Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1371 ggr
Kickilu
0

Fick bra träning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var ute med Alfons nu i kväll så mötte jag en stallkompis med sin hund. Fick ett bra tillfälle att träna Alfons med hundmöte. Efter en stund släppte vi dem så de fick hälsa och det gick bra. Strax därpå träffar jag hon som har bordercollien som flög på Alfons i vintras och idag var hon intresserad av att träna hundarna att se varandra och mötas. Tillslut fick jag Alfons att fokusera på mig och göra konster för att få godis trots att den andre hunden bara var några meter bort. Vi slog följe hem. Gick bra i perioder. Båda hundarna tokskäller  mellan varven men Alfons var inte lika rädd idag. Så roligt. Passar på att lägga in bilder från ett hopsläpp med en annan grannes hund som vi hade under påskhelgen. De två första timmarna hittade han något som var mycket mer intressant än hunden Totte. När han väl brydde sig i Totte så gick det bra. De lekte.

Kickilu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De hade nämligen en damm och Alfons som aldrig gillat att bada har blivit helt manisk på vatten i år.

spikes
0

Vad roligt för er att det går framåtGlad,mysig bildSkrattande

Kickilu
0

#2 Den nya maten gör visst susenFlört

AnneN
0

Vad kul att ni fick tillfälle att träna hundmöte, och dessutom med den hund som har flugit på han tidigare

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
0

#4 Ja speciellt när de varit lite aviga till det tidigare. Funderar lite över detta skällande. Det hjälper inte att säga tyst. Jag försöker bara få honom att fokusera på mig och mitt godis. Känns som det bästa alternativet. De blev tysta korta stunder men så fort en av dem började så hakande den andre på.

spikes
0

3,ja den gör susen på många sättSkrattande,testa med att ignorera hans skällande,får han ingen respons så slutar han säkertFlört

Kickilu
0

#6 Det är svårt men ska försöka att ignorera det.

spikes
0

7,ja jag vet att det är svårt…jag gjorde det med min MYCKET högt skällande vallhund Snodden,och det funkade till slut…ett tag funderade jag på öronproppar när han var i tonåren hahaha

Kickilu
0

8, ja man undrar ju hur länge de orkar skälla. Blir ju så Alfons nästan kräks mellan varver. Kan lova att ingen missar när vi går. Hundgrannens man kom igår springande och ropade: Hur går det? Har det hänt nåt? Stackars grannar när vi tränarRynkar på näsan

Freke
0

Kul att det går frammåt. Sen att grannarna kommer springande, borde dom vara glad för, motion!! är väl alla i behov av.. hehe

Men alla växer vi i rollerna och samspelet mellan varann ökar.. Så du kommer nog att lyckas väl med Alfons..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

9,ett knep till när han skäller är att du undviker ögonkontakt just då,ofta så slutar dom och funderar på var dom har dig just då…..

haha ja det där med att höras kan jag få höra än idag,en del ggr när vi varit i skogen så har grannarna varit där också,och varningskäller snodden då,så får dom koppla sina annars är dom snart hos mig på andra sidan skogen hahahaha

Kickilu
0

10, ja de fick ju en anledning att springaFlört

11, ska testa att inte titta på honom men tror inte det har inverkan för när han skäller är han så i gasen att jag inte finnsGråter

spikes
0

12,gå samtidigt ifrån honom med bestämda snabba steg,vänd dig inte om förrän han kommer och söker kontakt,säg även då inget gör eventuellt ett tecken med handen att han ska sätta sig bara, låt honom sitta där tills han lugnat sig säg inte ett pip….

Kickilu
0

13 han är kopplad i dessa lägen men kan jag gå bort från honom ändå (även om han blir tvungen att följa kopplet och komma efter) eller tappar det effekten då?

spikes
0

14,det blir inte riktigt samma sak om han är kopplad…men testa det kan ju funka för hur som helst så gör du ju något annorlunda som kan bryta hans skällande

rulda
0

Härligt att det går så bra för dig och Alfons.
Förstår att du tycker att det är jobbigt med skällandet. Jag har lite av samma problem, fast Tusse aldrig skäller när han är kopplad.
Men jag brukar hålla tummarna för att han ska bli lugnare med åldern.