Kastrera en hanhund?
Jag har sett att det blir allt populärare att kastrera sin hanhund,man till och med planerar det innan man köper den.
Min egen åsikt om det är som följer……en hanhund ska inte behöva kastreras om det inte absolut nödvändigt,det gäller att veta hur man gör för att få ett drägligt liv med sin hane,det går om man ger sig attan på det,annars ska man nog tänka om och ta en tik i stället.
Det finns ju bevis på att en kastrat inte heller alltid blir lugnare av det lusten ligger så långt ner i generna att det kan bli jobbigare för dem i stället,dom har det dessutom jobbigare vid andra hundmöten eftersom den mötande hunden inte kan placera om det är en hane eller en tik,till det så kan inte visa det heller.
Dom kan ju också utveckla andra jobbiga beteenden som ökat matlust jaktlust och annat pgr av att dom inte kan få ut sina känslor på annat sätt….
Vad tycker ni om detta?….en seriös diskussion tack
MVH
Lena Medarbetare på BIF
håller nog med dig, behövs det inte kastreras bör man inte göra det heller. det är ju inte samma sak som med katter. en hund springer oftast inte själv på gården utan tillsyn som en utekatt gör. det är som du säger, vet man med sig att man inte orkar med en hanhund ska man skaffa sig en tik som (oftast) är lugnare och lite mer lätthanterglia efter vad jag hört. jag har dock bara haft hanhundar innan, men det var mina föräldrars.
nej, man ska inte kastrera hundar i onödan

Katsrerade min hund när han var 3,5 år då jag visste att han mår bättre av det då jag har tikar hemma.
Då sas det att jaktlusten kan bli mindre (min hund är snart 8 år i år) men inte då.
Nu sägs det tydligen att det kan bli mer Jaktlust?
Katsrering av hund är bra då jag även har en hane som kastrerades i yngre dagar och han bara är då tikarna löper så fördel finns med det och ingen mera jaktlust för hans del än den han hade när han kom.
Även att man kan begränsa blandras avlet på detta sätt, om man inte vill att man ska avla på sin blandras hund om man mot förmoda skulle sälja den. Renrasig hund som kastreras då kanske på grund av något som gör att man inte kan använda eller får använda den i det renrasiga avlet är bara en fördel

Jag tycker nog inte man ska kastrera bara för att. Finns det starka själ till det så är det ok. Personligen skulle jag inte kastrera min hane om det inte var absolut sista utvägen.

Jag har och vidhåller min ståndpunkt i detta!
Om en hund är översexuell… dvs. Juckar på allt och alla..
Om en hund gnyr hela, hela tiden under löp perioder.
Om hunden inte äter under löp perioder.
Om hunden påvisar dessa symptomer..
Då skulle jag inte tveka en sekund att kastrera.
Men att som ett enkelt och bekvämt sätt för att tro att "då tar man bort drifterna och tonar ner hundan eftersom man gör den könslös"
-Nej säger jag till det.. Bättre att lära känna och trän sig och hunden till en enhet.
Kan doch förstå om man nu har tikar hemma, eller om man har ett hundhem.. Så visst finns det undantag ifrån det som jag nämde i första stycket..
Men av bekvämlighet kastrera en hund… Nää.. Inte en chans.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Man kan ju aldrig få bort drifterna hos en hane helt…men man kan i god kontakt med sin hund få den att lära sig leva med det på ett sätt som inte blir FÖR jobbigt för hanen…..jag har ju haft hanar nu i många år och det går bara man ger sig sjutton på det….skulle aldrig kunna tänka mig att kastrera bara för att hunden visar jobbiga tendenser utan att prova allt annat först….
Jag kan också förstå att man kastrerar om man har tikar…men å andra sidan skulle jag aldrig skaffa en tik om jag redan hade en hane, om jag nu inte tänkt saffa kennel eller nått,men då skulle jag ju inte kastrera ändå
..
Dömer nu ingen utan talar bara utifrån min egen åsikt
nej precis, ska man få bort drifterna så mkt som möjligt får man kastrera från födslen, och hur lyckat är det liksom xD
6,just det och inte ens då är det en garanti att hanen inte blir jobbig på annat sätt,för att driften ligger i generna
7 hehe nee, tror inte det blir mkt hund av en som är kastrerad vid födsel :P
Håller med Freke i nr 4 helt och hållet!

Om hunden har någon sjukdom som uppstår pga hormoner tex förstorad prostata eller om hunden har extrema problembeteenden och man har provat verkligen allt annat då kan man kastrera.
Varför skaffar man hane om man har tikar hemma eller tvärrt om att man skaffar tik då man redan har hane hemma? Om man nu inte har tänkt avla på dem.
Och om man nu valt att ha både tik och hane, varför väljer man då oftast att kastrera hanen istället för tiken?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 Har haft precis en sån hund med alla de symptom du beskriver, som dessutom rymde över staketet så fort någon tik i området löpte. Vi kastrerade honom och det blev en mycket gladare hund som levde i 18 år!! Jag upplevde inte att han fick problem att umgås med andra hundar efter kastreringen.
Jag har bara haft han-hundar men har inte behövt kastrera någon av de andra.
Zabelle

