Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1341 ggr
rulda
0

Skällande hundar

Läste precis i empan-hampus tråd om skällningar.
Hur man ska göra för att få en hund att sluta skälla.

Jag har en liten anurlunda situation med Tuss (han e ju inte så som alla andra)
Inomhus skäller han inte, när han är kopplad skäller han inte, men när han är lös så skäller han oavbrutet.

Jag tror att det är så att han förknippar lös=leka
Har försökt att bara ha honom lös och inte busa med honom, totalt ignoera honom. Men det slutar med att han står och skäller oavbrutet… han kan nog hålla på hur länge som helst. Gärna går han fram så att han står precis brevid örat på än och skäller.
Jag totalt igonerar honom, har slutat att säga till nu men det hjälper inte.
Måste tillägga att om han för ovanlighetens skull slutar skälla så är det för att han ligger och råstirrar på en pinne eller någonting annat som han vill leka med.

Vi har börjat att vänja oss nu men när vi träffar andra hundar i hundrastgården eller på promenader (när han är lös) så fungerar det inte.
Jag vill inte isolera min hund utan han får leka med andra hundar nästan dagligen.
Men han skäller på dom. Han kan stå och skälla i evigheter ända tills den andra hunden börjar jaga honom. Då slutar han.
Men många hundar går undan när han skäller och då börjar han skälla ännu mera.
Men så fort dom visar tecken på att vilja leka så slutar han totalt med att skälla, springer och har hur kul som helst.
Men så fort den andra hunden gör någonting annat så "bugar han" (frambenen ner i liggande ställning och bakbenen i stående) och skäller och skäller och skäller.

Hur ska jag få honom att sluta skälla när vi leker? Det spelar ingen roll om vi springer, kastar boll, söker efter pinnar, bara går omkring. Han skäller för att få våran uppmärksamhet. När vi leker, då är han tyst.

Jag har försökt att vändra ryggen till när han skäller. När han tystnar vänder jag mig mot honom och berömmer. Om han skäller igen så vänder jag mig om. Endast när han är tyst så tar jag upp leksaken.
Men sen så skäller han när han springer iväg.
Det är som om han vill upplysa mig om allt som händer.
"nu vill jag leka"
"nu har jag släppt pinnen vid dina fötter"
"nu springer jag och hämtar den"
"nu har jag hittat den"
"nu kommer jag emot dig"
"pinnen ligger här borta kom och hämta den"
"hallå här är jag"
"titta på mig"

Hur ska jag få tyst på honom?

nonisaga
0

Jag har samma "problem" tyvär och behöver också hjälp för jag har ingen lösning på det….

AnneN
0

Skäller han även om ni istället för att busa, tränar något? (tex trix, lydnad eller annat som inte innebär springande)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rulda
0

#2 så länge vi är utomhus och han är lös så ser han nog även träning och annat som lek, så ja då skäller han om man gör ett avbrott i träningen eller om han intre riktigt förstår.
Om han ser att jag har en godis i handen så är vi i "aktiveringen" och då så sitter han tyst och är helt focuserad på mig och godisen. Men när han har gjort det jag har bett honom om så börjar han skällla igen.

Den enda hunden han inte skäller med det är Bella. Hans bästa kompis. Men det tog några månader innnan han blev tyst med henne också. Men hon blir ganska grinig om han skäller så det tror jag att han har fattat. Eller så kan det vara så att dom känner varandra så bra nu.
Ibland skäller han med henne också men det är inte lika mycket

spikes
0

Skulle vilja föreslå att dom får träffa så mycket snälla hundar som möjligt,för det är ett osäkerhets beteende….eller att man tar mycket sociala prommisar….

Snodd som är en vallhund var sådan när han var under året,ända tills jag började gå med honom själv utan den äldre hunden,han fick skaffa sig sina egna erfarenheter…..och tänk på också att avger ni vibbar när dom skäller,tycker det är jobbigt inför andra och så,så gör dom det etter värreFlört

rulda
0

#4 han träffar som sagt hundar dagligen. Ibland är det hundar som vi har träffat förr och ibland är det nya stjärnor.
Men oftast när vi går på långpromenad mitt på dan så har vi sällskap av en hundkompis. Samma varje dag. Kanske ska börja ta långisarna själv och se om det blir bättre :)

spikes
0

5,ja det kan vara så att det är för mycket kompis med också,inte alls omöjligt,han behöver nog lära sig möta världen självFlört….Snodden var en riktigt knepig kille som yngre…men fick han bara tillräckligt med självförtroende med just egna prommisar och mycket socialal egna prommisar på stan, så lugnade han sig på ett par veckor….när han var ännu yngre så hade han separationsångest kunde absolut inte gå ut med någon annan än matteFörvånad,men vi löste det med Skrattande

rulda
0

#6 skönt att han har blivit säkrare nu :) kan inte ha varit kul varken för honom eller dig att han var så beroende av matte.

