Klåda
Min lille blandis på snart 8 mån vakna som vanligt i morse. Fick mat. åt en hyfsad portion.
Efter ca 30 min börja han fara runt som en tok. Han klia sig med tassarna, kliade sig genom att smånafsa med tänderna, han åla med magen och huvudet på golvet och ryste sig, hade ingen ro överhuvudtaget. Han höll på så i 1 timme ungefär. Nu har det lugnat sig men inte helt.
Han har ätit RC valpfoder men eftersom jag hade lite kvar köpte jag RC vuxenfoder som jag började blanda ut valpfodret med hälften av varje i lördags. Där är samma innehåll i båda foderna bara lite mer procent i vuxenfodret. Så det är ju också konstigt om det skulle vara det.
Ringde djursjukhuset, ska ha koll och se hur det blir under dagen annars får jag åka iväg med honom. Dom trodde att det ev. annars kunde vara rävskabb. Någon som vet hur dom beter sig om det är det.
Men sen är det ju också märkligt att han börja klia sig ca 30 min efter maten. Men när jag tänker efter kliade han sig nog lite mer än normalt i går kväll innan vi skulle lägga oss också
Blir så orolig när min lille kompis inte mår bra.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Det är inte fodret han inte tål?
Det finns jätte bra medel mot rävskabb som heter stronghold,så du behöver inte oroa dig alls för det,och det är kanon bra att du kollar upp det direkt hos vet
….är det inte det ska du nog kolla upp fodret för eventuellt byte av det….
Berätta hur det går sen…men oroa dig inte
MVH
Lena
#2 Är det receptfritt?
Jag har läst lite på nätet om rävskabb, dom tar tydligen något blodprovför för att se om dom har det.
Ringde min instruktör då jag vet att hon haft rävskabb på sina hundar. Silver beter sig exakt som hennes gjort när dom haft det. Fick tipps om en bra veterinär som hon går till. Ringde och fick utskirvet Stronghold som du sa var bra Lena. Behövde inte ens komma dit med honom. Djurshukhuset skulle tagit blodprover och skrap prover på huden, och priset väldigt dyrt enl,. instuktören. Ska hämta ut receptet efter lunch.
Bara hålla tummarna att det hjälper.
4,inte alltid det beror på om det syns att det är skabb…men den kan vara svår att se eftersom den ligger direkt under huden….dom kan också göra ett skrapprov och titta i microskop,det gjorde min vet
5,Vad bra min vet gör ju så också…och han vet ju vem jag och min uppfödare är sedan många år tillbaka…..klart det hjälper,läs noga på bruksanvisningen bara…..lycka till
Någon som vet om det kan smitta katten också? Behöver man göra någon större sanering i huset? En del på Google säger att man inte behöver göra någon större sanering inomhus eftersom dom där krypen inte kan leva så länge utanför djuret. Sen finns det dom som säger att man måste tvätta allt. vad ska man tro på egentligen?
7,nej ingen sanering behövs,men jag brukar vara noga med platser där hunden har legat ändå,skabben dör så fort den ramlar av huden….man kan dock bli biten av skabb,men det är inget som smittar eftersom den som sagt dör och fäster inte på människan….katten däremot kan jag tänka mig kan få det,men är inte helt säker…
Tack snälla Lena. Det känns lugnande när man får så klar svar o så fin support på sina frågor. Hur lång tid tar det innan dom slutar klia sig. Sen bör dom väl inte träffa andra hundar heller. Hur länge i så fall?
Allt står i förpackningen så läs noga….du ska heller inte ta i hunden på en timme efter att du droppat det i nacken…alla behöver inte få skabb,och egentligen ska man inte behandla om man inte ser att ett djur har det,så du kan nog vänta med katten,är dom nära varandra sover ihop osv osv?.
Jag fick skabb på mina men det var länge sedan nu så jag kommer inte ihåg hur länge vi väntade med att träffa kompisar…..men som sagt det ska stå i bruksanvisningen
.
Dom brukar sluta klia sig efter 1-2 dagar

Här finns en bra artikel om rävskabb http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31014
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sorry missa ju läsa allt läste fodret sen försvann texten (dum dator lr grafikkort jaja fel på burken är det) men nu ser jag lite svar med :)
Nu har han fått på sitt medel i nacken. Jag tycker så synd om honom innan denna kläda släpper, han ser så ledsen ut och kliar sig som en galning. Han har varit ute hela dagen, då kliar det minst. Så det lär nog bli en jobbig natt.

