Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 4633 ggr
zabelle
0

Halti-grimma, bra eller dålig?

Någon som har erfarenhet av Halti-grimma? Hur fungerar den och kan den skada hunden?

Zabelle   

spikes
0

Jag det kan skada hunden, skulle aldrig i livet sätta på min hund något dyligtFlört

Blandisfantast
0

Jag använde faktiskt denna grimma vår scabrador (han lever inte idag) och på honom funkade den bra. MEN den ska användas rätt och den ska vara vara endast en tillfällig lösning!!!

Jag har en människa som inte bor så långt ifrån mig som har 2 st border coliie och på en av dom använder han just halti, samtidigt som han använder flexikoppel…

Gör som han gör så är det helt FEL, FEL och FEL!!!

Använder man den rätt och en KORT period, så kan jag tycka att det är helt okej!

urfaren
0

ja en halti ska man inte rycka och dra och slita i hunden när denne har en halti för det är ganska lätt att skada hunden s nacke och huvud. MEn dock är det ett bra redskap om mna har en helt oregelig hund. JAg använder det dock inte.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Freke
0

klart dom fungerar, men som spikes säger..

Men själv skulle jag inte sätta det på min Tzar..
Tror mer på träning..

sätt känslan till sig själv, hur skönt är det att få något över näsan?
För mig har all fostran/uppfostran av hund relaterats till mig själv.. vad och hur skulle jag reagera om något använders mot/på mig..

Säkert fel sätt att resonera på… Men jag har trots det alltid haft hundar som varit lyhörda och lätt styrda, sen finns det vissa bakslag och steg i felriktning, men ett steg i felrikning är ett steg åt rätt håll i nästa steg.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

zabelle
0

En kompis fick rådet på brukshundsklubben att använda en sån till sin hund, därför var jag lite nyfiken hur den fungerar.

Jag har vanlig halsrem till min hund, det funkar för oss.

Zabelle   

Kaye
0

Jag har använt halti på min hund ett par gånger och tycker det funkar jättebra. Men tänk på att det bara bör vara tillfälligt, som i mitt fall med sträckning i axeln och galen unghund. Tungan ute
En kompis använder halti på sin hund jämt och nu har han "lärt" sig att dra med haltit på.

Om det används fel så kan det skada hunden, ja. Man ska inte göra hastiga ryck o.dyl.

Kickilu
0

När jag var på kurs nyligen kom den upp till diskusion men inte som något possitivt. Hundinstruktören rekomenderade den inte.

spikes
0

5,Helt sjukt i mina ögon att en brukshund klubb rekommenderar detta otyg…men synd nog inte ovanligt.

7,du verkar ha hamnat på en bra klubb Flört.

Freke…är helt enig med dig så då är vi 2 som resonerar på fel sättSkrattande

zabelle
0

Tack för era svar! Ska rekomendera henne att byta instruktör.

Zabelle   

flikkan77
0

Jag har använt halti på en av mina vovvar. En omplaceringstik där jag ville kunna få henne att vända bort huvudet när hon började utmana andra hundar. Fungerade alldeles utmärkt, på den hunden och i den situationen.

Ett hjälpmedel som jag använde under en kort period, men annars föredrar jag vanligt halsband.

"You just have to belive…"

Free-spirit-minded
0

vad är en halti grimma?

AnneN
0

**

HALTI

Detta är nog marknadens "latmask-koppel". Fel användning kan orsaka nackproblem, och det krävs att man är mycket kunnig för att använda. Dessutom så ger nosgrimma fel signal när hundar möts på promenaden. **

Källa: Olika typer av koppel/sele/halsband

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Fast det där som jag kopierade in i #12 kan jag inte hålla med till 100% om för där står det att man ska vara mycket kunnig för att använda halti, men enligt min mening så om man är kunnig så behöver man aldrig ta till sådana redskap.

_**/Mvh Anne

Free-spirit-minded
0

#12 tack.

Då sätter man kopplet under hakan ser obekvämt ut

Freke
0

#13. Skulle på ett sätt vilja säga att man bör vara mycket kunnig för att kunna använda ett halti, även om det är dom okunniga som gör det..

Precis som med Stackel..

#14. Ja precis.. Men det tar stopp och kan förosaka mer problem än det löser!
Testa att lägg tryck över näsan, på mitten mellan rot och topp.. du kan själv känna obehaget, tänk då att det är någon annan som trycker och inte bryr sig om vad du känner.

