Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1272 ggr
bebbe
0

Renrasigt..Nej tack

Efter att ha sett kvällens Dokument utifrån kan ingen få mig att skaffa en renrasig hund. Alla ni som vurmar för dessa stackars inavlade hundar borde se programmet, och då förstår ni nog min åsikt.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

AnnL
0

Är glad att jag har en rondellblanding med 6 raser i. Det var ju otäckt att se dessa King Charles. Det värsta är att  dom flesta uppfödare av olika raser bara fortsätter att inavla.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

empan-hampus
0

Vadå?? Vad hände?? Vad handlade det om?? Förvånad

bebbe
0

"Seriösa" uppfödare som fortsätter avla på hundar som får förödande följder

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Freke
0

Om seriösa fel inom Hundavel…

Bland det värsta man kan göra med hundar och rättfärdiga sig bakom avels standarden för hundarna…

Fy F-N för Kennel klubbar..

SKK startde sin verksamhet 1889 och nu dryga 100år senare..har dom degraderat standarden inom ett flertal raser till den grad att dom måste sätta in särskilda åtgärds program? Sunt förnuft finns tydligen inte.. hos domare och uppfödare.. ILLA ILLA … Jag vill bara skada sådana människor på liknande sätt som dom skadar sina djur… och ge dom ett "lika" värdigt liv!!!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
0

Om seriösa fel inom Hundavel…

Bland det värsta man kan göra med hundar och rättfärdiga sig bakom avels standarden för hundarna…

Fy F-N för Kennel klubbar..

SKK startde sin verksamhet 1889 och nu dryga 100år senare..har dom degraderat standarden inom ett flertal raser till den grad att dom måste sätta in särskilda åtgärds program? Sunt förnuft finns tydligen inte.. hos domare och uppfödare.. ILLA ILLA … Jag vill bara skada sådana människor på liknande sätt som dom skadar sina djur… och ge dom ett "lika" värdigt liv!!!

Hälsn. Freke

AnnL
0

#2 Det var en dokumentär på TV 2  från England där dom visa olika sjukdomar som renrasiga hundar hade och bla King Charles som hade hjärnskador som gjorde att dom vingla hade fruktansvärt ont, och dom flesa uppfödare förneka det och fortsatte. Dom avlar på far och dotter tex. helt sjukt. Jag blev verkligen illa berörd av att se  det. Tror du kan gå in på SVT och se det.

AnneN
0

Jag tycker att denna hemska avel är minst sagt hemsk, men man får inte glömma att det faktiskt även finns seriösa uppfödare som endast avlar på friska hundar och verkligen vill hundarnas bästa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Ja usch den är bedrövlig!….men det är som Anne skriver,detta finns lika mycket både inom renras och blandras,och därför ska man vara väldigt noga med varifrån man köper hund.

Men ska vi se det på ett annat lite logiskt håll nu….så är egentligen "renras" också blandras eftersom vargen är den som alla hundar kommer ifrån från början,så egntligen kan man ju inte säga "renras" om dem hellerFlört

AnnL
0

# 8 Det tycker jag du har alldeles tätt i.Skrattande

Soffe
0

#7 #8

Klokt skrivet! Håller med oxå Glad

[alena]
0

Såg inte det programmet.

Det är hemskt att hundar måste se ut på ett visst vis, bara för att de är av en viss ras.

Jag har alltid tänkt så att blandras är inte inavel också är det kul med en hund som har ett eget utséende.

Får hundar para sig fritt så blev det mycket "blandraser", för då skulle det bli ett naturligt urval. Hundarna skulle välja partner efter den som är starkast och viktigast för flocken… och inte efter ras eller utséende.

Som sagt var alla härstammar från vargen och det är ganska otroligt att alla raser är hund, när de kan se så otroligt olika ut.

Freke
0

#11 Sista meningen är den som jag tycker att alla bör ta till sig och lägga på minnet….

Framför allt dessa SKK anhängare….. Blir så matt på dessa..

Hur man än virder och vänder på hunden oavs. ras, typ användnings område.. Så gen-koden och kommer att för bli HUND…

När ska människan förstå och ta det till sig.. Hunden kan inte läsa vad som står på registreringen eller inom vilken ras grupp den till hör.. Det är för denne likväl en hund…

Och Hunden är ett djur som oavs. ras, pratar samma språk till alla individer (och kan göra sig förstådda oavs. om det är en Vavva eller CAO eller Pitbull) eller vilken Gen-kod motparten har Människa eller häst..

