Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: klicker-träning-trix
Läst 839 ggr
Tixy
0

Framgångar i hundträningen

Måste bara skryta lite med Idelmas senaste framgångar, som gör matte hennes jätteglad. Oskyldig

Sedan vi tog över henne för 3 år sedan så har hon skällt på andra hundar så fort hon sett dom. Inte några aggressioner alls, utan bara för att hon är osäker på andra hundar. Och hon har inte kunnat gå normalt i koppel annat än korta stunder, och man har hela tiden varit tvungen att påminna henne om det. Och fotgåendet har inte ens varit att tänka på.

Senaste 2-3 veckorna har hon gått med slakt koppel i princip varje promenad som jag har tagit. Hon har ignorerat åtminstone små hundar, och då dessutom passerat med 1-2 meters avstånd. Häromdagen hälsade hon frivilligt på två pudlar och stod lugn medan min pojkväns parson russel terrier-tik stod och skällde på henne.

Idag var vi nere på fotbollsplanen och tränade, och som vanligt fick hon gå och ströva lite själv innan vi tränade, och hon gick aldrig mer än 10 meter ifrån mig innan hon stannade upp och kollade på mig för att se om jag ville henne något.
Vi tränade på löst fotgående, och hon gick klockrent nästan hela tiden, bortsett från någon enstaka gång då hon sackade efter eller gick in bakom mig istället. Vi tränade även "snurra" (snurra åt vänster) och "rulla runt", så snart sitter dom två också.

När vi sedan var på väg hem så kom det en schäfer nerför backen till planen, och dom gick kanske 20 meter ifrån oss, och Idelma kollade bara 4-5 sekunder, sedan höll hon kontakt med mig.

Jag förstår inte vad som har hänt riktigt, hon brukar inte vara såhär duktig. Förvisso klagar jag inte, men det hör inte till det vanliga. Skrattande

AnneN
0

vad glad jag blir av att få läsa om era framgångar Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Vad skoj det är när man ser att man når framgång med dem…lycka till vidareGlad

rulda
0

Va roligt för er!
Det verkar som om din vovvsing har fått samma hjärnsjukdom som Tusse, att ibland går det faktiskt att lyssna på matte :)

Se till att vara löjligt stolt över både dig och vovvsingen, Det förtjänar ni!

Tixy
0

Tack så mycket! Glad

#3 Haha, ja, det är ju fullt möjligt. Ska helt klart vara världens stoltaste matte nu. Skrattande

[Vargnatt-]
0

Vad härligt att det gå så bra för er :) Grattis :)

Kickilu
0

Va roligt för er Glad Passa på och njut

Veero
0

Vad roligt för er :D

Tixy
0

Tack så mycket! :)

Ska ut och reka agilityplanerna snart, förhoppningsvis kommer vi igång med träningen ganska snart igen.

Tixy
0

Ny uppdatering igen då, vi var precis nere och tränade lite på planen igen.

Det lösa fotgåendet är klockrent nu, bortsett från att hon ibland sackar efter en decimeter och släpper ögonkontakten. Men mycket bättre än tidigare! Skrattande
Att rulla runt kan hon nu, bortsett från när hon blir lat och bara ligger och tror att hon ska vara död hund istället.. Nåväl, hon kan det åtminstone.

Vi tränade lite på "snurra", men det blev mer att hon hoppade på min arm/hand för att komma åt godisen. Får försöka fixa det senare.
Testade att lära in "stå", gick väl sådär. Oftast satte hon sig ner och skällde istället. Någon som har idéer på hur vi kan gå vidare med det kommandot? Målet är att hon ska kunna stå kvar under fotgående medan jag går vidare, i dagsläget så blir det att hon sätter sig eller lägger sig ner.