Tecken med hund
Hur många av er pratar med tecken eller kroppen med era hundar?,jag har tecken för allt jag gör så jag använder i stort sett inga kommandon,enbart om jag behöver förtydliga vad jag menar……

Jag har en del tecken men många kommandon. Tecken funkar nästan bättre men har dålig fantasi hur jag ska teckna det jag vill. Har du förslag?
Jag har många förslag,men jag vet ju inte vad du har för tecken och till vilka kommandon?…..jag använder mig mest av handtecken men en del knäpp med fingrarna,och en och annan stamp med foten….jag använder hela kroppen vid fotgående det är lättast att visa vilket håll man ska åt då…..
Du har rätt där,ju flera tecken dom kan ju tystare blir träningen……

Jag kombinerar alltid ljudkommandon med handtecken/kroppspråk, har upptäckt att det kan vara väldigt bra om hunden kan handtecken för alla kommandon eftersom jag hade en hund som blev döv på äldre dagar men tack vare att hon kunde alla handtecken så gick det hur bra som hellst att träna med henne ändå.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
3,ja och det är lite därför jag aldrig kom igång med klickern också,för min gammelman fick ju kraftigt försämrad hörsel vid tolv år,han gick enkom på mitt kropps språk och tecken, och då skattar man sin lyckliga stjärna att man aldrig tappat bort tecknen ändå
.

Jag använder hela handen (som en polis som gör stop) när han ska stanna kvar, pekar i marken när han ska ligga ned.
Jag använder tecken och kommandon, men ibland kör jag bara med tecken för att se om han kan dom utan kommandon också och det kan han :)
5,ok är det bara dom 2 du använder?…tips då blir,vid sitt för du handen med handflatan mot hunden som en båge över huvudet,från ligg visar du hela handflatan nerifrån och upp om han ska sitta….vid en inkallning från sittande har jag en knäppning med handen…vid ligg 2 knäppningar….vid fotgående vänder jag hela kroppen tvärt och tydligt så han hela tiden följer dit jag ska gå…..ska jag ha honom att plocka upp saker så använder jag enbart höger pekfinger och pekar på det han ska ta upp….

7 Tack, nu ska vi träna
8,lycka till
Jag har börjat mer och mer med att träna tecken och kommando samidigt. Istället för att säga hopp och lek vinkar jag med handen framåt. När han ska stanna innanför dörren sätter jag fram foten. # 7 Men jag ska prova dina tysta kommandon också.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag kör inte medvetet med handtecken i min träning men har upptäckt att jag omedvetet kan göra tecken till vissa kommandon, ex håller upp ett pekfinger när hunden ska sitta kvar eller klappar mig på låret när jag vill att hunden ska komma upp på vänster sida.
11, jamen det är rätt kul att du säger det,för tänker man efer så omedvetet så visar man ofta hunden vad den ska göra

#12 Precis! Det är lite skoj när man "upptäcker" hur man viftar med händerna eller bara gör ett speciellt rörelsemönster!
13,ja och kommer man på sig själv så är det ju bra om man spinner vidare på det ju
#11 jag gör något liknande. Gestikulerar väldigt mycket med händerna när jag är ute med Tusse. Har på sistone börjat att träna med händerna mer.
Om jag för handen i en cirkel vid min vänstra sida så kommer Tusse och sätter sig brevid mig.
Om jag håller upp handen i ett "stopp" tecken så stannar han kvar (oftast) ibland måste jag peka på honom så att han förstår att jag menar allvar
"sitt" har blivit att jag för handen uppåt
"ligg" då pekar jag på golvet
"Varsågod" är att jag för handen framåt
"vinka" då viftar jag lite med pekfingret och då vinkar han ;)
Jag får även påminna Tusse om att han måste äta, han har så mycket annat för sig.
Och då ställer jag mig vid hans matskål och håller armarna i kors och tittar lite surt på honom och då kommer han och äter.
15,hahaha ja det var ju ju också ett sätt att få dem att äta,tur man inte har dom problemen
#16 haha ja han är omöjlig med att komma ihåg att äta.
Om han bara tar några tuggor och sedan går därifrån så brukar jag fråga honom "Tusse tycker du att du har ätit färdigt nu?"
Då brukar han sänka hela huvudet och svansen och krypa ihop med kroppen ungefär som om han skäms, sen lunkar han tillbaka till matskålen och äter lite till.
Han gör av med så mycket energi så det spelar ingen roll hur mycket han äter, han är lika smal i alla fall
#12 på tal om omedvetna saker. Hur kan alltid hunden veta åt vilket håll man ska gå, även om hunden går framför?
Jag har försökt iakta mig själv om jag vrider eller lutar med kroppen på något sätt, men nej, Tusse läser mina tankar

#17 om du ofta går samma väg så kan ju hunden redan vägen, men annars så kan det vara någon omedvetne liten signal som att du tex tittar åt det hållet eller något
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
17,troligtvis som anne säger…och många ggr kan jag tycka att jag ska gå en helt okänd väg,men snodden som går framför har alltid vikit in på den först….jag sänder väl något omedvetet där…men samtidigt så är det inte alla hundar som bryr sig i sånt,spike får man alltid hejda i kurvorna om man ska svänga