Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1707 ggr
spikes
0

Alla raser kan....

Sitter just nu med ett rejält hundbett i armen,tillfogat av en rabiat terrier.

Vi tog en långprommis i lördags kväll,emot oss kommer en terrier samma storlek som min Snodd,med ett gäng fylleungdomar,hunden var galen redan på håll,så vi satte Snodd och Spike en bit ut på gräset bredvid,så dom kunde passera.

En av killarna säger ska vi släppa ihop dom det är kul med hundslagsmål.Min särbo svarade att det ger du attan i,jag litar inte på min hund(spike).

Varpå jag för första gången uppmärksammar ett samarbete mellan Snodden och Spike,Snodden for ut och varningskällde morrade dovt,varpå Spike gick till försvar och ställde sig framför Snodden,och tog över….

Till råga på allt så släpper killen sin terrier,min spontana reaktion blev ju att ta befälet över sitsen eftersom särbon hade händerna fulla med Spike.så jag gick blixtsnabbt emellan den hunden och våra…fick tag i terrierns koppel, och den tvärvänder och hugger mig i armen så det gick hål,det kände jag inte just då.

Men jag tog hunden och gick tillbaka tll ungdomarna, läste lusen av dem alla,jag var blåförbannad för hundens skull,dom försökte mopsa upp sig till en början, men fick snabbt nyktra till,för jag ger mig inte en sekund när det är oskyldiga varelser det gäller.

Tills slut sade jag till dom att får jag se att ni straffar eran hund,för att ni inte kan ta hand om den,så lovar jag er att jag kommer att straffa er på samma sättSkrikandes.

Då först frågade dom om jag skulle göra en anmälan?,jag tittade på såret och sade nej inte denna gången,men jag kommer att ringa djurskyddet så dom har koll på er,för eran hund är det synd om.

Så här är det ju klart och tydligt att man kan få vilken ras som helst till en sk"kamphund",därför är det så viktigt att inte lägga hundar i fack,utan där borde oförståndiga hundägare ligga tycker jag.

Måste ju berömma Snodden här också,för jag fick honom att ligga plats,under hela uppståndelsen,visserligen bredvid särbon och Spike…men han hade verkligen legat och ryckt och ville ju fram o hjälpa matte.

Idag är jag bara glad att dom inte kom lösa…..

Freke
0

Ja det är inte bara stora hundar som kan….

Mindre tycker jag ofta har en benägenhet att reagera snabbare..
Hoppas dom tog lärdom och inser att det är förenligt med ett ansvar att ha hund och det är bra att lyssna på vad andra säger till en, speciellt när det gäller hundar.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

2,ja om inte annat har mindre hundar ett hetare temprament och är kvickare oftast,jag hann ju knappt reagera över att jag blivit biten till en början…men det ar nog mest för att jag var arg som ett bi….min särbo som fick lugn på spike efter ett litet tag,stod avvaktande…men efteråt fnissade han gott,han har nog aldrig set så spaka tuffa killar bli så lama i truten hahahaha…

Det ska tilläggas att hade jag inte hunnit fram så hade vi släppt våra också,det bli minst skador på det sättetFlört.

Jag kan nog säga på rak arm att hunden högg mig mycket för att den blivit nedtryckt säkert hårt med koppel på,för det var när kopplet tog slut som han tvärvände och högg mig i stället…det blev den triggande signalen i hans frustration liksom….

Kickilu
0

Usch, vilken otäck upplevelse men skönt att dina hundar skötte sig och att du ändå efter omständigheterna mår bra. Kan inte annat än att tycka synd om den andre hunden. Tänk så många djur som inte har det bra.

