Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1318 ggr
Kickilu
0

Fästingtider

Lite nyfiken hur ni gör inför fästingsäsongen som stundar. Har ni halsband (ört el gift) kokar ni eget medel eller behöver ni inte göra något alls beroende på hur mycket/lite fästingar det är där ni bor?

Blandisfantast
0

Här nera i Skåne vimmlar det av fästingar (Teddy har REDAN haft en). Tidigare har jag använt fästinghalsband och även Frontline (givetvis inte samtidigt), men i år vet jag inte riktigt vad jag ska använda, då vi har en 2 årig son i huset som är mkt tillsammans med hundarna. Det finns ju pulver som man kan lägga i maten till hundarna som ska hålla fästingar på avstånd, men jag vet inte om jag ska prova det.

zabelle
0

Fixodida ZX är jättebra! Bor också i Skåne och håller med att det kryllar av fästingar här. Men vi klarade oss bra förra säsongen med ZX. Det är ett pulver som ska läggas i maten och det är helt giftfritt!!!! Vi vill ju inte ge hunden något som är giftigt, varken för hundens eller barnbarnen skull. Många av fästinghalsbanden är farliga för små barn.

Zabelle   

Kickilu
0

#2 Vart köper man ZX? Är det giftfritt och dessutom hjälper så låter det som att det är värt att testa.Glad Här i Stockholm är det också gott om de små liven.

zabelle
0

Det finns i de flesta Djur/Zoo butiker här nere i alla fall.

Det är ganska dyrt för en burk, närmare 300:- men det är drygt. Ju mindre hund ju längre räcker en burk. Jag använde en och en halv burk på hela förra säsongen´och min hund väger 30 kg.

Zabelle   

spikes
0

Jag använder aldrig något med kemikalier i,har redan inhandlat hopp off,och ska börja ge dom redan nu…det är ett bra fodertillskott…som bygger på vitlök och annat…man ger dom det i maten varje dag…..jag brukar även om det är jättejobbigt med dem använda prob deo vid prommisar i skogen som komplement .

AnneN
0

Här uppe i Luleå så har vi inte så pass mycket fästingar att jag behövt använda något medel alls (har aldrig sett en fästing) men om det skulle bli aktuellt så skulle jag i första hand testa något hemma gjort medel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

empan-hampus
0

Jag ska nog köpa fästinghalsband! Lättast tycker jag Glad

studs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa preparat ni ger i maten, funkar de på hund som har Extreemt kännslig mage? Jag har en valp som inte äter annat än sitt torrfoder o ris utan att bli dålig i magen..

spikes
0

8,då kan jag tänka mig att hopp off funkar,det finns inget i det som skulle kunna ge dålig mage…

studs
0

vart köper jag de? är de pulver,tabl? vad kan de kosta tro?

spikes
0

10,på zoo affärer,det kostar 195 beroende på hur mycket du köper…men det är drygt eftersom det är en vätska du blandar ut med vatten,det står på flaskan hur du ska blandaFlört,mina hundar älskar det smakar tydligen mums,men luktar desto värre hahaha

AnnL
0

Var inne i djuraffären i idag och fråga om fästingmedel. Dom hade det som # 2 använde. Han sa att det också var kosttilskott det stod på burken, och utan biverkningar. dom hade slutat sälja all form av halsband och annat pga biverkningar. Han rekomdera heller inte Fontline som finns på apoteket av samma anledning. Dom hade inte hopp off som jag gärna vill testa. Hitta första fästingen på Silver igår krypandes på huvudet. Ska testa någon av dessa två utan biverkningar, plus spraya på någon av Annes hemmagjorda recept så får vi se hur det funkar.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

zabelle
0

#8 ZX är ett naturpreparat och det har fungerat bra på min hund som har extremt känslig mage. Han tål bara Eucanuba sensitive torrisar. Jag testade med halv dos första veckan för att se att han inte blev dålig. Enda "biverkningen" med pulvret var att han fick väldigt bra päls av det. Skrattande

Sen kan det säkert fungera med preparat med vitlök i, men min hund blev jättedålig i magen av det, så man får prova sig fram.

Zabelle   

AnnL
0

Sen har jag hört att BÄRNSTENSHALSBAND ska vara bra, var köper man sådana

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Blandisfantast
0

#5, men vitlök är ju farligt för hundar, är hop off verkligen till även för hundar? Vet att det finns för hästar. Jag har själv aldrig använt det, så jag har ingen riktig koll!

spikes
0

15,nej vitlök är bara farligt i alltför höga doser och då menar jag HÖGA soser,det är gul lök som är farlig….ja det finns för alla djur och är helt ofarligtFlört

AnneN
0

#14 här finns en artikel om bärnstenshalsband som TinaH skrivit, jag tror även att hon kanske kan göra på beställning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
0

Jag var i zoo-butiken igår men Fixodida ZX var redan slutsålt Gråter. Kommer ev in igen. Funderar lite på hur det fungerar eftersom det hamnar ju i magen. Är det ämnen som går vidare ut i kroppen eller vad är det som gör att fästingarna minskar. Halsband förstår jag för då sprids ju giftet direkt ut i huden. Vet någon?