Dagens patetiska hundägare.
Nu börjar folket här gå för långt. Här om dagen åkte min man på en utskällning av en äldre kvinna när min Ludde skällde ut hennes otroligt stora kolsvarta hanhund. Min man hade bara sagt "enda han vil är fram och hälsa och busa" eftersom svansen gick som en virvell på honom. Rätt som det är kläffser hennes hund till och Ludde reagerar på det, Ludde drar till för att gå fram och nosa utan och äns skälla och det är då det drar igång.
Kvinnans hund drar och hon tappar festet om hunden och rätt som det är hugger hennes hund Ludde i ryggen och runt halsen så att han får jordens sår och sen sätter slagsmålet mellan hundarna igång.
Kvinnan står där och säger "nej men gud nej min stackars vovve". Min man drar Ludde därifrån medan hennes hund ska efter, Ludde lugnar ner sig när han dragit honom därifrån men hennes hund fortsätter att hugga efter honom.
Då säger kvinnan "Eran jävla hund är aggresive lär er att hålla i honom för helvete". min man ger samma mynt tillbaka och säger "han vill bara hälsa och din hund är inte så jävla mycket bättre". Min man går därifrån och kvinnan blir ståendes och glor efter honom som ett fån med sin hund skällandes.
När Ludde kom hem blev det fram med asolspriten och sen vart det att rengöra hans rygg.
Inte nog med detta så sker nästa sak dagen efter när min man är ute och rastar Ludde. En äldre man kommer cyklandes med sin hund och min man ser till att Ludde sätter sig ner och där sitter han sen fint utan att reagera på mannen och hans hund. Mannen skriker sedan åt min man "det är ju för helvete en varg du har djurplågare". Min man som alltid med sin spydiga attityd säger "är inte alla hundar vargar i grunden?" och går sen därifrån med mannen ståendes och glor på honom.
Vad är det med folk idag egentiligen och specielt en del hundägare? Vissa kan inte skilja mellan en energisk och agressiv hund medan andra har svårt att skilja mellan en hund och en varg. Ludde ser väll inte ut som en varg?

Usch, vilka otrevliga människor. Ludde är ju hur fin som helst! och vems hund var det som var aggressiv egentligen…och inte kunde hålla i kopplet?
Mina svärföräldrar har en energisk liten Pumi som ofta skäller ut andra hundar på promenaderna. Där gäller samma sak, han vill hälsa och leka! Vallhundar använder ofta skallet till kommunikation. Men det är nog många hundägare som fått för sig att han är aggressiv…
Ludde är ju så grymt läcker! 
Angående första personen så lär det väl vara något i att hon vägrar inse att hon inte klarar av sin hund, och därmed kastar spydigheter på andra hundar och hundägare?
Har dock ingen aning om vad man ska göra i en sån situation.