Jag håller oxå med Freke (#4)!!
Håller oxå med Freke, min kastrerade jag för att han mådde piss när tikar löpte och sen var han så himla dominant…..idag bryr han sig inte alls om löptikar…utan är så harmonisk i detta….så jag o min hund mår prima med det beslutet som jag tog….
Man vill ju sin hund det bästa, och att behöva lida varje gång en tik löper är inte humant för hunden, tycker jag….
Sen har jag oxå hört att man undviker just cancer i testiklarna som är rätt vanligt….min son hade en hund som fick det, och den veterinären sa att han hade nog klarat sig om dom hade kastrerat honom i hans ungdom…han fick cancern när han var 6 år.
Intressant att se alls erfarenheter av det….cancer i testiklarna är inte speciellt vanligt på hanar…men hemskt om man skulle råka ut för det förstås.
Vad jag är ute efter lite med denna tråd som kanske inte riktigt kom fram i mitt första inlägg är….att jag och många flera med mig har sett en ökning på att folk medvetet skaffar en hane och redan innan dom ens köpt den planerar att kastrera den.
Detta fenomen förstår inte jag riktigt,man måste ju vara medveten om att vissa gener är svårare än vissa andra att jobba med, men att det går bara man vill.
Jag pratade just med en som jobbar på Strömsholms djursjukhus,och där har dom haft möte just om detta.
En vet vill inte kastrera bara för att ägaren tycker att det är bekvämare,men det finna alltså vettar som gör det utan att blinka.
Och då tycker jag att man brustit i sitt hundägande,och tar den lata vägen i stället för att som i det flesta fall,kunna leva ett liv med en hund som är okastrerad.
Jag tycker faktiskt det är rätt hemskt att inte pröva alla och jag menar alla andra metoder först innan man fattar ett sånt beslut,det ska enligt mitt tycke vara den absolut sista utvägen.
Hunden tappar ju så mycket av sina naturliga signaler till andra hundar osv osv också….hänger ni med här?

Om en hane inte får para sig blir han frustrerad, så är det liksom hos alla varelser av hankön.
Jag tror det är väldigt jobbigt för en hanhund att gå och sukta efter tikar hela tiden.
Håller också med #4 skulle aldrig göra det utan alla dessa problem som Freke skriver om. Silver är 8 mån. har inte haft några större problem hitills. Umgås med både hanar och tikar.
# 14 Du som skrivit denna tråden och har erfarenhet av hanhundar kan väl ge en del tipps till oss hanhundsägare om olika beteenden som hanhunden kan visa och hur vi på ett bra sätt kan få bukt med dom eller förbygga för att inte problem ska uppstå. Tror det skulle uppskattas eftersom frågan om problem med hanhundar och kastrering ofta kommer upp.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#16 det håller jag med om att det vore bra att få tips från någon med mycket erfarenhet från okastrerade hanar. Spikes kanske rent av kan/vill skriva en artikel om det?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Du får ursäkta.. Men det där är en gamal myt det oxå..
Att hunden har och måste para sig.. Nej och åter nej..
Inget måste, visst reagerar dom på dofter men det gör även tikar.. och en tik Måste inte behöver inte ha en kull för att fungera?!
Hur tänkte du???
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
17,vilken bra ide Anne den tar vi,ska sätta mig och fila på det på måndag
…..har ni frågor under tiden så är det bara att höra av sig,vore bra om ni kunde komma på några sådana eftersom det är lättare för mig att försöka svara på de flesta i den artikeln….för när man lever med hanar som jag gjort i så många år så går det som på räls och man tänker kanske inte alltid på vad folk undrar över
.Skicka dom gärna över pm så samlar jag dom och besvarar dem i en artikel.Skriv om ni vill ha svar på en gång…
18,Ja det är en myt kunde inte sagt det bättre själv,det finns ju också så många olika vägar att gå för att underlätta för en hane….tikar kan ju också rymma efter hanar

I månadsskiftet ska vi kastrera Ice pga att han är…ja inte vet jag..ÖVERSEXUELL??I vårt område bor det många tikar och vi bor så att tikarna går förbi oss många ggr per dag.Ice äter inte,stressar upp enormt både ute och inne,hinner ej göra i från sig på promenderna,kan ej kocentrera sig som sig bör vid träningarna,kissar inne/markerar revir inne då tikarna höglöper i området.Har D.A.P hemma,hjälper något,men ej så det räcker.Han är helt enkelt utom kontroll av sig själv.Det är synd om honom enligt mig.Men annars har jag aldrig haft problem med några av mina hanhundar på detta sätt.Har inte heller dom problemen med mina andra hanne.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Alltså..vi sålde en hanhund till mina föräldrar som redan hade en tik..och självklart så hade de planerat att kastrera hanen..men han håller ändå på att para sig med tiken och de sitter också ihop!!!
De kastrerade honom när han vart könsmogen..

Jag tror att många har lite problem med sina hane o tänker att kastrering det skulle hjälpa. Jag känner 2 st som kastrerat sina hundar och det var när dom var i runt året de kastrerades. Dessa vart väl lugnare men arbetet kvarstog ändå :P De var inte översexuella,jucka inte o visa inget av #4 punkter utan här var det ren lathet som avgjorde deras kastrering. Jag tror det e många som kastrerar för slippa arbete men visst om de har problem med löpande tikar bör kastrering göras.

JAg är ju övertyygad om att jag kommer få jobba massor å massor med ice även eft kastreringen å då menar jag med hans beteende han nu har när det kommer till löptikar.MEn jag hoppas det ska bli bättre å bättre,å att han till slut kommer kunna känna ro å kunna vara just det han är HUND!å njuta av solen,gräset,vinden,lukter..träning..å mys…jajaj…ni hajar..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

23 jo din hane har ju lite o tänka på i nuläget, jag har ju träffat flera som har hanar med stora problem när tikar löper. en del vägrar äta o är det då flera tikar som löper olika tider är det tufft för dom. så att du kastrerar dig e helt rätt :)