Bra att du sa åt dem på skarpen.

silvery
0

jag tack gode gud att det finns folk som du som itne är rädda för att säga till idioter!

spikes
0

TackFlört….själva upplevelsen är ju otäck det håller jag med om…men jag har lätt att skaka av mig sådant och enbart bli förbannad,eftersom jag vet ju att det är ju hunden det är synd om inte mig…..jag har varit med om värre….hunden var jag ju aldrig rädd för…men jag hade ju kunnat åkt på en smäll av ungdomarna…..men det hade jag inte en tanke på just dåSkrattande…ville bara här påvisa att man kan få vilken ras man vill till att bli helt oregerlig,så det handlar aldrig om rasen utan om den som håller i koppletFlört

silvery
0

nej det är ju så.. det är sällan hunden i sig som är elak, det handlar helt enkelt om fel uppfostran

Blandisfantast
0

Jag du gjorde verkligen rätt som sa till "tuffingarna"!!! Tycker synd om hunden bara… (som måste umgås med dom,menar jag!).

spikes
0

Ja jag ömmar forfarande för hundenGråter….hade det funnits en lag som sagt att man fick ta hunden vid det tillfället så hade jag inte tvekat en sekund….

AnneN
0

Helt rätt Lena, vilken hund som helst kan bli farlig i fel händer oavsett ras och storlek. Jag tycker inte att det är mer ok att en liten chihuahua bits än om en schäfer, labbe, pitbull eller annan ras/blandning skulle bitas, beteendet är ju ändå det samma även om skadorna kanske inte blir lika stora från en mindre hund.

Och BRAVO *applåderar* det var helt rätt gjort att läsa lusen av de idioterna som hade hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

9,tack anne och jag håller med dig i alltGlad…ja om det är något som tänder alla mina cylindrar så är det sådant….annars är jag en rätt lugn människaFlört,säger dom som känner mig privat hahaha

Freke
0

Haha Lena.. Tror jag vad jag vill på? att du är "rätt" lugn.. Flört.. förvisso är rätt ett relativt uttryck och sväriskt… med betoning på svär.. haha

Det är som att säga att jag går i kyrkan minst 2ggr i veckan Oskyldig

Men det är fruktansvärt tråkigt att man ibland inte får handgripligen kliva in och aktivt göra något..

Ute hos oss har vi en kille, runt dryga 20 skulle jag tippa på.. han har en liten amstaff tik på 4-6månader som han och hans polare trissar till att visa aggressivitet? första gången jag såg honom med hunden var i december, när han framför polarna tar tag i huvudet på hundstackarn och lyfter för att visa hur starka nackmuskler den hade..

Så jag blev lite (betoning lite) besvärad!Skrikandes Gick fram satte ett finger under hakan på grabben och tryckte till och bad honom testa att göra samma sak med Tzar.. Sa vidare att om jag får se något liknande igen kommer jag att lyfta honom i nacken.

Nu är deras stora nöje att försöka få henne att gå igån på Tzar? men det går inte så bra för dom, han reagerar ju inte på tikar!! Men lyssnar på mig och jag sa till honom att varva mot grabbarna vilket  han så gjorde… Då var det inte lika roligt?? Att Tzar låter ca 200ggr argare än hans lilla tik var inte något dom hade räknat med! Men han är helt fokuserad på grabbarna och tittar sött mot tiken!! hehe

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

11,haha jag går inte i kyrkan hellerSkrattande…men vet av min egen livserfarenhet vad jag är kapabel till…och plockar fram det endast till behov idagSkrattande.Haha jag vet inte vem av oss som har bäst självförtroende jag eller hundarna?Obestämd,men det går nog på jämt ut med närmare efter tankeFlört

Hahaha det kan dom bara ha..ser säkert kul ut med TzarFlört

Mischa
0

skulle dock inte vilja få en hund som bussas på folk och andra hundarpå måfå  till "kamphund"… but I get the point.

Tycker absolut att du skall anmäla, både till djurskyddet och polisen för vad hunden gjorde på dig även om det inte var stort, sådan total respektlöshet till såväl folk som till djur skall få sina konsekvenser!

