Är blandraser friskare?
Det är ju annars ett vanligt argument till att man ska skaffa sig en blandras. Fast hur ska man egentligen tolka det hela? Hur många som föder upp blandrashundar gör samma kontroller som rasuppfödare?
Har man en hund som är blandning mellan en ras som man MH testar och en ras som är känd för sina HD problem så bör man ju testa båda dessa innan man parar hunden med någon annan ras/blandras. För att försäkra sig om att valparna har i alla fall god chans att få ett bra liv. Och om MH testet går åt pipan eller hunden visar sig ha D/E höfter att man accepterar det och inte avlar på hunden i fråga.
Har sett ganska många blandrashundar på blocket och andra ställen som innehåller raser som är lika varandra i utseendet. Om man nu parar för att få fram friskare hundar så är väl att para hundar med olika utseenden och släktskap någonting att sträva efter. En av hundarna på skolan vet jag inte vilken ras/blandras det är men han verkar ha världens trångaste luftvägar och går runt och ger höga "snark" ljud ifrån sig. Så parar man två super kortnosta hundar tillsammans oavsett ras bör ju valparna få samma ohälsosamma trånga luftvägar som föräldrarna.
Första generationens blandras bör möjligen friskare bli friskare, i alla fall om hundarna som använts är av olika ras som har olika rasbundna sjukdommar. Men återkorsningar där borde ju sjukdommarna komma tillbaka om hundarna inte är tillräckligt testade.
Parar man en blandras från första generationen med en renrasig av helt annan ras tycker man ju att det skulle resultera i en friskare hund. Frågan är väl om det verkligen gör det. Känner man inte till alla raser som finns i hunden kan man ju inte veta vilka rasbundna sjukdommar som gömmer sig i den.
Så frågan är, ni som sysslar med uppfödning av blandraser testar ni hundarna för alla rasernas möjliga fel innan ni sätter nya Valpar till världen?

Nu ska jag ju inte avla alls på min hund eftersom hon har allergi och jag skulle aldrig ha samvete till att avla på en hund med allergier då risken finns att valparna också får det, men OM jag hade valt att avla på en blandras så skulle jag självklart kolla upp alla de rasernas hälsoproblem på både tiken och hanen innan jag bestämde mig för att ta en kull.
Jag tycker inte att man kan säga att "Ja men hon/han har aldrig varit sjuk eller haltat". De kan fortfarande ha höftleds/armbågsfel, ögonsjukdomar som är ärftliga, hjärtfel som man inte sett symtom på ännu, osv.
Man kan inte säga att hunden är fri från alla de rasbundna problemen förän man testat den mot alla och har man inte gjort det så anser jag inte att man ska avla på hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det folk överlag brukar kalla och tycka med om att blandraser är friskare är att inom renrasigt finns det mer dokumenterade fel och avels skador och om man nu ska räkna matematiskt på avels grader och fel så kommer man fram till att om ena hunden har fel eller något som negativt påverkar avel så tonar man bort det problemet till en viss del..
Vilket resulterar i all enkelhet till friskare hundar, trots att de egentligen kanske inte alls är det?! Men enska kan man var 100% säker på..
Det är att inavels problemen finns INTE.. Som kan finnas inom enras aveln..
men alla som är riktigt seriösa inom blandras aveln kontrollerar sina hundar likaväl som inom en/ren rasiga hundar.. Så det är ingen garanti någonstans att en hund skulle vara friskare för att det är en en/ren rasig med stamtavla och kända föräldrar..
Se bara på hur länge sedan är det SKK inte tillät inavel och satte inavelsgränsen till 6,25%?? Jag har årtalet någonstans men just nu orkar jag inte leta.. men har för mig att det var runt -90 någongång..
Och om man ser på min hund som jag hade innan Tzar, en Berner Sennen med väl rekomenderade föräldrar båda två.. Och han med stamtavla och sen visade det sig att han hade D-höfter och han fick cancer som låg latent ihonom fick vi veta senare när jag började söka info om han far och mor föräldrars föräldrars föräldrar.. något som ingen hade räknat med.. hmm men hans mor och far var av SKK väl renomerade.. Så garantier finns inte i några led! man kan minimera skador och förebygga ..
Och egentligen?? För vem har du en Hund?? Så tror du hunden bryrv sig om den har ett papper som säger vem och varför h*n är den h*n är???
Se hellre till att alla hundar är så friska och lever så väl dom nu kan oavsett vad dom har för härstamning.. för det är oavsett vad SKK eller FCI eller andra en en/ren ras organisationer tror och tycker… HUNDAR…
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Veterinärerna (säkert inte alla då givetvis) brukar säja att blandras i första led är friskare än renrasiga, men nästa generationer av dessa hundar är inte friskare.