Ja, vad ska man säja! Vilka lustiga människor det finns!!!
Det är oftast dom hundägare som inte kan klara av sin egen hund som skyller på andras hundar. Det finns ett talesätt. Det man säger om andra säger man mest om sig själv.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Det var verkligen ingen trevlig tant som säger så
Jag tycker Ludde e jättefin - ingen större likhet med en varg.
Det är många hundar han har skällt ut men en del hundägare har bara frågat ifall dem kan hälsa och sen har dem börjat busa medan andra blir riktigt förbannade när han skäller med sitt jättelika skall och kallar honom därmed aggresiv men enligt dem är alla hundar som skäller aggresiva.
Ludde är den snällaste kille man kan tänka sig och lägger sig gärna ner platt på backen när en stor dominant hane kommer just för att visa underkastelse men mot honor och yngre hanar skäller han och vifftar med svansen så mycket att man tror den ska gå av.
Hahaha då har dom aldrig sett en varg i verkligheten,det har jag
.
Lyssna inte på dem oftast så vet dom inte själva vad dom har i kopplet…..min Snodd har ju ett sånt mycket ljudligt vallhunds skall och varnar han så glor folk det lovar jag dig
,men så länge jag vet var jag har min hund så ska folk strunta i det….hmla bra svarat av din man där…skickar med en bild på en varg som jag träffade live…du kanske ska förstora den och sätta där du vet att dom går.Du har en jättefin hund där
.
MVH
Lena
#7, oh, jisses vilken fin varg, jag älskar dessa underbara fria varelser…..vilken upplevelse att få klappa en, det skulle jag verkligen vilja göra någon gång i mitt liv med…
#0, usch o fy för dessa märkvärdiga hundägare…..jag säger som så, att det finns tyvärr så många där ute om inte är funtade till att ha hundar överhuvudtaget….
Och sen just detta, att dom inte förstår att vissa hundar skäller på andra av någon anledning som bara just den ägaren vet om sin hund….så dom skall inte komma och tro att dom vet bäst heller…
Jag har en skällig krabat, och jag säger att då vet dom inte hur han lät innan jag hade fått lite pli på han…..skällandet har han nog i sina gener, eftersom han har lite jakt o vakt i sig från de raserna som han är blandad med…..
Har hört att just Västgötan kan var väldigt skällig…hur som helst, så är han bara sådär…..och det betyder inte att han är aggresiv eller så….och när han pratar med oss blir han väldigt högljudd…
#8 Jag har hört samma om Alaskan Malamute att dem kommunicerar mycket via yl och skall och min Ludde är blandras mellan Schäfer och Alaskan Malamute, två stora och starka raser som båda gärna använder stämman för att göra sig hörd.
Men det är så fasligt jobbigt, Jag kan inte äns gå ut i parken med hunden oavsett om han är lugn eller ivrig, skäller eller är tyst. Folk ställer sig och roglor, pekar och snackar skit bakom ryggen. Jag är då glad att Ludde har Railey och Zippy att leka med eftersom någon annan mer än en gammal tant och våran alkoholiserade granne som bor km ifrån oss inte låter honom leka med deras hund just för att han är sk "aggresiv".
Jag bryr mig inte om vad folk säger för jag har sätt dem som har värre hundar, ingen hund är perfekt alla har sina olater om man nu vill kalla det för de. Men hur jobbigt som helst att få alla blickar och pekningar mot en när man går ute.
Först började dem prata bakom ryggen på en när jag gifte mig med min man just för att dem anser att han inte är värd ett nickel och är för annorlunda för att passa in i byn. Sen pratar dem om Ludde och ibland sker det att min yngsta son blir utpekad just för att det är min mans barn.
Min man bryr sig inte och min son är så pass ung att han inte fattar någonting men min hund, det slår väll allt.

0# Fast tror du hon släppte sin hund med flit?
Tycker det är rätt elakt att spy galla över en annan människa som förmodligen blev så ställd över vad sin hund gjorde.
Att inte kan hålla sin hund eller ej, så är väll det bättre att kunna prata sansat med ägaren direkt istället för att skriva på ett forum.
Men jag var inte där och såg det så jag ska väl inte påpeka något. Att ha en skällande hund är inte roligt, har en själv, men att bara säga "han vill bara hälsa" hör man alldeles för ofta. Tror du inte att hennes hund missförstod din hund?
/S
#10 Eftersom det var hennes hund som tog det första anfallet så tror jag knappast att hennes hund missförstod min. Ludde vifta på svansen och ville fram och hälsa, hennes hund drog till och hon tappa greppet och det som sker är att hunden hänger tag med sina tänder i Luddes rygg vilket triggar honom till slagsmål.
Sen har människan mage att säga att min man inte kan hålla i Ludde när han var den som höll i kopplet och vänta på att kärringen skulle passera liksom han gjorde när cyklisten kom. Och det kärringen gör är att ställer sig och skriker på min man så högt att jag hör det bort till parkeringen där jag stog och vänta. Hon drog inte äns bort sin hund utan stod där och tyckte synd om sin hund vilket bara gjorde hennes hund mer angelägen på att slåss, hundar känner ju av vibbrationer.
Luddes sår på ryggen blev så allvarligt att vi fick sy honom så att jag spyr galla över henne och hennes hund är nog förståeligt.
Fick höra nyligen av en vän till oss som är här på besök att även hans hund som är en enormt lydig sankt bernhard har blivit anfallen av hennes hund och blev tvungen att åka in med sår på hals och öron.

