemet så voffsingen slipper må dåligt.

#8 Det låter ju bra! Hunden har smärta när hon har UVI så jag har blivit tillsagd att ge Rimadyl (smärtlindrande för djur). Cissi kan springa och vilja kissa hela tiden men det kommer inget men det är inte alltid det blir så. Ibland är det bara ett evigt kissande hela tiden.
Peppar peppear, men hon verkar må bättre :)
Inget pinkade mer inne sedan natten till igår :)
Sitt eget torrfoder vill hon inte äta, men allt annat gott går minsann i
Börjar fundera på om hon har klurat ut min lilla filosofi, men tycker att hon kan fortsätta med den för alltid 
Jag resonerar väl som så, att när man är sjuk så spelar det ingen roll om man lever på glass ch godis och cola en hel dag, hellre det än inget alls, och huvudsaken är att man äter det man får i sig.
I hennes fall har det ju inte blivit glass men burkmat, köttbullar, korv och så