Hälsn. Freke

AnnaKarin
0

SKK har skickat ut ett kompendie till alla domare där man pekar ut 70 raser och påpekar vad domarna ska se upp med och inte premiera. Det rör sig t ex om för mycket löst skinn, för många rynkor, för korta nosar, andningsproblem, rörelseproblem….

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Marylojs
0

Visst, jag såg programmet och är lika äcklad, ledsen och förbannad som ni, men alternativen till buds är faktiskt inte oseriösa renrasuppfödare eller oseriösa blandisuppfödare.

Jag har två renraser, båda sunda, kärnfriska från uppfödare som avlar på hälsa och mentalitet. Jag kan berätta precis hur det ser ut i linjerna bakåt på mina hundar.

*kommentaren är redigerad av sajtvärden*

Anett Lindbom
0

Jag gillar i alla fall min renrasiga SKK-reggade hund, han är frisk & sund, aldrig sjuk, aldrig tandsten, aldrig några snopp/prostata-problem mm & han är 11 år & fortfarande frisk & pigg.. :)

#13, Precis, SKK försöker i alla fall göra ngt åt det, så allt dom gör är ju inte dåligt.

Freke
0

#14 Ja..

Jag hade en Berner tidigare som jag oxå kunde berätta historiken på.. men det visade sig likväl att han hade cancer som låg latent i den och att hade D-höfter trots skk godkända föräldrar..

Hälsn. Freke

Denna kommentar har tagits bort.
Anett Lindbom
0

När jag var liten så hade jag en blandrashund Lapphund/Karelsk Björnhund som inte blev äldre än 1,5 år gammal pga att han hade problem med bla höfter & en del andra fel, så sedan dess har jag höllt mig till renrasiga hundar, Jag vill inte ha en blandras som jag inte vet bakgrunden på,  en blandras som det kan ligga en del "fel" bakom utan att de sk uppfödarna inte har brytt sig om att kolla upp… Med en renrasig dokumenterad hund vet jag vad som finns bakom & vad som kan tänkas dyka upp om man har tur/otur..

Oavsett om det är renras eller blandras så är det hundar, levande varelser som kan bli sjuka & ha medfödda fel precis som vilket annat djur eller människa som helst. Att säga att det alltid beror på att man inte avlar rätt är ju rätt så naivt att tro. Eftersom att det faktiskt är levande varelser så finns det aldrig några garantier för att alla hundar kommer att få leva friska & sunda hela livet, det är många gånger även slumpen & ödet som bestämmer hur ett liv ska se ut & hur det blir.

Men med en renrasig reggad hund så gör i alla fall den seriösa uppfödaren allt den kan för att få fram friska sunda hundar, hur många blandrasuppfödare kan säga att dom gör det. Det är bara att se på blocket alla dom som säljer blandrasvalpar, mamman & pappan är snälla och trevliga familjehundar men ngt om hundarnas hälsa står det aldrig ngt om..

AnneN
0

#14 Jag tror nog de flesta av oss vet att det finns både oseriösa och seriösa uppfödare inom både renras- och blandras aveln, även om det tyvärr oftast är de oseriösa som syns och hörs om i media.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

RussinKeps
0

DokumentUtifrån

Här är en länk till programmet som visades igår.

SundblomMaria
0

Om man ändå kunde komma åt dom oseriösa oavsett ras….Inte så lätt. / Mia med friska hundar än så länge, renraser och en blandras.

studs
0

jag har både haft friska blandrasrer och renraser, måste dock säga att dom som varit friska och fått avlivas pga ålderssjukdomar är blandraserna som har left länge (mellan 12-15 år)  I sommras köpte jag en huskyvalp, han blev 6 månader exakt på dagen,när han tidigt den lördag morronen utifrån ingenstans krampa i hop i epilepsi anfall på anfall på anfall innan vi kom fram till ulltuna hade han krampat i 5 timmar,väl där inne sa vetrinärn att de va för kraftig epilepsi på en så ung hund att han inte rekomenderade medicinering. Så på Min älskade valps 6 månaders dag fick han somna in o slippa smärta.. Min Basse man är saknad !Gråter

Mischa
0

Spelar det någon roll vem som har haft vad och vad som levt kortare eller längre?

uppenbarligen är erfarenheterna olika.

