Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundar-i-media
Läst 2586 ggr
AnneN
0

Tusentals kronor i böter - för hundbajs

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Skruttan-1
0

jag tycker det bör vara straff för de som itne tar upp sin hunds bajs i stan. Men i skogen där säger jag inget om, men på vanliga joggingspår där ska vara skitfritt. Sa till en tant idag att ta upp bajsen efter din hund, o hon vart sur jag sa som det var jag har barn de går inte o kollar överallt o ofta får jag skura skorna. Hennes hund la sin bajs mitt på trottoaren, hon petade undan bajsen :C. Och detta gäller ju en själv med som har sen en egen hund jag vill inte folk ska tro att jag inte tar upp efter oss, för det kommer vi givetvis göra.

AnneN
0

Håller helt med #1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Skruttan-1
0

Jaha vad fick jag göra igår :S jo ena dottern har givetvis hundbajs på skorna suck, så fram med baljan o ställer dom i vatten med klorin o sen fram med en diskborste som andväns för skura skorna. Som tur var var det bara sulan denna gång :) så det gick lättare bort värre är det när det sitter på skon o lukten brukar vara ett helsike att få väck. (kloring går inte att använda på allt då det bleker skorna)Skulle vara skönt om man får lite böter om man inte tar upp bajsen efter sin vovve. Skaffar man hund så vet man ju att de gör korvar eftersig…. gäller ju alla djur bajsen ska upp :P

Soffe
0

Ja något slags straff borde det vara.. Det är ju inte ovanligt att man går förbi en stor skithög som någon oansvarig hundägare inte plockat upp efter sin hund.. Det är inte passande på alla ställen att strunta i att plocka upp efter sin hund.. Vet inte om det är ren lathet att inte plocka upp eller om folk tror att det bara försvinner av sig självt..

Freke
0

Det finns ju faktiskt straff för det i sverige men det är straff som sällan utdöms..

Men det klassas som allmän nedskräpning och kan straffas lika hårt som att urinera i en gränd/gata =600kr i böter.. men det är sällan lagen används

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anett Lindbom
0

#4, Jo hundbajs försvinner utav sig självt efter ett tag, visste du inte det???

Det behöver inte bero på lathet om ngn inte plockar upp efter sin hund, man kan ha glömt påsarna hemma, eller att man inte tog med sig tillräkligt med påsar på promenaden om man nu har en hund som bajsar flera gånger.

Jag tillhör dom som faktiskt kan ha överseende med dom som inte alltid plockar upp efter sin hund, skiten är ju en naturlig grej och det försvinner ju efter ett tag. Fast inne på bostadsområdena & vid lekplatser där ser jag helst att folk plockar upp efter sin hund & att folk städar upp sitt eget kräp efter sig som fikamuggar, aluminiumburkar,  papper & annat skräp.

Och jag undrar är inte klorin miljöfarligare än hundskit, det var länge sedan som jag slutade använda klorin, det finns miljövänligare medel.

Jag plockar upp efter min hund men det är mest för att slippa allt gnäll från folk som inte har ngt vettigare för sig än att leka bajspoliser..

Soffe
0

Efter ett tag ja.. Men hur många människor går och cyklar inte förbi, på dess bajshögar långt innan de har försvunnit.. Alla har väl olika åsikter om det antar jag..

Anett Lindbom
0

Visst får man ha olika åsikter,,:) Ser man sig för när man är ute så är risken ganska liten att man trampar i ngn skit, det var väldigt länge sedan jag gjorde det i alla fall och här omkring är det väldigt många som fuskar med att plocka upp efter sin hund, och skulle jag råka trampa i ngn skit så är ju inte det hela världen det är ju bara att spola av skorna.:)

Soffe
0

Japp.. Så är det :-)

Anett Lindbom
0

:)

Eija
0

Glad…Ja hundbajs är inte roligt alls att få på skorna…..och jag håller med dom som tycker att inom bebyggelser o trotoarer skall man plocka upp bajset, jag gör det…..för hur det än är, så är det en dålig ursäkt om man säger att man glömde påsen eller inte tog med sig tillräckligt många….

Men om man bor mer på landet och hunden går in i skogskanten eller liknande o bajsar så tycker jag att det är helt ok att låta det vara….för vem ser efter alla rävar och råddjur eller älgar som skiter på joggingsstigarna…..

Och sen så har man ju varit med om att det faktiskt finns hästar som har gått på trotoaret inom små byar och då räcker det minsann inte med en påse inte….då får man allt tala om en ica eller konsumpåse…..FörvånadGladFlört…och jag har då aldrig sett någon ägare till hästen plocka upp det inte….fast visserligen är dom ju lätta att se på håll redan….Tungan ute

Ja, om man skall börja tänka till så finns det åtskilligt av djursorter där ute som faktiskt bajsar en hel del jue….

Ja, tänk vissa djurskit har vi till gödsel och som lukta apa över stora bygder, och andra får vi betala böter för…..Obestämdhmmm…märklig värld vi lever i…..

detta var kul att få komentera i, ha en fin helg alla där ute….kram

spikes
0

Finns nog inget äckligare än när man tar en social prommis med sin hund och ska plocka upp efter sin egen, och man ser att precis bredvid ligger det en hundskit…eller till och med mitt på trottoaren!.

Jag håller med det borde vara böter på det……men tycker också att kattskit i sandlådor och annat borde det bli böter på….lite OT.

Och det finns inget värre än när man kommer in med sin hund och denna har råkat trampa i en hundskit från någon annan bläääää.

Soffe
0

Va bra att vi är fler som tycker samma :-)

Anett Lindbom
0

Ja jag har i alla fall glömt att ta mig påsar ut ibland. Oftast försöker jag se till att jag har tillräkligt med påsar med mig i jackfickan men ibland har jag faktiskt missat att kolla så att jag har påsar med mig så att det räcker, man är ju inte mer än en människa och jag är en människa med ett taskigt minne..:)

Men då brukar jag istället försöka komma ihåg att ta upp min hunds bajs vid nästa runda, Ibland brukar jag även passa på att plocka upp andras bajshögar om dom ändå ligger bredvid min hunds hög..:)

Ska det vara böter för att man inte plockar upp sin skit så borde det även bli böter för dom som slänger sönder tomglas ute, för är det ngt som jag irriterar mig på så är det allt glaskross som ligger stort sett överallt, det tycker jag är värre än att det ligger hundbajs ute. eller folk som står utanför portarna & röker och slänger fimparna ute så att det efter ett tag ser ut som en värsta ask-kopp, det är också så himla irriterande.. Så jämfört med det så tycker jag personligen att det här med hundbajs ute är en ren bagatell, det är inget som jag klagar på i alla fall.

Visst kan det vara irriterande när folk inte orkar gå längre än runt gården för att rasta hunden & sedan inte städar upp efter den, speciellt som det finns barn som ofta är ute och leker, eller folk som har hundarna med sig till lekplatserna & inte städar upp efter varken hunden eller barnen. Men min hund får inte bajsa inne på gårdarna och skulle han ändå göra det så tar jag ju upp det.