ne det vill jag inte påstå att blandraser är friskare än renras. tycker det avlas utan kolla hela bakrunden på blandraser tyvärr men visst finns det bra uppfödare bland blandras=bra trevliga avkommor och friska. #4 jag tor att du har rätt i det du säger för så sa även våran vetrinär (var med en vän till mig med hennes tik renras) var jag som ställde frågan :) Och jag frågade vilka raser som är friskas det kunde hon inte svara på för hon har träffat många olika raser o alltid har flera haft problem med något.

hmm Kollas mycket mer inom renras då??
det är därför SKK var tvungen att införa RAS-projektet då?? eller
Hälsn. Freke
Efter att sett dokumtären på TV ikväll om sjukdomar på renrasiga, sa dom att blandras har mycket mindre sjukdomar och lever oftast längre.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#7 och det sa dom helt utan någon förklaring om hur, var och varför…tyvärr.
För att den sk. heterosiseffekten dvs utavelseffekten skall uppstå, krävs två obesläkade individer (altså av totalt skiljda raser)
samt att dom såklart inte delar rasrelaterade sjukdomar och är friska, dessa kan skapa friskare avkomma (!:a generationen)
≧◔◡◔≦
#8 Ja men håll med om att det är helt sjukt att de ens avlas på de hundarna som blev "best in show" på den där utställningen i pogrammet i går. En bra "ras avel" hade väl ändå gjort sitt bästa att sålla bort sådana problem, inte ge dom priser!!!
9,självklart är det sjukt,ingen som tycker annat
#9 utan tvekan.
jag ställer mig kritisk till att se extriörbedömning som sport överhuvudtaget.
Ser hellre att hunden som individ jämförs med sin standard utan någon konkurrens, som sagt på HIF, det är då dom tvåbenta börjar visa sin sanna natur.
≧◔◡◔≦
11,Du får gärna utveckla "som sagt på HIF" det är inte alla som läser där
.
MVH
Lena medis på bif

haha #12 varför läser du inte där? kanske av samma anledning som en annan?? Vi är ju inte välkomna där..
Vi är ju inte bekväma utan bara ärliga och det är inget som dom är vana med på HIF..
Där ska alla krama och gulla med varann.. sen får man inte säga sanningar eller vara av annan åsikt
Hälsn. Freke

*redigerat*
Personliga dispyter och tillsägelser tar vi via PM inte i öppet forum!
/AnneN, sajtvärd

Folk får gärna tycka vad dom vill, om du känner dig dumförklarad eller någon annan känner sig det så får dom gärna ta det med mig..
Och om jag och Lena blivit pga vissa.. avstängda på HIF är det dumt att referera till något som skrivs där eftersom vi inte går in där och kan läsa än mindra svara..
Hälsn. Freke

Ok nu handlade inte tråden om HiF utan om det som står i huvudinlägget, så åter till tråden!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#12 att tävlingar plockar fram människors västa sidor.
≧◔◡◔≦
17,ja det gör det många ggr,men inte alla