Vi har varit på kurs
Hej!
Äntligen kom den här lördagen som jag längtat efter då vi skulle gå på kurs i hundmöten och koppelträning efter att Alfons blev överfallen härom veckan igen av lösspringande argsint hund. Först var det praktik. Sedan var det dags att hämta hundarna och träna. Det var en rotweilerhane, en schäfer, en flatcoat retriever, en labrador samt två små hundar någon typ av bischon och Alfons som var den enda bladrasen. När han fick syn på hundarna ville han bara tillbaka till bilen. Han skakade och var så stressad. Såg ej mitt goda levergodis som han annars älskar. Instruktören förstod mitt problem och jag förklarade att jag kunde ändå ha nytta av att se och lyssna och träna hemma där han är lugnare. Alla var kopplade men vi fick inte dra med oss hundarna i kopplet utan det skulle vara följe i löst koppel. Arbetade bara med possitiv belöning. Efter en stund lät vi Alfons hälsa på schäfern som var snäll mot alla hundar och då slappnade han sedan av lite. På slutet av dagen kunde jag med löst koppel passera rotweilern (hund mot hund) ca 0,5 m avstånd och det ända Alfons såg var mig. Han gick som den finaste utställningshund man kan tänka sig. Det fungerade att möta alla hundar på det viset. Han fick sådant självförtroende och var den hunden som utvecklades mest under dagen. Instruktören gav mig så mycket beröm. Tyckte jag arbetade på helt rätt sätt. Den känslan som jag upplevde när han följde mig vart jag än gick och bara hade ögon för mig går ej att beskriva. Det kom faktiskt tårar i ögonen. Han är ju en hund som tycker att allt annat är mer intressant än sin matte. Så mycket lukter så mycket otäcka bilar men igår lossnade det. Jag fick så mycket bra information och det hjälpte mig som i sin tur hjälpte Alfons. Så bra som det har funkat idag på alla promenader så kan jag bara undra vart det ska sluta med våran lilla guldklimp. Husse var så stolt (han var med). Han köpte nytt skönt halsband. Ville bara dela med mig av hur glad jag är. Kursen har stärkt mig. Kommer kanske komma fler lösa hundar och det kan jag ej styra över men nu kan jag arbeta bort Alfons dåliga beteende när vi möter kopplade hundar för nu vet jag hur jag ska göra. Hans beteende kommer av att han är rädd men efter igår så känns det så hoppfullt när han kunnat möta alla dessa utan att ens se dem. Alla hundarna som var med hade på något sätt problem med andra hundar och då är det extra roligt när det går bra.

Va roligt för er!!!
Du skriver att alfons fick större självförtroende! Själv då???
Hur uppfattade du det? Så som du skriver tycker det verkar som om du själv har byggt en hel del, samt att du verkar ökat på ditt förtroende för Alfons och han har ökat på ditt…
Men kan bara önska dig lycka till och hoppas du får ännu mera positva intryck i fortsättningen, så inom snar framtid tror jag att du utan problem kan möta den där hunden som attackerade Alfons…
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jag blir super glad över att höra att det gått bra för er på kursen 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vad roligt för er bägge,var stolt detta kan bara bli bättre
Jättekul att höra att det gick så bra för er!! Lycka till nu med träningen på "hemmaplan".
Kram, Boel
Zabelle

Grattis, vad kul att kursen var så givande!!!

#1 Det stämmer - det är båda två som fått självförtroende. Jag känner mig säkrare nu när jag vet hur jag ska arbeta med honom vid möten
och han känner av att jag är lugnare.

#6 Skönt…
Grattis du kommer att lyckas bra med Alfons
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#7 Tack
Det känns väldigt possitivt just nu.