≧◔◡◔≦

Rafflan
0

Nu kanske jag kan bidra med egen erfarenhet :D

Har 2 renrasiga hundar, en hund som har E och D på höfterna vilket inte märks om han inte springer för mycket, så klart får han inte hoppa eller avlas på, sen har vi en liten valp som vi får se som vuxen hur det är med honom, men föräldrarna och stamen var bra iaf :D

Sen känner jag renrasiga med epelepsi(stavning?), höft problem, hudproblem mfl problem, men även massor med blandraser som har problem då man har korsat 2 eller fler för olika raser som har skappar kroppsliga problem, tex höga med kort hals, väldigt hjulbenta, mfl problem, samt sjukdomar som hudproblem, atros, örong problem mm :(

Så är man seriös kan man nog hitta en lika frisk rasren hund som blandras(nu går ni väl i taket? :P) men tyvärr är det svårt att hitta både bra renrasiga och blandras hundar, vissa oserösa korsar ju stressade ras med agressiv ras osv, detta kan bli ett stort problem.

PS: Såg den där dokumentären och ja det är helt absurt och hemskt hur man kan låta djuren plågas så pga utseendet :'(

AnnL
0

Alla hundar härstammar från vargen om det är renrasigt eller inte. Så alla är väl lika mycket värda. Om man avlar för mycket på renrasigt blir det fel, om man avlar på blandis på fel sätt blir det också fel. Men det finns uppfödare som är seriösa både med ren ras och icke renras. Tyvärr finns det för många oseriösa som bara vill käna pengar oavsett om det är det ena eller andra.

Har själv enlliten blandis på snart 8 mån.

Har inget negativt att säga om varken blandis eller renrasiga uppfödare bara dom är till 100° pålitliga och seriösa uppfödare, spelar det ingen roll om jag väljer ren eller blandras.

MagganS-B
0

Jag har en av varje…..en border/collie och en långhårig dvärgtax, en egenuppfödd och en från kennel. Båda lika friska och sunda. Det finns ju uppfödare och uppfödare…..Såg också programmet där dom bl.a. rekommenderade en helsjuk liten hund till avel! För att inte tala om dom stacjars schäfrarna som inte kunde gå!!!!! Orkade nästan inte titta…..

Illemann
0

såg oxå programmet… var jättehemskt att kolla på alla de hundar som lidar och tanken på att folk bara vill tjäna pengar utan att egntligen bry sig om hundarna!!

Har själv 3 renrasiga hundar (2 Chesapeake Bay Retriever o en Tysk jaktterrier) men har även haft blandras…alla mina hundar har jäättebra stamtavla, höfter, kroppsbyggnad m.m. och har vart till många undersökningar m.m. som visar att mina hundar(men även jag själv kan se) att de är fullt friska, jätte pigga och mår både fysisk o psykisk bra så alla renrasiga är inte sämre, inavlade m.m. Många veterinärer har även sagt att vi borde ta fler kull (haft två kull Valpar pga. efterfrågan men även för att få en valp efter våran tik = den chesapeake hane vi har nu är hennes son) för rasens skuld, och att de tycker att det ville vara katastrof att inte göra det, men sa även att de aldrig hade set så bra Chesapeake förut!

En seriös uppfödare och sann djurvän avlar bara på psykisk och fysisk friska djur!!

[alena]
0

Såg reprisen på programmet.

Det är fruktansvärt!

Har tidigre bara haft blandras hundar, men nu har jag ju även min första renrasiga… en Greyhound.

Bland vinthundarna så har ju bla. Greyhound och Saluki har sett ungefär lika ut i tusentals år, så de är ganska förskonade från dessa problem och med andra ord är nog de bland de renrasigaste raser som finns……

urfaren
0

mm den var hemsk, men därför ska man vara uppmärksam när man köper hund. MEn ni ska inte tro att brara för att ni har blandisar så försvinner alla sjukdomar magiskt. HAr föräldradjuren en sjukdom passerar den troligtvis till valpen fastän det blir större genpol. Dock minskar ju risken för inavel.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus