Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1318 ggr
Jossan86
0

Kastrering?

För och nackdelar?

Har gått ett tag och funderat nu på om vi ska ta och kastrera vår hane och idag kom droppen som fick mej att bestämma mig helt..

Han juckar på vår snart 5-årige son hela tiden och idag så pass att byxorna vart alldeles "geggiga" som Pontus beskrev det…
Och jag tolerarar verkligen inte att han ska dominera över barnen och dom tänker sej inte alltid för vad hunden gör utan tror att det är lek då han i övrigt är världens  goaste med dem…

Tror ni en kastrering hjälper?
Vad kostar det på ett ungeär?
Och +/- med ingreppet?

AnnL
0

Ring till oika vetrinärer och kolla. Det kan variera på liten hund från ca 1500- 2600 kr. Har själv en liten hane på snart 8 mån. som inte är katrerad. Ska inte göra det heller om det inte blir nödvändigt. Men skulle han bli för jobbig tänker jag överväga det.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jossan86
0

#2 Ja det finns ju inte så många här och välja mellan, vi har bara 1 klinik Glad

Nä jag hade ju inte heller tänkt det, men då han börjat markera revir inne hos folk som har hundar och dessutom försöker dominera barnen ser jag ingen annan utväg…

AnnL
0

Förstår det. Jag är glad så länge min håller sig i skinnet. Hur gammal är han?

Jossan86
0

#3 Ja faktiskt så känner jag nog ingen som kastrerat sin hund…

Han fyllde 1år förra helgen

AnnL
0

Silver har markerat en gång hos sin bror där han är född, men då tog jag honom andra gången han försökte. Var där idag igen och hälsa på. Han titta väldigt noga på mig och såg att jag hade koll så det hände inget. Har inte markerat någon annanstans oavsett om där är hundar eller inte, hoppas det håller i sig.

Jossan86
0

#5 Vilken tur…

Bosse är helt omöjlig, han lyfter på benet vid varje dörrkarm…
Han har minsan fått tillsägelser och blivit utkastad och han vet mycket väl att det är fel´men kan liksom inte hålla sig..
Till och med hos min mormor som inte har hund men hade varit hundvakt 2 månader innan vi var där…

Eija
0

Va jobbigt för dig Jossan86…jag kastrerade min kille när han var ungefär 1 år, men det berodde på att han var så himla dominant, och helt hopplös när tikar löpte…så nu är han mycket lugnare, men dominant är han nog fortfarande, men när en tik löper så bryr han sig inte ett dugg och det känns så skönt för både matte och vovve… 

En enda gång har jag råkat ut för en hund som markerar inomhus, det var med min lilla omplacering som jag hade, han gjorde det hela tiden överallt när han kom….men min andra hund visa vem som bestämde här och då sluta han….så enligt hundpsykologen berodde hans markering på att han var otrygg och hade fått flytta runt så mycket, så han sökte en flock helt enkelt, och att han kände sig trygg när hans doft fanns där….Han var inte kastrerad…

Jag hoppas verkligen att du får bukt med din lilla äskling, för det är ju så jobbigt, jag vet hur det var,man liksom ville inte ta in han hos andra p g a detta….

Kastreringen som vi gjorde på min hund kostade då för ca 3 år sen 2000 kr, men det var olika priser här runt om, på andra ställen tog dom 4000 kr….så man skall nog kolla runt lite och det viktigaste är ju att man vet att man får en bra veterinär….har hört om skräck saker, som att hunden inte var riktigt nedsövd å så….att där var pengarna viktigare….

vill inte skrämmas så, men jag själv skulle uppskatta om någon varna mig…..så fråga dig fram, det är det bästa…..

kram/Eija

Jossan86
0

#7 Tack för att du tog dig tid att svara

Jag ville ju ha både för och nackdelar Glad

spikes
0

6,kan du precisera det där med utkastad?,för ger man dom straff för någon av deras naturliga drifter…så får man aldrig ordning på dem…det är ju samma sak som om du skulle straffa ditt eget bran som måste gå på toa och kanske råkar missa toa kanten…bara ett exempel.Och att hunden kissar inne har inget med dominans att göra,då är det något annat…för en hund vill verkligen inte göra sina behov inne på sitt revir,däremot kan den märka ut sitt revir och det är 2 skilda saker…

Nackdelarna med en kastrering har jag skrivit i en ennan tråd,och  jag kan dra dem snabbt här med…signalerna hundarna ger varandra försämras avsevärt…en kastrerad hund kan lika gärna fortsätta vara jobbig eftersom driften ligger så långt ner i generna…oftast får dom andra olater som blir jobbiga tex ökat jaktlust mat tokiga osv osv.

Jossan86
0

#9 Just att han fått gå ut på gården…

Nej det är inte som att missa kanten, går man fram till alla hörn man hittar, nosar och lyfter på benet och skvätter så tolkar jag det enbart som att märka revir, han gör det ju aldrig hemma eller hos dem det inte har varit en hund hos…

Jo jag är väl medveten om det, men då en kastrering snart är det enda vi inte har testat och vad jag läst på över väger fördelarna…
Just att han bli mat tokig är något vi önskar, då han nu aldrig äter Glad

spikes
0

10,ok men blir lite nyfiken då du skriver att han aldrig gör det hemma?,var gör han det då?Glad

Jossan86
0

#11 Ja, ute som alla andra hundar Glad
Eller är det kanske bara jag som rastar min hund ute? Tungan ute

Hemma har han aldrig kissat inne, inte ens som valp…

spikes
0

12,men var är det då han kissar som blir problemet?,jag kanske är ovanligt trög men jag ser inte riktigt problemet med det?

MVH

Lena

AnneN
0

#13 om jag förstått det hela rätt så är problemet att hunden markerar inne hos folk då de åker och hälsar på och har hunden med sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jossan86
0

#14 Ja precis, jag tyckte jag skrev det Glad

Men jag kan lika gärna ha tänkt så och skrivit något annat

spikes
0

15,ok som sa sade ksnake är lite trögGlad…men det är ju ingen garanti att dom slutar med bara för en kastrering….det enda som gäller är att ha full uppmärksamhet på hunden när man åker på besök…eller lämna hunden hemma.

Jossan86
0

#16 Nej vi vet ju det, men nu när det känns som om vi provat allt, han vet ju att det är fel och skämms efter att han skvätt av sig, men han kan lixom inte låta bli…

Som sagt, hemma är det ju inga problem heller..

spikes
0

17,En hund kan inte skämmas, dom är opurtonister,Och ärligt så tror jag att detta skulle gå att fixa till utan kastrering…..skulle detta vara någon av mina hanar så skulle jag inte tveka en sekund till att medge att det är jag själv som brustit i inlärningen…eftersom det inte händer hemma utan borta,hade det varit hemma hade jag kollat upp eventuellt sjukdom….men eftersom det enbart är borta,ärdet nått annat….detta är min åsikt!…men alla gör ju som dom vill.

Freke
0

Återigen då.. Om den juckar på eran son.. Klart ni kan fixa det med kastrering, men angånde kissandet inomhus, är jag lite av samma inställning som spikes.

Det ni måste göra när ni är borta hos någon är att passa den lite mer..
kontentan är lite som att träna rumsrenhet igen.. visst finns det spår av osäkerhet hos hunden och vill känna igen sig genom egen lukt…

Men det  är ett problem som går att träna bort..
Har ni haft honom sedan valp? om ja..

hur gjorde ni när ni tränade honom för att bli rumsren? gick ut, bar ut??
samma sak nu… inte acceptera att han kissar på karmar, hörn.. om det behövs lyfta ut honom..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jossan86
0

#18 & 19 Ja vi har haft honom sedan han var 7 veckor och rumsren har vi aldrig behövt träna honom till, när han varit nödig han han gnytt vid dörren och fått gå ut…
Och så gör han fortfarande, även fast vi är borta, blir han kissnödig vill han gå ut..
Men så fort han kommer in går han och nosar på karmarna igen…

Osäkerhet var något jag inte tänkt på, tack för tipset..
Hur kan vi få honom att känna sig tryggare utan att behöva markera revir inomhus?
Oftast sker det hos min mamma och hos min mormor…

Visst, kan det säkert på bero på dålig inlärning, det har jag aldrig sagt något annat om och jag är allt annat än expert på hundar, är just därför jag vänder mej hit för att få hjälp, inte för att bli dum förklarad, då det finns många med mer erfarenhet…

Och som jag skrev tidigare blir han utskickad då vi tagit honom på bar gärning…

Juckandet har blivit bättre sedan vi sagt åt Pontus att det rent ut kan bli farligt om han får hålla på så där så han har blivit bättre på att säga till istället för att skratta och uppmuntra…