#13 i artikeln om huskurer så har jag för mig att jag även skrev in recept på hemgjort klåddämpande medel, du kanske kan testa det?
_**/Mvh Anne
#13 Var får man tag i eterisk pepparmyntsolja

#15 kika i nån hälsokostbutik
_**/Mvh Anne

_**/Mvh Anne
Har även läst att man kan bada dom med grönsåpa det ska också lindra. Någon som hört om det funkar.

#18 jag har hört många säga att det fungerar, men jag kan dock inte testa själv för jag får så hemska utslag av såpan.
_**/Mvh Anne
18,skulle jag inte testa dels för pälsens skull…dels för att han ska inte badas nu när han har fått stronghold
# 18 I bruksanvisningen står att: Effekten försämras dock inte om djuret shamponeras eller pälsen blir genomblöt om 2 timmar eller mer förflutit efter behandlingen
#19 Ditt tipps med pepparmyntsolja, ska man knida in det i hela pälsen eller man ska blöta ner honom helt och torka, kanske dum fråga. Jag tänkte testa idag. Han har sovit hela natten utan att klia sig speciellt mycket. Verkar lite lugnare idag.
Ett stort tack till både Lena och Anne som stöttat mig och gett tipps och råd när jag var som oroligast. Ni är underbara med all er kunskap.
21,Tack
ok då kan dom kanske badas(men det skulle int jag göra)… jag skulle i alla fall inte använda grönsåpa….jag såg en hund som blev badad i det och det var ingen vacker syn efteråt,torr så det förslog….
Pepparmyntsoljan vet jag inget om,men tycker samtidigt att har han lugnat sig idag så behöver du nog inte….då tar det inte lång tid innan han slitar klia sig
.
Ringde veterinären idag, han sa att det kan ta 5-6 dagar innan klådan lägger sig, kan först bli värre innan det gåtr tillbaka. Men det är väl individuellt för än så länge tycker jag det är bättre. Men han är jätte trött o inte pigg på någonting. Låter nog bli att smörja med någonting om det inte blir värre.
24,ja precis det beror ju på hur mycket skabb han har,jag skulle undvika att göra något alls…
Om jag utgår från en collie jag hade som hade fått rätt mycket innan han började påvisa det,så tog det inte mera än 2-3 dagar innan man såg att kliandet lade sig,och Snodden var ju valp då kliade sig knappt alls
Men visst är det konstigt att kliandet kom som att trycka på en knapp när det väl satte igång var han ju som tokig. Kan det vara en massa ägg som helt plötsligt har kläckts i massor på en gång nu när det blivit varmt? Har väl kliat sig lite innan men inget som jag tycket var onormalt
26,inte helt omöjligt, dom reagerar ju olika på olika saker

#22 enligt receptet så ska man hälla det över hunden
_**/Mvh Anne
Nu har det gått 7 dagar som Silver använt stronghold. Han kliar sig fortfarande lite ibland. Men jag tycker inte att han verkar riktigt så pigg och leksen som han var innan behandlingen. Är det normalt. Står inget om biverkningar i bruksanvisningen.
27,tror inte du ska oroa dig,han kanske helt enkelt slappnar av efter att ha kliat sig länge
Ja du har nog rätt, han kan ligga hela dagarna ute i solen och bara njuta nu när det är så varmt och skönt.
Min tik fick en smitta av sjuka rävar här i området, tro du inte hon överförde smittan till våra då 18 råttor oxå?? (tänkte på eran katt..) hon blev behandlad med advocate o råttorna med stronghold. Jag lät henne inte umgås med andra hundar på minst en månad, kuren var ju i 3 månader likaså för råttorna. Vetten sa att dessa små otäcka odjur går på alla däggdjur även fåglar, så hundens bädd ska tvättas iallafall en gång i veckan. Sa våran vet!
Lycka till med vovven!