russel-blandning, funkar det?
Hej!
Jag och min sambo är på jakt efter en liten hund, som vi kan träna lydnad och ev Agility med, men mest ha som sällskapshund. Vi vill ha en tik, och hon ska helst vara korthårig.
Vi har hittat en parson/jack-blandning som vi blev intresserade av, vår fråga är bara hur det går med en jack russel när vi bor i lägenhet? jag vet att en JR kräver mycket stimulans av både hjärna och fysik, och det är därför jag frågar. Vi bor centralt men med närhet till gångstråk runt en sjö, närhet till grönområden och jag har min mamma 15 min bort med bil som bor i en mindre ort med skogen runt hörnet. jag jobbar deltid och min sambo heltid, men såklart ska vi ordna så valpen aldrig behöver vara ensam förrens han är stor nog att klara av de få timmar som det är tomt här hemma idag. (har en underbar mormor som ställer upp om det krisar).
Vi har precis blivit lurade av en välkänd hundskojare, som ni säkert kan lista ut vem det är pga att vi var dåliga på att kolla upp uppfödaren innan vi tingade en valp..
Vi är väldigt måna om att valpen ska få ett så bra liv hos oss som möjligt. och jag hoppas ni kan e oss lite råd :)
Ida
Vart hunden bor är fullkomligt oviktigt, jag känner arbetande jakthundar som bor mitt i stan utan problem, vad är skillnaden mot att bo hundgård på landet?
Vanligtvis motionerar man och aktiverar inte hunden inomhus eller hur?
En JRT behöver främst mental aktivering, att dom sedan gillar motion är en annan sak.
Är hunden en jrt/parson "mix" eller är det en högställd JRT?
≧◔◡◔≦
2,jag förstår din reaktion men vad jag vet så har väl alla rätt till en åsikt eller?.
vad jag lutar mig emot är att så många skaffar just en jacke för att dom är små och söta,men det är en högst hårt arbetande ras…sedan skrev jag väl inget om mixen heller? utan enbart om just jacken,som jag har all rätt i världen att tycka att den passar bäst på landet
….
OBS startar alltså ingen diskussion om detta nu!.
MVH
Lena medis på bif

Jag säger som #2 det är ju inte inne man motionerar hunden så jag tycker det bör gå bra att ha en jrt/blandning i lägenhet så länge man ger hunden den motion och mentala stimulering som den behöver.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
4,självklart gör de det……jag har väl inte skrivit något om det eller?,verkar som om man vill missförstå det jag skriver,så jag lägger ner nu.

#5 Jo jag förtår vad du menar då du säher att många skaffar dessa för att de är små och söta, men jag förstår inte varför de inte skulle kunna passa att bo i lägenhet för bara för att man bor i lägenhet så behöver det inte innebära att hunden inte får den rätta aktiveringen 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jag har en jrt mix, den går alldeles utmärkt att ha i lägenhet!! träning och motion företas ju lämpligen utomhus oavsett ras… likaså om jag skulle jaga med henne
jag tror att de enda hundar som inte trivs i lägenhet är vissa raser som tycker det är för varmt i en lägenhet…
men jag förstår inte varför de inte skulle kunna passa att bo i lägenhet för bara för att man bor i lägenhet så behöver det inte innebära att hunden inte får den rätta aktiveringen 
Ett missförstånd,jag uttryckte mig kanske oklart,men det var just detta jag inte menade…nu släpper vi det,även om jag fortfarande har den åsikten att det är för mig en "stallhund" som jag brukar kalla det…….

Jag har två russlar i min studentlya på 25 kvadrat. Inomhus blir det lättare trixträning. Utomhus blir det aktivering med sök/upplet, lydnad och "agility" över och under vad som hittas i skog och mark.
Jag tror att Ts mycket väl kommer kunna ha en russel-blandning i lägenhet förutsatt att den får ordentligt med mental (och fysisk) aktivering!
Jag bor i en 2a i stan med min JRT, det går alldeles utmärkt. Vi åker ut till min pappa på landet flera gr i veckan så han får kuta i skogen och sen tränar vi Agility och trixar.
Jag märker ingen skillnad på min JRT sen jag flytta in till stan från landet. Finns mera hundar här så han har fått flera lekkompisar=).
har en borderterrier i en lägenhet utan problem. fast hon följer med till stallet nästan varje dag, men motionera och se till att ha massor med leksaker så vänjer den sig nog=)
Jag tog bort mitt inlägg nr1,så det inte blir flera missuppfattningar
.
mvh
Lena medis på bif
#0 vad tråkigt att du blev lurad, kan inte ens tänka mig in i situationen.
Jag har inga erfarenheter av Jack russel men mitt tips är att du ringer till rasklubben och pratar med dom. Dom borde ha koll på hur det fungerar och så.
Men det borde väll gå att ha en sån hund i lägenhet. Vet många med aktiva hundar som bor i lägenhet och det fungerar bra då dom är ute väldigt mycket. Lycka till med ditt val av hund och håll oss uppdaterade :)

var å hur man bor har ingen betydelse så länge den ras man väljer får den aktivitet den behöver .
inomhus kan man ägna sej åt olika typer av problemlösningar som tröttar ut hjärnan å inte kräver stora ytor.
utomhus blir det den aktivare biten i nån typ av rörelse.
en russel i lägenhet funkar bra .
till Agility är de pigga å glada helt perfekta.
innan ni bokar en hund åk runt å kolla in flera.prata med uppfödaren,säljaren mkt, inte bara hund utan även vad som ingår, vac,vet bes,avmaskning,dolda fel försäkring(finns även för blandraser),uppföljning som valpträffar,råd å stöd, återköp tex om nåt händer er osv. fråga allt ni undrar över.
köp där ni känner er tryggast å fått bra kontakt samt hittat en valp ni fastnat för.
#3 riktade inte mitt inlägg som svar till ditt utan till trådskaparen. :)
≧◔◡◔≦
15,helt ok

Jag vet om flera JK även högstäld danskgårdshund (är väl nästan samma ras?) iaf flera bor i lägenhet o funkar bra. Inne är de lugnare av sig o ute är det sök o annan träning som flera gör en träna Agility som träning bara. Just för stimulera lydnas samt bli av med energi. Härlig ras för dom som gillar en fartfyld ofta uppfattar jag lite som ettrig o envis på ett bra sätt ändå. De är inga sovpotatisar men ändå keliga o tillgivna. Sen har jag sett de som har hästar har denna JK o dom jobbar inte ett dugg mer än att hunden får motion när dom rider o dom är ofta understimulerade o bara far omkring lyssnar inte ett skvatt osv. Så mitt svar är ja visst kan du ha en sån i lägenhet :D Och trist att du råkat ut för bidragare stackars dig tyvärr är det många. Och du om du gillar valpen från hjärtat brukar det stämma :D Lycka till o du får visa oss lite bilder sen :D

Jag har en jr/amrikansk cocker spaniel blanding och hon är världens underbaraste. Kanon lugn inne och en himla massa spring i benen ute.
Jag tycker att dom andra som har skrivit tidigare har svarat så bra så jag skriver inget mer!