Tycker ändå att det är bättre att prata med ägaren…
11,Jag hoppas du gjorde en anmälan om det gick så långt att din hund behövde sys?,om inte annat för hundens skull.
MVH
Lena Medarbetare på BIF

att kunna lyssna på hur hunden skäller är en konst.. jag kan lyssna på mina egna hundar å "hör" vad dom vill eller vem som kommer vad som händer osv.. andras hundar är jag oxå rätt så duktig på men självklart kan jag inte andras hundars skall å ylande som mina egna.men såna här människor finns överallt i alla olika sammanhang.det gäller å ta ståndpunkt till hur man själv ska föra sig å göra i dessa situationer för att hjälpa sin hund å sig själv oxå..
själv hade jag problem med att alla släpper fram sina hundar i koppel till mina hundar som blir frustrerade osv osv.. jag vädrade mina åtiskter här å kom fram till hur jag skulle göra med hjälp av andras inlägg insåg jag mitt problem.. jag måste bli tydligare å ta mina hundar i försvar å kliva fram å säga NEJ…osv osv…
bestäm dig för hur ni vill göra i dessa sitiationer… å tänk på eran hund å er själva …
för idioter finns som sagt var ÖVERALLT..med eller utan hundar..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
14,alldeles rätt talat

tack spikes…
#12 Känner henne inte så det är lite svårt, aldrig sätt människan förr.
#13 Självklart gjorde vi det och polisen är väl medveten om henne, det är inte första gången det sker.
#14 Jo Ludde blir frustrerad i kopplet när han ser en till hund han drar, skäller och viftar med svansen men kopplet gör att han inte kommer fram och då blir han mer uppjagad. Jag vet att han vill fram och hälsa men tantens hund ville annat, nämligen slåss. Tanten var ungefär 70 år gammal och hunden är vad jag fått höra en blandras mellan Grand Danois och Pitbull.
Idag ute i parken var det folk som kom fram och hälsa på Ludde. andra hundar skällde på honom men han titta bara. Värkar som om lugnet lagt sig för tillfället eller också så är alla på bra humör pga det fina vädret. Fint väder här är ovanligt
.

# 17 ha en superbra dag med jättefina Ludde .. Å kram till er..

Finns folk till allt.. Och som alltid, vet alla andra bättre och alla andra kan "läsa" ens hund! Undran är för mig är bara om och varför kan dom "läsa" en annan hund men inte sin egna??
tycker det är lustigt!
Ludde verkar vara en rätt normal hund, som jag lätt kan tänka mig är lite som min. Vår Tzar gillar inte att hundägare drar i sina hundar, han har inga problem med andra hundar som är tysta, lugna där ägarna är lika samma.. Om dom drar och rycker i sina blir han skit förbannad.
Lycka till med Ludde.. Och hoppas ni kommer till rätt med dom andra..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#19 Ludde skäller på alla oavsätt hur lugna dem är men han skäller dock inte på mycket gamla hundar, stabila och lugna tikar eller Valpar. Men däremot jämngamla energiska han och honhundar blir han uppjagad av och av hundar som springer bredvid en cyklist då ska han efter och det är de folk anser som aggresivitet mot hundar. Hundar kan ju som sagt läsa av varandras vibrationer och är en hund livlig så vill ludde vara med.
Sen att Ludde har lätt för sig att dra iväg en är väll mycket för att han är så pass stark pga sin storlek. Han lyckas fälla mig men inte min man dock har det aldrig hänt att han fällt mig mer än vid lek, vid hundmöten sitter han lugnt bredvid mig när en hund passerar.
Nog finns det folk till allt och en del tror ju sig vara expert på hundar oavsett vilken ras eller personlighet hunden har.