≧◔◡◔≦

empan-hampus
0

Ush vad hemskt då… Tur att det inte hände nå värre! Och vilka duktiga hundar du har! Glad

spikes
0

13,dom är anmälda för djurskyddet här,och jag har även pratat med våran hundpolis….som tog reda på att denna hund var ute och gick med sonen och hans kompisar i huset den kvällen,föräldrarna hade fest…men han har även informerat dom…..

14,Ja Spike har förbättrat sig jätte mycket på detta året jag lagt vantarna på honom, och jag blir lika glad över Snoddens bedrifter varje gång,men honom har jag ju tränat sedan han var en liten typ,nu e han en större men snäll typSkrattande

AnnL
0

Håller också med att det är inte rasen eller storleken det handlar om utan den som håller i kopplet och och uppfostrar dom. Har set små hundar som kan bli helt galna om man kommer för nära och det är inte hundens fel.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Xondah
0

Är inte alltid ägare som skapat problemet heller. Jag vet många fall då hundar blivit attackarede av en hund och blivit aggresiva mot andra hundar efter de. Kan vara en lång process att bearbeta bort.

Jag menar att så fort vi ser en hund som gör utfall och morrar behöver det inte va en dålig ägare. Min hund har blivit attackerad 2 gr av ägare som har haft sina hundar lösa.

Min hund har inte fått nått mentalt problem dock…men hade han fått de och blivit agresiv, ska jag bli bedömd som dålig ägare för att de finns hundägare som hej vilt släpper hundar lösa som de inte har kontroll på:O

AnneN
0

#17 givetvis ska i ett sånt fall inte du som ägare dömmas som dålig ägare, det vi eller jag iallafall (kan inte tala för alla andra) vill ha sagt är att det är inte hundens fel.

I ett sådant fall som du beskriver så skulle jag nog påstå att det var den andra hundägarens fel att det blev som det blev eftersom att de inte hade koll på sin hund då den attackerade din och attacken gjorde din hund osäker/rädd mot andra hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Xondah
0

Precis, men möter man en hund som försöker kasta sig mot sin egen hund och morrar riktar man sig åt ägaren och tänker oftast att det är dålig uppfostran osv.

Jag tycker de är bra om man är eftertänksam innan man dömer ut ägaren. :)

Jag tycker det är för tok mycket hundar som ryker ihop(iallafall där jag bor) pågrund av ägare som tror sig ha kontroll över sina lösa hundar. Jag går ogärna ut på kvällen utan sambon då de flesta folk här släpper hundarna vid 12 snåret då de fått för sig att andra inte är ute då. Rynkar på näsan

silverorm
0

Heder åt er som säger till på skarpen till såna bus!! Civilkurage börjar bli lite sällsynt nu för tiden tycker jag…Obestämd

Här omkring vi bor är det inte många ungdomar som har hund, o de som har sköter sig fint tycker jag! Tack o lov!! Men jag skulle förmodligen reagera och agera på samma vis som ni… hundar o små barn ska man vara rädda om!!

AnnL
0

# 17 Det menar jag också att det inte är hundens fel. Tycker också som Anne att i det fallet är det den andre hundägarens fel.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

spikes
0

17,håller med dig helt och fullt,men i detta fallet var allt så uppenbart vems felet var..alltså inte hundens utan killarnas vårdslösa hand med sina föräldrars hund,för själva orkade dom inte ta ut hunden.

Jag kan med handen på hjärtat säga att skulle mina tonnis söner bete sig så med mina hundar så släppte jag inte ut dom med dem…..föräldrarna hade svarat polisen att dom tyckte vi skulle ha släppt hundarna och låtit dom göra upp med den anfallande hundenFörvånad,så man ser ju tydligt var grabben har fått sin syn på hunduppfostran ifrån….

Xondah
0

Ne inget tal om den saken va helt klart ägarnas fel.  Gled ur ämnet kanske aning, men vissa tala om att de hade stött på mycket hundar som gör utfall och de va de jag kommentera. :)