Fegis...

Hur gör de andra människorna då de ska hälsa på han?
Då Velvet var liten så var hon rädd för främmande människor, det tränade jag genom att de som ville hälsa fick sätta sig antingen på huk eller direkt på marken, sträcka fram en öppen handflata med godis och inte titta direkt på henne utan åt något annat håll och vänta tills Velvet självmant vågade sig framför att ta godisen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo, Det är så folk gör.. Jessica (min kompis) satt sig på huk, öppnade handflatan men han vägrade gå fram..

#2 vänta tills han själv känner sig trygg med att gå fram, ibland kan det ta bara några minuter medan andra gånger kan det ta betydligt längre tid (så var det iallafall med Velvet), man måste bara ha rejält med tålamod.
_**/Mvh Anne
#3 Okej, tack 

Fast eftersom ni inte haft hunden så länge ännu så tytcker jag nog att det är viktigare att först låta han bli helt trygg med familjen för att sedan kunna lära han hälsa på främlingar, för känner han sig trygg med den som är ute och går med han så kommer han mest troligt att lita på att ni inte låter något farligt hända.
_**/Mvh Anne
Okej 

Be dom göra som AnneN skriver, men var noga med att dom inte tittar på hunden och be dom prova att gäsa ett par gånger (lugnande signal).

Vill oxå säga att en del går bra att man hälsar o pratar som vanligt trots att hunden är bakom o osäker så brukar nyfikenheten vinna o de luktar på en tillslut. När jag har träffat min väns nya hund (då 1.5år) hon var oxå osäker o gömde sig jag låssades att jag inte viste att hon fanns :) å sen när man satt vid bordet o drack kaffe så märkte man att nosen var framme, så jag hade min hand rakt ner o lukta lite där med. Sen fick hon godis för beröm o jag kunde klappa henne, tog ett par gg sen viste hon vem jag var o vart en riktigt glad hund när man kom.

Säg till kompise att när hon sitter på huk vända ryggen till hunden och sträcka ut handen bakom med något godis i den.. tar bara en liten stund för att hunden ska finna nyfikenhet och mod att smyga fram och nosa för att senare våga hälsa framifrån.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Var också noga med att bara för att hunden kommer fram och luktar så betyder det inte att det är fritt fram att klappa. Utan vill hunden lukta så låt den göra det och låt den sedan vara =)
Finns det några kurser man kan gå för att få bort det? Hjälper det om man åker in till stan och går bland massor av folk?
Han är fortfarande jätte rädd för andra människor.. Han kan till och med börja morra och skälla…
Jag kommer kämpa med honom! Den här hunden ska stanna! Inge mer lämna bort nu…
Besvara gärna frågorna 
Han är inte rädd för oss i familjen längre föressten! Det är jag glad för! 

Kanske gå någon nybörjarkurs på någon hundklubb i närheten?
_**/Mvh Anne
Mm.. kanske det.
Men skulle hunden bara bli stressad av att gå på stan?

#14 svårt för mig att avgöra då jag aldrig träffat hunden.
_**/Mvh Anne
Aha okej.. 

Han kan bli stressad av det, men vad händer om ni åker in, sätter er på backen eller på en parkbänk där det passerar folk, sitt ta det lugnt själv och bara låt honom va.. Vara i sitt och se att ni kan ta det lugnt utan att något händer..
Så som det låter av vad du skrivit, så vekar han ha problem med att lugna av?! vilket jag tror kan bero lite på er, att ni korrigerar honom när han skäller och känner sig osäker! vilket resulterar imot satt effekt..
Om ni kan sitta ta det lugnt inte reagera på att han reagerar på folk så tror jag att det kommer att ge med sig ganska snart, men det känns skit jobbigt i början då folk tycker att man ska tysta hunden..
Men när ni bara sitter där, ha med lite godis och få ögonkontakt med honom om han börjar… Det är lite det där med att lära vad som är farligt och vad som inte är farligt.. Aktion/reaktion.. och vice versa..
Hälsn. Freke
Vad menar du med att vi korrigerar honom?

