Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 3881 ggr
pippa__
0

Rädd För Dammsugare

Är det någon som har en hund som är rädd för dammsugaren? Locca blir jätterädd bara vi plockar fram den utan att ha satt i sladd eller någonting.

Några tips på hur man hjälper henne ur denna klyka?

rulda
0

Tusse är också livrädd för dammsugaren. Men jag ignorerar honom bara. Han lärt mig det från katterna som också är rädda. Jag dammsuger, håll er borta om ni vill.
Ungefär så tänker jag.
Numera går Tusse bara ut i ett annat rum. Så länge han inte ser den så kopplar han av.
Men han blir överlycklig över att jag stänger av.

AnneN
0

Jag har en hund som har varit livrädd för dammsugare…

Träningstips:

Låt dammsugaren stå framme utan att vara igång så att hunden får vänja sig vid att den finns och att den inte är farlig.

När hunden inte längre tycker att den är otäck då den bara står framme så kan ni sätta igång dammsugaren, utan att dammsuga, låt den bara stå mitt på golvet. Ignorera både hunden och dammsugaren gör istället annat som ni skulle ha gjort i vanliga fall. Låt dammsugaren stå igång tills hunden lugnar ner sig lite och börjar slappna av. Stäng sedan av den (utan att ha dammsugit).

Upprepa proceduren dagligen tills hunden inte längre bryr sig om dammsugaren då den bara står igång mitt på golvet, sedan kan ni börja dammsuga lite, reagerar hunden på det så dammsuga bara på samma plats (stå kvar dammsug inte ett helt rum utan bara just där ni står) tills hunden slappnat av igen då kan ni testa att fortsätta dammsugningen.

Ta det i små steg och se till att hunden är helt avslappnad innan ni går vidare med nästa steg.

Denna procedur kan ta ett bra tag så mitt råd är att ni undertiden införskaffar en sopborste till golven om ni inte vill ha hårigt/smutsigt golv under tiden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
0

Har provat det du beskriver Anne. Jag mjäkar absolut inte med henne eller ens kollar på henne.

Tycker dock inte det funkar riktigt då dammsugaren är inte farlig efter en dag ungefär. Börjar jag sen röra på den då blir hon så rädd så hon skulle kunna kissa på sej.

Kan hunden vara naturligt så här rädd eller har något hänt? Vet inte vad som har hänt henne tills hon var 3 månader.

Linnda
0

#4 fortsätt att träna som Anne skrivit, låt det ta tid. Och glöm inte bort små steg, det kan ta tid, och låt det ta den tiden det tar. Det är nog ganska vanligt att hundar är lite rädda för dammsugare när de är små, vem vet, i första hemmet kanske de aldrig dammsugade när hundarna var i närheten?

pippa__
0

#4 Jo, det får nog bli så. Ja, jo jag vet inte vad som har hänt.

AnneN
0

#3 En del kan säkert vara naturligt rädda, tex Velvet var livrädd för dammsugaren då jag tog hemme henne vid 9 veckors ålder och jag kan lova att den uppfödaren knappast ens hade en dammsugare så skrämd kunde hon inte ha blivit (om du tittar på djurpoliserna på Animal Planet så kanske ni förstår hur det såg ut hos denna uppfödare).

Medan en del andra kan ha blivit skrämda om någon tex "jagat" dem med dammsugaren (jagat= föst undan, följt efter) eller på annat sätt gjort något som av hunden upplevts som otäckt.

Sedan så låter ju dammsugaren en hel del och hunden har ju betydligt bättre hörsel än oss så jag kan tänka mig att ljudet kan bli otäckt i deras stackars öron.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Kan ju säga att min träning med Velvet och dammsugaren tog ca 3 månader med daglig träning så som sagt det kan ta lång tid, men det går om man vill.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

#7 Ok, men då ska jag sluta upp att vara otålig :P

Johanna
0

mina hundar är inte rädda, men inte överförtjusta heller…. håller sej i ett annat rum när jag dammsuger..

vad man ska göra vet jag inte riktigt….

AnnL
0

Har sådan tur att Silver bara tittar på bryr sig inte speciellt mycket. Men det beror nog på att uppfödaren körde dammsugaren från det dom var nyfödda runt omgring  så dom vande sig. Men jag skulle nog tränat som Anne även om det tog tid. Hoppas det fungerar så småningom.Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

monicany
0

Fick min skulle hon jaga munstycket hon tycker de e jätte kul. Hon är inte det minsta rädd för dammsugaren.

pippa__
0

Anne: Idag har dammsugaren stått framme hela kvällen och Locca har t.o.m. sökt leksak som var gömd bakom den! =)

Det går bra sålänge den inte rör sej :P

AnneN
0

#12 jätte bra, låt det gå så ett par dagar så kanske ni kan testa att dammsuga ett litet område sedan och se hur hon reagerar på det.

_**/Mvh Anne

pippa__
0

#13 Mm dammsuga går, men Locca är som en pil in till sin plats.. :/

AnneN
0

#14 hur reagerar hon om ni dammsuger i närheten av hennes plats då?

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Hon ligger paralyserad och ignorerar dammsugaren..lite skakningar kan förekomma också ibland

AnneN
0

#16 gör hon så även om dammsugaren bara står igång i närheten av bädden?

_**/Mvh Anne

pippa__
0

Japp.. =(

AnneN
0

#18 då är det nog där ni ska börja träna

_**/Mvh Anne