Hälsn. Freke

AnneN
0

#15 jo man bör vara mycket kunnig för att använda det på rätt sätt, men jag anser ändå att om man är kunnig så behöver man inte använda sådana saker.

_**/Mvh Anne

spikes
0

16,det är även min åsikt,sånt är quick fix,allt handlar om din kontakt med hunden och inte tvärtomFlört

Annarex
0

om ni frågar tex vetrinärer, så är det bättre med Halti än halsband egentligen!

Freke
0

#18 Underförutsättningen att hunden inte drar något.. -ja då kan det vara bättre, men de som brukar använda Halti är just emot dragiga hunder, och om en hund går bakom den som håller och av någon anledning får lite fart och rycker iväg.. Så får du en onödig påfrestning på nacken i ett oönskad dragmoment.

Om nu hunden däremot, inte lärt sig att gå fot så den går på stramt koppel, så får du ett konstant tryck över nosrygg.. vilket gör att hunden blir okänsligare och smärt tåligare vilket kan resultera i en oönskad reaktion.
(påtalar inte vilken, för det blir sånt liv då..)

Sen finns det vidare nackdelar om du studerar hundens anatomi och muskulatur. Fast det är överkurs för dom flesta..Glad

Hälsn. Freke

spikes
0

18,vad är det för vettar som säger det?…de flesta varnar för dessa otyg eftersom dom ser ju hur mycket skador pgr av det som kommer in…..varför är det bättre än ett halsband? och vad menar du för halsband stryp? eller vanligt?….

SparklingTindra
0

#18 Våra vettar här säger då precis tvärtom. Förvånad Just för att det är i princip ingen hund som inte nån gång spänner kopplet.

pippa__
0

Men ni säger att man ska vara mkt kunnig för att använda en halti. Om man nu är så duktig så ska man väl klara sej galant med ett vanligt halsband också?

SparklingTindra
0

#22 Håller med dig fullständigt! =)

Freke
0

#22 precis..

Det är lite som stackel, när det var "tillåtet".. Då var det av SBK tillåtet i privat träning, men inte i under arrangerad träning eller tävling, samtidigt som dom som borde kunna lära ut ett korrekt användande tillät inte användandet under träning? Så lustigt tycker jag..

Att dom som borde kunna lära inte gjorde, så dom som använde fick rycka sönder och trigga sina hundar hemma?! Lite sjukt

Hälsn. Freke

zabelle
0

#24 Flera brukshundsklubbar tipsar fortfarande folk att använda både stackel och elhalsband, när de tränar privat hemma. Visserligen är det inget det pratas högt om…. men så illa är det tyvärr.

Zabelle   

minja
0

Även om man är så duktig tränare så kan det vara ett bra hjälpmedel till en början. Just Halti vet jag ingen som använder, men Gentle Leader vet jag en del som använder och det är inte bara "vanliga dödliga" utan det är instruktörer och tränare som tränar och tävlar på hög nivå som kan använda det som hjälpmedel.

Kan bara säga i mitt fall så gör ju min hund utfall, jag har inte använt den ännu i "arbetet" men eftersom jag inte kan bryta han när han stirrar på den andra hunden hur mycket jag trycker upp godiset i annsiktet på honom, så är det ett bra HJÄLPMEDEL tills han fattar att hund = Godis! Jag har kontakt med en kanon instruktör och tanken är att när jag väl börjar använda den så kommer jag ändå ha ett koppel fast i hans sele och då kommer jag bara använda kopplet som är kopplat till GL att styra med och kommer inte att få några ryck eller andra saker.

Jag vet många vetrinärer och min hunds massör säger att använder man dom RÄTT så är inte skaderisken större än om man använder ett halsband. Den sjukgymnasten vovven går till är en av dom bästa i svergie vågar jag nästan påstå, och hon och den instruktören jag får hjälp av samarbetar så båda vet hur den andra jobbar.

Men som sagt ett hjälpmedel för att kunna jobba fram till ett tillfredställande resultat och med rätt användning tycker jag att det är ok. I allafall GL. Men tyvärr så är det som jag har sett många där ute som inte har en aning om hur man använder den och det är då man blir lite mörkrädd då det finns att köpa överallt. Jag kan inte se ett samband mellan skackel och en GL då den ena gör så hunden for ont medans den andra om man använder den på rätt sätt gör att hunden inte blir stark.