Tips på träna!
Nu idag har hunden som vi tog hem i måndags börjat vackta mig lite. Då genom morra o skälla på främmande. Då vi är en familj med 3 barn är dette ett betende jag INTE vill ha, eftersom barnen tar hem kompisar osv. Visst får han säga nu kommer det någon och att vi ska säga välkommen hit/in. Sen ska det vara lugnt. Det har inte hänt något idag mera än att han fick ett grisöra av min mans bror det åt han upp snabbt efter vågat ta det. Han vaktar inte maten det kan jag säga ingen glupsk hund allså. Han är efter mig vart jag än går går jag o han är hemma ylar han o gnäller även tips för detta är varmt välkommen (gick till tvättstugan). Vi är annars en lugn familj inte en massa folk som springer här mer än barnens kompisar o nära bekanta. Han är 3 år mjuk hund, men väldigt osäker av sig. Vi ska bygga upp trygghet och hanns självförtroende. Jag ska ringa hans uppfödare sen då hon ej var hemma nu o se om även hon har lite tips.

Jag tänkte att kanske man kan göra som så att när nån kommer får dom ge han en godisbit, testa detta med nån mjuk tuggpinne jag klippte sönder o dottern o vän fick ge han rörde den knappast utan jag fick säga ta den du o efter en liten stund tog han den. Osäker och försiktig är han.
Är det inte en omplacering du har?,i så fall får du räkna med att det tar minst ett år innan den har aklimatiserat sig helt och hållet i sitt nya hem….ta det lugnt och försök tyda hundens signaler till att börja med…..det med godiset var en bra början

Jo, vi har räknat med att det kommer ta tid och vi vill ge han tid. Jag fick även lite bra tips när jag ringde uppfödaren då tyckte hon att man ska låta han vara mer med barnen att dom ex sitter o tittar på tvn så ska han vara med dom inte svansa efter mig. Sen ska barnen gå ut med han själva. Sen ska man givetvis säga nej att det e fel att morra när jag sagt välkommen in. Han är nyfiken av sig så hoppet finns :). Godis det ska jag göra imorgon ang blodpudding det ska allså ges när man kommer hem/hit så det blir roligt att folk kommer och även kul när barnen kommer hem. Sonen har idag vart ute 30min med honom och det gick bra. Så ifortsättningen ska dom få ta kortare promenader och sen har jag anmält hela fam i en klubb för att få vara med i olika kurser. Detta är för alla ska lära sig o han ska lära sig lyssna på alla.
hur skulle man nu torka blodpuddingen ? tid o grader? :D
3,vad bra…jag gör aldrig blodpudding,lever kokar jag däremot…men nån annan vet säkert

#4 jag hittade bra tips på godis man kan göra själv :) och har även fått lite bra tips av vetrinären då han är ny här med oss och dessutom osäker ska man tillrättavisa han och sen noshalera (svavfel säkert men jaja) han efter åt då han säkert söker kontakt. Vi ska ta små myrsteg nu tills han känner sig hemma för att inte få bakslag stora som elefantsteg. Utan lugnt fram o godis vid barnen hemkomst samt främnade barn. Inte mer fören vi ser att han är trygg.
5,låter som vovven får ett alldeles utmärkt hem hos er