Missförstå mig rätt nu. Detta är inte Kritik, det är upplysning 
Om ni tillrätta visar honom när han är skeptisk mot folk
vilket han av vad du skrivit är, skällig och rädd..
Tillrättavisa / Korrigera, eller vilket ord man nu vill använda?
Ingen kritik eller så.. förlåt om jag nu låter besserwissig.. alla gör så här!
Vanligt är och kommer nog så alltid att vara…Senariot nu:
Är, hunden skäller, man säger -tyst. Hunden fortsätter.. -Tyst sa jag.. och ett ryck i kopplet! hunden fortsätter - TYST då.. och ett ryck till.. och ett till som förstärkning! (rycket kommer oftast bakifrån eller att man rycker upp huvudet på hunden eller hur?!)
känns det igen? Om inte du gör, har du sett någon annan gjort det på stan?
Vilka signaler ger man egentligen? genom att rycka till i kopplet? bakifrån och uppåt?!
Hur många är det som egentligen tänker på att att ryck i kopplet väcker hunden? och triggar denne?! Om det nu skulle rycka så att hunden verkligen reagerar på att den gjort fel så bör koppel rycket vara så att kraften kommer från sidan dvs. så att hunden släpper fokus ifrån det som är framför och reagerar på det som är på sidan av den.. dvs dig som håller i h*n.
Hälsn. Freke
Precis Freke…men jag vill tillägga också att vissa hundar kan bli triggade bara av att yttra ett ljud till hunden,utan ryck också…så det bästa då är om man håller snattran själv och när hunden söker din kontakt,ge den en gotta och beröm men endast vid det tillfället
Så jag ska inte säga sluta eller någonting?
Då kommer ju folk tycka att jag är knäpp som inte säger till hunden…. Han går oftast lös, han springer då bakom mig och skäller. Då tar jag runt hans nos så han inte kan skälla (jag håller alltså runt munnen) och säger: Nu lägger du av!
Är det fel??

#21 Det viktiga är väl din hund, inte vad andra människor runt om dig tycker?
Och ja det är fel att ta runt nosen så där, det förstärker ju bara det obehag han redan känner.
_**/Mvh Anne
#22 Ja, men jag tänkte jag har aldrig sett en människa som bara fortsätter gå medans hunden skäller..
Okej, då vet jag att jag ska sluta med det.

#23 det kanske är därför deras hundar fortfarande skäller? 
_**/Mvh Anne
Haha, ja kanske det.. 
Jag ska pröva då! 

haha.. ja eller så kan du väl be dom gå vidare och säga att du håller på med att lära din hund, och säg till dom att dom vill hjälpa dig och din hund, så gör dom det bäst genom att bara gå vidare och bry sig om vad dom håller i och "skita" i vad du har.. sorry ordvalet..
Men allt för ofta speciellt under fostran och uppfostran är det alldeles för många som är ute med sina hundar och ska "hjälpa till" i fostran sen beteer deras egna hundar sig som - ja jag vet inte vad?! Men det är lite lustigt att andra kan säga hur man ska göra med sin hund, men dom kan inte göra det med sin egen!!
Hälsn. Freke
#26 Hahaha jaa så kan jag också säga 
27,såg att du fick svaren jag skulle ha givit
,och håll hårt på att andra inte har ett dugg med att göra vad du gör med din hund.
Be den som ska hälsa på hunden att sätta sig ner på huk på sidan med ansiktet från hunden. Personen kan eventuellt sträcka fram handen litet mot hunden, det viktigaste är att man inte kollar på hunden. Sitt där och småprata med en lugn röst. Det enda som krävs är tålamod!
Efter en stund kommer hunden våga sig fram och nosa på handen, sedan kanske på ryggen, benen och till slut kmmer den våga sig runt och titta dig i ansiktet och söka direkt kontakt:)
Träna lite i taget och låt det ta lite tid, man ska inte tvinga in hunden på något den är rädd för.
Lycka till!
#29 Tack tack!