Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1728 ggr
rulda
0

omedveten träning

Nu när det har varit så fint väder har jag nästan uteslutet jobbat och varit ute med Tuss.
Vi går och går och går och springer lite granna.
Varje dag har vi fått sällskap av en hundkompis och vi har hittat en perfekt promenadsträcka där dom kan springa löst.
Det är också en förklarning till varför datorn har varit avstängd i flera dagar ;)

Häromkvällen så låg jag i mina egna små funderingar och då kom jag på tanken att jag tränar inte Tusse med tanken att nu ska vi träna. Nästan allt vi gör sker omedvetet.
Tex;
Han kan gå perfekt fot just nu. Även när han går lös så går han så underbart fot så det finns inte.
När jag stampar med foten i marken så kommer han som en raket och ställer sig på min vänstra sida. Om jag säger "här" ja då kommer han och sätter sig på min högra sida.
Varför vet jag inte, jag har tränat in det omedvetet och jag skulle nog inte kunna förklara hur jag har gjort om jag så skulle få pengar för det.
Inkallning med störning sitter nästan perfekt nu.
Ett resultat av att han har fått springa löst med sina hundkompisar och busat järnet och jag ropar med massor med godis i handen.
Spelar ingen större roll vad Tusse gör nu. Han kommer som en raket när jag ropar.
Samma sak när vi är i hundrastgården. Även om det är fem andra hundar där så kommer Tusse när jag ropar, eller när jag går iväg.
Men hur vi började träna? Jag vet inte, det var bara någonting som måste fungera när vi är ute.
Bara det att jag kan ha honom lös utan att han springer iväg (som han gjorde förr) är också ett resultat utav min omedvetna träning på honom.

Mycket av det Tusse har lärt sig sedan han kom hit är någonting som jag har sett som en självklarhet, ingenting som jag systematiskt har tränat fram, utan det har bara blivit som jag vill.

Har ni märkt av några stora förändringar av träning som ni inte riktigt har märkt att ni har tränat in?

AnneN
0

Vad roligt att höra att det går bra för er Glad Att låta vardagen och träningen smälta samman tror jag är bland det bästa man kan göra för då lär hunden sig att lyssna i de vardagliga sammanhangen, inte bara under träningspassen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
0

Jätteroligt att det går så braSkrattande Det går så mycket lättare att vara ute och ha aktiviteter nu när det är så skönt. Synd att du ej vet hur du gjort.Flört

rulda
0

Tack för era svar :) det är helt underbart vad duktig han harblivit. Tror att det e nå fel på han :) Det roligaste är att vi får så mycket komplimanger från folk som inte har träffat oss på ett tag. Dom tror att jag har bytt hund haha vet inte vem som är stoltast. Jag eller Tuss

ChallisQ
0

Underbart när träningen går så lätt Glad

Jag har ofta upplevt att mina hundar tränat mig istället för tvärtom Flört men det ser jag bara som jättepositivt för det betyder ju att hunden vill göra någonting med en och så utvecklar man sin relation på ett väldigt bra och givande sätt tycker jag Glad

spikes
0

3,vad roligt att höra,och detta är intressant också,visst har jag omedvetet tränat in saker på mina hundar.

ta bara när snodden började hämta telefonluren här hemma….jag hade en väninna som hade varghundar,och varje gång vi gick ut nästan fem dagar i veckan,så ringde jag en snabbis oftast för att bestämma var vi skulle ses…en dag sade jag som vanligt till mina grabbar att jag ringer (namnet)på min väninna nu,namnet räckte tydligen för snodden hoppade upp plockade ner telefonluren och kom med den till mig,,hahah ni kan ju tänka er hur jag såg ut när han tog det initiativetFörvånad,sedan sade jag bara namnet och han kom alltid med luren…synd nog slutade han när jag bytte telefon…..Cool

[alena]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Härligt när det funkar utan att behöva jobba!

Själv kör jag alltid från hundarna är valp att när den tex. sätter sig så säger jag SITT, så den får ett ord på det den gör av fri vilja, så sker det som en reflex snart nog.

Kör samma metod nu också när jag har äldre hundar och det funkar också……

Den stora hemligheten är nog att ha bra kontakt med vovven tror jag!

Bifogar en bild på Azlan som valp….

[alena]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nää, nu blev det 2 igen…

Kan man ta bort när man upptäcker det eller…..?

Bifogar en annan bild på Azlan som valp då ….

spikes
0

7,vad blev det 2 av?,man kan redigera sitt inlägg inom en timme om det blivit fel…efter det så är det bara att höra av sig till medis eller värd så fixar vi detFlört

MVh

Lena Medarbetare på bif

[alena]
0

#8 Blev 2 lika inlägg #6, så jag ändrade texten #7

Har tidigare försökt tagit bort genom att "redigera om inom en timme", när det råkat blivit 2, men inte lyckats tagit bort det helt.

Därför blev det så här nu.

rulda
0

#5 haha hundar är roliga djur.
Min kompis ringer alltid mig innan vi ska ut, för att hon tar alltid bilen upp till mig.
Så fort vi har lagt på kutar tusse till dörren, kan inte få på sig selen fort nog. Så fort jag öppnar dörren så kutar han längst ner i porten och ställer sig och tittar ut genom fönstret på dörren.
Detta gör han endast när jag pratat med henne, tror att han förstår att han ska få träffa kompis då :)

spikes
0

9,ok annars är det bara att pm,aFlört

10,jamenvisst är det kul när dom visar så uppenbart att dom vet någotSkrattande