Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1139 ggr
Luddesmatte
0

Polisen utanför grannen.

Det är väll ingen mer än jag som sitter och älltar framför I fokus men kunde inte låta bli att skriva följande upplevelse.

Vi har fått nya grannar som fyttat in i rucklet inte långt ifrån oss. Dessa grannar är i ca 20 års åldern och har en renrasig Rottweiler hane på 6 månader.

Min Ludde som i vanliga fall inte tål svarta hundar och speciellt inte okastrerade sådana fick utan vidare hälsa på deras hund då den sprang lös och kom mot honom. Ludde skötte sig fint och stog bara där och titta på honom.

Jag har då aldrig sätt en så lågsläpande Rottweiler, den släpade magen i baken och nästan kröp fram samt att den var så mager att ryggkotorna syntes.

Ägarna till hunden kom ju ut och då givetvis med ölburkar i handen och stupfulla som tusan. Hundkraken hade inget koppel så för att få honom att sluta springa runt Ludde och undvika sina ägare tog dem tag i hans nackskinn och släpade bort honom därifrån och när han sprang tillbaka efter oss så kom hans husse efter, skrek och gapa åt hunden, stanpa med benet i backen, slog hunden på sidan och tog ett nytt grepp om nackskinnet.

Så jävla förbannad jag blev när jag såg hur dem behandla hunden och jag slår vad om att när den hunden blir äldre så kommer den säga ifrån, det är trotts allt en Rottweiler.

Jag ville inte säga något till dem med tanke på hur fulla dem var, har berättat situationen för min man som också ringde polisen. Det står nu en polis utanför dem men eftersom polisen inte kan ta in hundar kommer ägaren enbart upplysas om situationen sen är det upp till ägaren att sköta detta. Mer än en tillsägelse kan inte polisen ge och någon djurskydd finns inte här på ön.

Dessa grannar har varit så träliga i flera dagar nu att min man allvarligt har funderat på att packa väskan, sälja huset och dra. Men huset är ett arvode så han ids inte till att flytta men man får ju god lust med grannar som dessa.

Mischa
0

Låter som en otroligt besvärlig sits, men jag undrar om hunden i fråga överhuvudtaget kommer bli långvarig hos dessa människor?

är hunden rent mager och har fysiska men så går det ju att anmäla till en djurskyddsinspektör från den länsstyrelse som dom tillhör, är den enbart "strykrädd" och mentalt sårad finns det inget man kan göra rent lagligt.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

#0 huvva stackars lilla valpen, jag hoppas verkligen att ägarna skärper sig.

#1 Tyvärr så ser nog inte djurskyddet ut på samma sätt i Skottland som det gör i Sveerige.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
0

Jag lider med vovvenGråter

Freke
0

Sorgligt..Skrikandes

Vissa ska inte ha djur, så är det bara..
- Synd.. eller kanske tur?  att djur inte kan välja sin egen husse och matte.. tror, om så var fallet. Så skulle ett fåtal ha en himla massa djur och några som har djur idag vara utan..Flört

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Luddesmatte
0

Ja hunden ville ju inte direkt följa med sina ägare hem utan ville med mig och Ludde hem. medan ägarna skrek efter hunden att följa med dem som till sist ledde till att dem drog hem honom så stog Ludde bara och titta på valpen som kröp fram med svansen mellan bena. ludde såg så ledsen ut när han såg valpen.

rulda
0

#0 usch vad man känner sig maktlös när man ser sådanna saker. Förstår att du mår dåligt över detta. Att ha sådanna grannar är heller inte kul

Kanske därför Ludde var så lugn som han var, att han märkte att denna hund inte mådde bra?

KadjaNina
0

Stackars liten :( Jag vet inte vad du ska göra. Kanske försöka prata med dem när de är nyktra?

Luddesmatte
0

#7 Det är det dem aldrig är. Dem dricker varje dag och har aldrig använt koppel på hunden.

KadjaNina
0

#8 Aah okej då förstår jag. Hmm prata med dem iallafall? Förstår att det inte känns riktigt okej när dem är onyktra, men ta med någon och gör det. Anmäl varje gång du ser de göra något mot hunden, polisen borde väll till slut bli tvungen att göra något åt saken.

Skruttan-1
0

Får dom ingen varning o tar polisen inte kort på hunden samt väger den? För isf kan dom ju se efter en månad om hunden ökat lite i vikt annars bör den tas bort från sin ägare. Ursh tycker det e lite svaga lagar om just djur som man antar lider. Som denna mager antar blir slagen osv. Hoppas på att lagar ändras lite så poliserna kan göra mer för djur dom ser inte lever bra.  Vi kanske skulle starta en påskrivnings blogg att lagar borde ändras så vanligt folk vet att en anmälan ger resultat. :D

Själv tror jag att ofta är det ju så att man amäler o inget händer så skiter man i det eftersom inget händer… tyvärr :-/

Luddesmatte
0

#10 Tyvärr bor jag inte i Sverige och här fungerar inte lagarna på samma sätt och specielt inte i denna byhåla med bara några lokalpoliser.

Skruttan-1
0

ne jag vet tyvärr kan man allså se en hund lida men kan inget göra direkt man läser ju mer o mer om fall som pågott i flera år där djuren får leva i missär i fina sverige :(

Linnda
0

#11 Vart bor du egentligen?

Stephanie
0

#13 Skottland står det i hennes presentation i alla fall Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Linnda
0

#14 ok, jag bara undra för det måste väl finnas någon form av djurskydd i skottland?Obestämd

Luddesmatte
0

#15 Jo det finns i dem större städerna i Skottland men jag bor på Orkney Islands som är en ö så långt upp i Skottland du kan komma.

Luddesmatte
0

#17 tack, hade ingen aning. Inte bott här så länge. Tack så mycket för hjälpen nu slipper jag få ångest över hunden.

Linnda
0

#18 ah, fast sen vet man ju inte om dom är till någon hjälp, även om man själv tycker att situationen inte är bra så kanske det inte görs något åt saken i allafall.

Luddesmatte
0

#19 Värt ett försök i alla fall.

Skruttan-1
0

aha skottland :P trode det var här :D

silverorm
0

Usch vad ont det måste göra i en hundväns hjärta när man ser hur den stackaren blir behandlad! Fortsätt anmäl!! Tillslut måste det ju hända något!?