Jag har faktiskt aldrig förknippat hans skällande med osäkerhet. Trodde bara att det var så att han helt enkelt var ett energiknippe som ville busa hela tiden och blev skällig för att han inte fick som han ville.

spikes
0

7, ja detta var då han var i första trotset mellan några månader och 1 år,sedan kom han in i full blom i sin trotsålder och var lugn men ändå stentuff….om han fick säga det självCool,han är en cool 7 åring och har inga osäkerhets rädslor alls sedan dess……men men man vet aldrig en hane har ju 3-4 trots perioder i sitt liv,och det kan ju utforma sig på olika sättGlad.

Det är inte lätt att tyda det du beskriver om din hund, men jag har sett samma beteende ett otal ggr,och vet att det kan vara svårt att tydaFlört,det är ju det som är bra att man alltid lär sig något nytt med dem…..det gör jag med varje dag….

Freke
0

Säger som Spikes.. Det är svårt att kunna ge ett bra, svar när man inte sätt hur och på vilket sätt han skäller..

Eftersom man ofta kan utröna, när man ser vilket typ av skall han använder sig av.. Och i vilka situationer som skallet kommer..
Då skallet är e form av uppmärksamhet av någon form..

Och utan att ha hört sättet eller ljudet så är det svårt att ge ett råd om vad som står på..

Men som Spikes säger, varje dag är en lärdom, så -läs din hund och se vad och i vilka situationer problemen och lösningarna kommer ..

Full lärd är man bara en enda dag i livet. Och må den dagen komma sent.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

rulda
0

Han skäller som ett valpskall. ett riktigt ljust skall som riktigt skär i öronen. Kort och ljust.
Jag har förknippat det med uppmärksamhet tex;

han har kommit med en pinne och lagt den vid mina fötter. Han backar två tre steg och skäller ljust, antingen står han upp eller så lägger han sig.
Eller när jag står med pinnen i handen, då skäller han och backar samtidigt.

spikes
0

låter som om han vill veta vad han ska göra med den pinnen då,ge honom ett kommando hämta eller att du lär honom bära den bara…

Om jag ska tyda detta nu,så skäller han så för att han är osäker på vad du vill att han ska göra med saken han kommer med….det gör snodden också och han ger sig inte förrän jag har talat om vad han ska göraSkrattande

Freke
0

Så som du beskriver..

Verkar det vara som Spikes skriver.. Han säger till dig - Jag har hämtat pinnen… Nu ska du kasta den, Fattar du väl.

Men byt ut pinnen mot boll eller en bestämd leksak.. Lovar det blir lättare då. Pinnar finns överallt, vilket han kommer att komma dragandes med i tid och otid.

SÅ för lugnare ute tid. Skaffa en boll eller annan kast leksak

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
spikes
0

jepp elller släng ut en näve gotta som han får söka efter,för att bryta beteendet just dåFlört

rulda
0

Tack för era tips.
Vi brukar ha en boll eller någonting med oss men för att få en helt vanlig promenad så brukar vi ibland inte ta med oss någonting. Allt för att bara gå.
Men så fort vi släpper honom så blir det skällande ingen.

Han kanske inte fattar att man bara kan gå när man är lös, att man måste göra någonting hela tiden.
Om vi har kopplet fast i halsbandet men låter det släpa då är han tyst och bara går och nosar. Men om vi kopplar loss det så blir han skällig på en gång.

Han kanske helt enkelt är så inpräglad på lös=göra någonting hela tiden så att han inte fattar att matte får ont i öronen.

Psst.. måste bara få avslöja att han inte skällde igår när vi var i hundrastgården. Det var 7 hundar totalt och Tusse var helt tyst. Han gick i sin egna lilla värld, busade lite, nosade lite och kissade hur mycket som helst.
När det han blev trött så gick han bara och la sig på en kulle så han kunde se allihoppa.
Men han var tyst :)